A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK NÉHÁNY MONDATBAN:

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik! Céljainkról, történetünkről és javaslatainkról bővebben a BEMUTATKOZÁSban és az ONLINE PETÍCIÓban olvashatnak. (a jobb oldalon)

2021. április 27., kedd

Közös erővel sikerült! Már nem "tervezett főút" a Hamzsabégi

A mai napon elfogadásra került az április 22-én benyújtott 15397/6 Összegző módosító javaslat!

És egy kis történelem hogy is jutottunk el eddig:

► 2020 decemberében felröppentek olyan hírek, hogy a 2018. évi CXXXIX. törvény (Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési terv) módosítása tervben van.

► az Ünnepi időszak után 2021 januárjában Gulyás Gergelyhez a törvényjavaslat előkészítőjéhez fordultunk, hogy a már régóta igényelt és ígért "tervezett főút" megjelölést is töröljék a Hamzsabégi útra vonatkozóan.

Ebben is Fővárosi  Közfejlesztési Tanács a Déli  Körvasút fejlesztésenek támogatásáról szóló 2020. február 27- i határozata  6/b . pontjára hivatkoztunk (6/2020-02-27/FKT határozat).
 Sajnos semmilyen reakció nem érkezett erre a levelünkre

► Majd április közepén azzal szembesültünk, hogy a törvényjavaslat került benyújtásra
► Mire az információ eljutott arra szintre, akik törvénymódosító javaslatot tudnak beadni erre már nem volt lehetőség.

► Ekkor döntöttünk úgy hogy ismét megkeressük Gulyás Gergelyt, hogy nyújtson be Kormány módosító javaslatot. Illetve ezzel párhuzamosan Simicskó István területi országgyűlési képviselőt is felkértük, hogy egyéni képviselői indítvány keretében támogassa előtte is jól ismert ügyünket.
► ezen a ponton osztottuk meg támogatóinkkal követőinkkel is az információt és kértük, hogy támogassák kérésünket a nyilvánosság erejével. Nagyon hálásak vagyunk, hogy ilyen sokakat mozgosítot az ügy és tettek azért, hogy a sétány elindulhasson azon az úton amin eléri méltó besorolását!

► Ezután felgyorsultak az események, írásos formában is eljutott hozzánk hogy Simicskó képviselő megkereste Gulyás Gergelyt, hogy a kérdéses besorolás törlésre kerüljön, és biztosítson lehetőséget a Főváros és a kerületi Önkormányzat által már jóváhagyott határozatok érvényre jutására.

► Majd április 22-én szövegszerűen ez került 15397/6 törvényjavaslatba, amelyet a Törvényalkotási bizottság elfogadásra javasolt: 

Köszönjük mindenkinek, aki akár megosztással, akár Simicskó Istvánnak küldött e-maillel támogatta a hozzá intézett...

Közzétette: Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért – 2021. április 22., csütörtök

 Ha valakit részletesen érdekel mikor mi történt ki mire szavazott az alábbi linken tájékozódhat.

Természetesen nem elégszünk meg annyival, hogy a sétány nem főút a továbbiakban a fővárosnál majd kerületnél híjuk fel a figyelmet a szükséges átsorolások mielőbbi kivitelezésére.

2021. április 16., péntek

Mi lesz veled, zöldterületi besorolás?

Miközben a V0 körüli események új lendületet kaptak, ami számunkra is kedvező, egy nagyon fontos módosításra még mindig várnunk kell.

Mint ismeretes, a sétány területe jelenleg "tervezett főút"-ként szerepel azonban a Budafoki út és Ajnácskő utca közötti szakasz közparkként, funkcionál már több évtizede.
Ezen mind a XI. kerületi Önkormányzat (231/2019. (XII.19) XI. ÖK.), mind a Főváros (4/2020-02-27/FKT) változtatni kíván és határozatot is hozak róla.

Azonban a besorolást csak a 2018. évi CXXXIX. törvény (Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési terv) módosítása után lehet megváltoztatni.
Így nagyon megörültünk mikor hírt kaptunk róla, hogy a T/15397 keretében  törvénymódosító javaslat került beadásra. Az öröm azonban nem tartott sokáig, mert az általunk régóta szorgalmazott és várt változtatások nem szerepelnek a törvényben.

