Állásfoglalásunk és céljaink

 A XI. kerületben, a Hamzsabégi sétányon több mint ezer fát terveznek kivágni egy félreérthetően kommunikált, túlméretezett kormányberuházás miatt. A Déli körvasút jelenlegi koncepciója veszélyezteti a Hamzsabégi úti 1,5 km-es erdőszerű zöld sétányt és a környéken élő mintegy 15.000 lakó életterét, zaj-, rezgés-, porszennyezés és levegőminőség-romlás szempontjából. 

A NIF és a BFK reklámanyagaiban, a személyszállításra hivatkozva, zöld gondolatként állítják be a Kelenföld és Ferencváros közötti vágánybővítést, míg a növekvő teherforgalom nem kap elég hangsúlyt. A tömeges fairtást elbagatellizálják, annak ellenére, hogy ez a zöld sziget közérdek, mivel egy főutakkal körülvett sűrűn lakott élettér tüdejeként szolgál. Figyelembe véve a fuldokló Budapestet különös mértékben sújtó klímavészhelyzetet, következetlen és otromba lenne ilyen pusztítás árán véghez vinni a projektet. Elveszne a megígért zöld haszon, sőt, inkább csatát veszítenénk a klímaharcban.

Mi, akik itt élünk, tiltakozunk az értelmetlen pusztítás, az akár 5-6 évig tartó óriás építkezés, és a teherforgalom növelése ellen, amelyek miatt a környék élhetetlenné válna, nem beszélve az ingatlanokban bekövetkező károkról és értékcsökkenésről.

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy nem az elővárosi személyvonatok jelenleg tervezett nyomvonalán szeretnénk módosítani. De ragaszkodunk hozzá, hogy a Hamzsabégi út Budafoki út és Bartók Béla út közötti sűrűn lakott szakaszán,  ahol a Hamzsabégi park több száz 40-50 éves fájának elpusztításával járna a beruházás, maradjon a két vágánypár a teherforgalom csökkentésével és modern vasútbiztonsági berendezések alkalmazásával, valamint korszerű zajfogóval, de nem 10-16 m-es, oda nem illő vasbeton- és üvegfallal, amely sötétbe borítaná a letarolandó parkot. Csak a növényzet sérelme nélkül kialakított zajvédelmet fogadunk el.

Nem az a célunk, hogy a Déli körvasút projekt ne valósuljon meg, hanem az, hogy MÁSHOGYAN: gondolják át a terveket, legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, nem pedig csak azokra, akik a javait élvezik.

Aggasztónak és felháborítónak tartjuk, hogy zavartalanul folyik a kiviteli tervek készítése és a reklámkampány, annak ellenére, hogy a környezetvédelmi engedély per alatt áll, tehát az azon alapuló vasútépítési engedély sem léphetett volna még hatályba.

Kérjük az Egyesület, mint a helyi lakosság jelentős részét képviselő szervezet bevonását a tervezési és később az építési folyamatokba. Garanciát várunk arra nézve, hogy az érintett ingatlanok előzetes állapotfelmérése meg fog történni. Garanciát várunk arra vonatkozóan, hogy a munkálatok után a teherforgalom nem fog számottevően nőni, valamint hogy a várhatóan megnövekvő kelet-nyugati teherforgalmat a V0 vonal hiányában nem ezen a szakaszon fogják elvezetni. Ha a Budapestet elkerülő, kifejezetten a teherforgalom, áruforgalom bonyolítására tervezett V0 vonalat megépítenék, a városi vasútfejlesztés valóban a városi és elővárosi közösségi közlekedést szolgálhatná – és ez csak az egyik lehetséges alternatíva.

Budapest nem terepasztal, hanem élőhely. A mi élőhelyünk: embereké, állatoké és növényeké. 

 

Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület

Budapest, XI. kerület, 2020. október

 

e-mail: popek.egyesulet@gmail.com

blog: https://popek11.blogspot.com/

Facebook: https://www.facebook.com/popEK.egyesulet/


2020. október 23., péntek

Elviselhetetlen terhet jelenthet a Hamzsabégi sétányon a vasútfejlesztés

A végeláthatatlan, szemkápráztató prezentációk helyett ezekre az aggályokra és kérdésekre kellett volna választ adni az eredetileg a hatásterületen élők és az egyesület kérésére szervezett, főleg nem vasúti szakértőkből és ezen témák iránt kifejezetten érdeklődő helyieknek szóló LAKOSSÁGI fórumon - amik ráadásul sokkal korábban felmerülhettek volna, ha valóban kíváncsiak lennének az itt élők véleményére. Például ha még azon a ponton tájékoztatják a lakosságot a sok éve tervezett projektről, amikor érdemben beleszólhatott volna az életkörülményeit hosszú évekre meghatározó gigaberuházás tervezésébe.