Sajnos újabb módosító javaslatok beadásának határideje már lejárt megkerestük dr. Gulyás Gergelyt a törvényjavaslat előkészítőjét és dr Simicskó Istvánt, a terület országgyűlési képviselőjét, hogy tegyenek meg mindent, ami hatáskörükben elérhető.

Alább található a két levél, melyet további csatornákon is megosztunk.
Bízunk benne hogy mihamarabb kedvező és tevőleges válaszokra számíthatunk.











2021. március 21., vasárnap

BFK-NIF-megbeszélés / csapó: 2 (2021. február)

Február végén ismét találkozóra került sor a BFK és a NIF képviselőivel, erről számolunk be röviden.

BFK(részvételiségért felelős, projektenedzser) - NIF (projektiroda vezető) - popÉK:

- Itt is fontosnak tartottuk megemlíteni hogy bejegyeztek minket

- kérdőíves felmérés értékelése ("semmiképp sem szabad végleges állapotként vagy döntésként
értékelni, a későbbi közösségi tervezés megalapozásához szolgálhat csupán."), elismerték, hogy hangsúlyosan kell foglalkozniuk az online kérdővvel el nem ért csoportokkal

  • megállapítható, hogy a jelenlegi funkciók biztosítása
    lehet alapvetően szükséges, azaz játszótér, kutyafuttató, valamiféle sportpálya.
  • egyértelmű, hogy nem járhat további fakivágással.
  •  Az átjárók kapcsán biztos, hogy részletesebb tervezésre, lakókkal való részletesebb átbeszélésre, megvitatásra lesz szükség.
  • tájékoztatási irodát a válaszadók jelentős része nem igényelte, ettől függetlenül – miután
    biztosan lesz igény erre a funkcióra később, főleg az építkezés alatt – ki fogjuk alakítani a
    területen, és közvetlenül elérhető lesz a területen élők számára
  • jelenleg a közbeszerzési eljárás van folyamatban, várhatóan április második felében lehet szerződést
    kötni, 1 hónap előkészítés után májusban lehetne közösségi tervezési alkalmakat

Ezek írásban rögzítve meg vannak, így kérünk mindenkit, hogy figyeljünk közösen ha bármiféle információ ennek kapcsán megjelenik.

- Sérelmeztük, hogy háromoldalú megállapodásról a sajtóból értesültünk, ami véelményünk szerint ellent mond annak, hogy bevonnak minket a projekthez kapcsolodó folyamatokba. Kértük, hogy az Önkormányzattal egyidőben kapjuk meg az információkat, de legalábbis a sajtónál előbb.

- Ismét kértük, hogy mutassanak egy körülbelüli tervet, hogy hogyan fognak felépülni a projekt egyes fázisai, időben mire számíthatunk. Ezt a kérdést továbbra is a folyó közbeszerzésekre hivatkozva hárították.

- Viszont az előzetes vizsgálatok kapcsán kimondásra került, hogy nem látják akadályát egyesületünk meghívásának az önkormányzat mellett.

- Ígéretet kaptunk, hogy a Déli Körvasút honlapon fel lesznek tüntetve azok a vállalások,
amiket a BFK, NIF, Önkormányzat vállalt a helyi lakosok érdekében. Így transzparensebbé és számonkérhetőbbé vállnak.

- A kiemelten közhasznú beruházássá nyilvánítás kapcsán azt a választ kaptuk, hogy ez közterületek használatára vonatkozik, magánterületekre nem. A kivitelező felé előírták, hogy fel kell mérnie az összes érintett ingatlant, épületet, ezt fotóval, videóval dokumentálni kell.

- Tisztában vannak vele, hogy az építkezéssel érintett lakosság körében nagyon alacsony a projekt támogatása, így ismét a park rendezésre hivatkoznak, hogy ott aztán minden lehetséges igényt figyelembe próbálnak venni... a lakossági fórumot elismerték, hogy elhibázott volt, funkcióját nem látta el. A közösségi tervezés megkezdése előtt szeretnének még leülni az érintettekkel.

- A töltés fáira mint kiderült már érkeztek panaszok, és a töltés letarolása igazából csak a beruházás érzékenysége miatt nem léptek tovább az ügyben (a fák gyökerei szét tudják feszíteni a töltést, érdekes, hogy ez évtizedekig nem jutott eszébe a MÁVnak). Ismét elhangzott, hogy a támfal zöldburkolása kifejezetten fontos lesz.

- Az építkezés miatt megszűnő funkciók ideiglenes pótlása kivitelezhető, hogy azok ne járjanak további fakivágással, ami kedves, de annak tudatában hogy a kivitelezőt egy zárt kerítés építésére kötelezik. Ez azért aggályos, mert a fentiekben említettek miatt fogalmunk sincs róla, hogy ez az érintett szakaszon végig, vagy szakaszosan fog megvalósulni, és ennek következtében a parkrendezés majd a teljes szakasz felújítását követően kerül sor vagy az is szakaszosan kerül kivitelezésre.
Jó hír viszont, hogy egy irányú lesz a forgalom az építkezési területen, mert a fordulás szélesebb munkaterületet igényelne.

- Elmondásuk szerint a reptéri zajvédő esetében nem átgondolt anyaghasználat történt ott plexivel dolgoztak, míg itt üvegtáblák lesznek. Hogy ez mennyiben befolyásolja a szennyeződést és a tisztítást nem derült ki.

- Zaj- és rezgésmonitoring: kivitelezés befejezését követően 3 évre, negyedévente részletes mérésekkel,
összesen 12 mérés. További kérdés tárgyát képezi, hogy ezek hány ponton lesznek elvégezve.

- Érdekesség, hogy a leendő park továbbra is önkormányzati kezelésben marad.

 Sajnos vasút szakmai szempontokról most nem volt lehetőségünk kérdezni, de továbbra is igyekszünk szakemberek véleményét begyűjteni. Illetve figyeljük a most már többszörösen elhalasztott kivitelezési közbeszerzést, melyről csak egy homályos utalást láttunk, hogy a pályázók kérdéseinek bonyolultsága indokolja.

2021. március 16., kedd

„Nem jelent gyógyírt a vasúti árufuvarozás Budapest-függőségére a Déli körvasút-projekt megvalósítása"

Magyar Logisztikai Szolgáltatóközpontok Szövetségének főtitkára: „Nem jelent gyógyírt a vasúti árufuvarozás Budapest-függőségére a Déli körvasút-projekt megvalósítása sem, mert továbbra is égetően hiányzik majd egy, a fővárost elkerülő, V0-s vasúti körgyűrű (V0)” 

"(...) csak átmeneti javulás várható a 3. sínpártól (...)"


2021. február 9., kedd

POPÉK állásfoglalás a háromoldalú megállapodásról

  1. A kormány által preferált Déli körvasút fejlesztés Hamzsabégi úti szakaszának projektrésze, a jelenlegi egyetlen alternatívája, egészüljön ki más lehetőségek vizsgálatával

    Aminek már a környezetvédelmi hatástanulmányban is szerepelni kellett volna (ezért is állunk perben)

  2. A jelenlegi út, (park) a fák, a lakosság érdekeinek megvédése csak a 2 vágányon zajló személy és a Budapestet elkerülő V0 nemzetközi teherfogalom megvalósításával hozható létre. Ehhez egy a forgalomszervezésen, az irányitástechnkai lehetőségek kihasználásán alapuló tervvel valósítható meg, szükség szerint kitérők létrehozásával.

    Ahol lehetőség van rá sürgetjük a zöldterületté minősítést, hiszen erről már 2020-ban határozat született.
    A V0 koncepciót sokáig lesöpörték, idén azonban az azt használni kívánó szervezetek nyomására is újra életre kelt a már 2017-re átadásra ígért vonal.
    Továbbra is dolgozunk azon, hogy legyen egy alternatíva javaslatunk, ami a park letarolása mellett egyéb forgalomtechnikai hibákat is kiküszöböl, amit a jelenlegi terv nem  vesz figyelembe vagy súlyosbítana.

  3. A várható személyforgalom növekedése is indokolja a déli körvasút fejlesztését, de nem jó megoldás, sőt káros a tervezett gigaberuházás. A két vágányon folyó vasúti közlekedés megtartásával, a fennálló közkedvelt park felújításával, a meglévő fák karbantartásával, korszerű, de egyszerű zajvédő fal építésével látjuk biztosítottnak az itt élő emberek életkörülményeinek megőrzését.

    Szerintünk is támogatandó a cél, hogy kevesebb autó érkezzen Budapestre.
    Szükség van a zajvédő falra, aminek megépítésével már nagyon régóta hitegetik a környéken lakókat, azonban csak az ígéretekért zsebelték be a hasznot (Mandarinkert megemelt lakásárai), de nem váltották tettekre.


  4. A kiadott környezetvédelmi engedélyt vizsgálják felül. Kiemelten kezeljék. a lakosságot legjobban érintő Bartók Béla-Budafoki úti 1,2 km-es szakaszt.

    Ennek a folyamatban lévő perrel is hangot adtunk, ami "nagyvonalúan" sehol sem emlegetnek a NIF-BFK-önkormányzat kommunikációban.

  5. Az önkormányzattal és a pártokkal továbbra is együtt kívánunk működni de:
    POPÉK civil érdekvédelmi szervezet a lakosság erkölcsi és anyagi támogatásával nehéz körülmények között tevékenykedik sok közhasznú munkával, segítséggel.

    Amit nagyon nagyra értékelünk, és emiatt különösen fájó, hogy úgy érezzük a saját választott képviselőink fordítottak nekünk hátat, hogy a kiemelt beruházás mellett tették le ilyen mértékben a voksukat.

  6. Egyesületünk mindenfajta segítséget elfogad, továbbra is számít a lakosság támogatására, de nem tud az Önkormányzat, a BFK és a NIF által elfogadott együttműködésben ráosztott szerepben alárendeltként asszisztálni.

    Az itt lakók érdekeit és szervezetünk névadó célkitűzését, az élhető környezet megóvását és biztosítását, a feladatunkat csak akkor tudjuk ténylegesen ellátni, ha egyenrangú partnerként kerülünk bevonásra. Amiért eddig is sokat dolgoztunk és ezután sem adjuk fel. Elmegyünk az önkormányzat által felajánlott találkozóra, folytatjuk az egyeztetést a BFK-NIF képviselőivel és választ várunk a kérdéseinkre.

  7. A szerződés csak a harmadik-negyedik vágány építési folyamatának következményeibe kívánja bevonni a lakosságot.

    Miközben elismerik, hogy maga az építkezés komoly negatív hatásokkal jár a környékre és a környéken élőkre.

  8. Az Önkormányzat alkalmazkodva körülményeihez, lemondott egyes pártok kampányban is megfogalmazott ígéretéről, és elfogadta, hogy a kiemelt kormányberuházás célkitűzései szentek és megváltoztathatatlanok. Ezért csak a végrehajtásba van lehetősége beleszólni, s abba, hogy hová kerüljenek az új padok, és azok milyen színűek is legyenek!?

    Mi ezt nem akarjuk hagyni és minden eszközt felhasználunk, és erre biztatjuk a lakosságot is, hogy ne így legyen. Adjunk hangot az aggályainknak kétségeinknek, osszuk meg a jó és a kerülendő példákat, de ne csak egymással hanem a megállapodás aláíróival is.

  9. Mi ennél kicsit többet szeretnénk elérni a beruházónál, ill. a felső döntéshozóknál!

    Hiszünk benne, hogy közös erővel és közös akarattal sikerülhet! Beszéljünk egymással fogjunk össze és legyen erős a hangunk, ami eléri média a tágabb közvélemény és a döntéshozók ingerküszöbét!

Ezek pedig az eddig felmerült konkrét kérdéseink a háromoldalú megállapodás kapcsán
(Vitézy fb posztjából idéztünk, alatta az egyesületi egyeztetések során eddig felmerült kérdéseket összegeztük):

- A tavasztól induló tervezés során a környéken élőket is szeretnénk bevonni közösségi tervezés útján.
POPÉK: ha már az előzetes, közös egyeztetésekből kihagyták a lakosokat képviselőket, akkor ragaszkodunk, hogy ebbe vonják be a POPÉKet. A közösségi egyeztetés nem történhet kizárólag online eszközökkel, javasoljuk például az önkormányzati sajtó bevonását (felhívás, hirdetés, szórólapos melléklet).

- Újbuda önkormányzata minden információt folyamatosan megkap a beruházás ütemezéséről, organizációjáról, készülő kiviteli terveiről.
POPÉK: A Popék bevonása a vélemény kialakításába, tájékoztatás az ütemezésről – Popék határozott kérése.

- látogatóközpontot alakítunk ki
POPÉK: Hol lesz, mit lehet látogatni, milyen szintű kapcsolat, amit „megteremt” a NIF és a „helyben élők között”, egyáltalán konkrét feladata mi lesz?

- A NIF vállalta, hogy a kivitelezés megkezdéséig a vasútfejlesztés környezetében érintett épületeket, ingatlanokat és az érintett környező kerületi úthálózat állapotát felméri.
POPÉK: Erről közelebbit semmit nem tudni, de nem szeretnénk arra ébredni amit a napokban láthattunk az Alsóhegy utcánál)

- Ingatlanokban a fokozott zajvédelem érdekében a nyílászárók cseréje a beruházás költségén megtörténik, ahol az ingatlantulajdonosok ehhez hozzájárulnak
POPÉK: Ennek a végrehajtásáról nem tudni még semmit. Mi az elképzelés? Ők hány „érintett” ingatlannal számolnak? Mert 4-6 ezer lakás biztos érintett, ahogy már egy 2007-es zajtérképen is látszik. Az értékvédelem alatti épületek (Kanizsai u. 2-10.) nyílászáróinak cseréjével is számoltak?

- Közösen vállalta, hogy közösen lépünk fel a lehető legmagasabb színvonalú kivitelezési kultúra, munkaterület lehatárolás, munkavégzési kultúra érdekében.
POPÉK: Pl. melyek azok a szigorú feltételek a műszaki leírásban, amelyek a legmagasabb színvonalú kivitelezési kultúrát, stb. Garantálják? Hol ismerhetők meg?

- Megvizsgálja minősített favizsgálóval az összes vasútfejlesztéssel érintett fát. Amit lehet, átültetnek, amit helyben meg lehet védeni, körbekalodáznak. A kerülettel közösen határozzuk meg a pótlandó fák helyét és számát.
POPÉK: Itt jelen kell lennünk, nekünk lakóknak - akár saját faszakértők bevonásával! Tudni szeretnénk, ki lesz a „minősített favizsgáló”, leellenőrizni a referenciáit, hány faírtásnál adott szakvéleményt, stb.

- az agglomerációban P+R és B+R fejlesztéseket indít a Déli Körvasútra vezető vonalakon, hogy minél kevesebben érkezzenek autóval Budapestre a vasút fejlesztésének köszönhetően.
POPÉK: A parkolóházak megépítésének terve hol tart? Milyen parkolókapacitást terveznek és mennyire konkrét? Eddig miért nem készültek parkolók? A „vasútkorszerűsítés” előtt miért nem gondoltak a parkolóházak megépítésére, igénybevételének ösztönző hatására és ezáltal a gépkocsi forgalom csökkentésére? Nem a parkolóházak megépítésével kellett volna kezdeni az agglomerációs utasforgalom ösztönzését? Nincs hiteles hatásvizsgálat a jelenlegi és a várható utasforgalom felmérésére. Mi alapján prognosztizálták a 40 %-os „személyforgalom” emelkedést?

- A műszaki átadás-átvétel után 3 éven keresztül negyedévente zaj- és rezgésmonitoring mérést kell csinálni
POPÉK: A lakosok által delegált elfogulatlan szakértők bevonásához ragaszkodunk. A talajstabilizálódásához akár 10 évnek is el kell telnie, a három évet kevésnek tartjuk.



2021. február 3., szerda

Biztos, hogy lesz budapesti S-bahn (via telex.hu) Tényleg?

Egyesületünk sem kíván elmenni a napokban nagy sajtóvisszhangot kapó bejelentés mellett.

Eddig korlátos erőforrásaink miatt kénytelenek voltunk hanyagolni a média felületeinket, miközben folytattuk megfeszítve az érdekvédő tevékenységünket, de folyamatosan téma volt hogy mit tudnánk tenni ennek feloldására.

De pontosan mi is történt, mi került aláírásra február 1-jén a XI. kerületi önkormányzat, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. (BFK) között?

Mivel 2 külön közbeszerzésről van szól:
- Ferencváros–Kelenföld vasútvonal kapacitásbővítés- déli körvasút fejl.kieg környezetrendezés tervezés
előbbi pedig még le sem zárult így vélhetően utóbbi kapcsán született a megállapodás.


Azt már megszoktuk, hogy a BFK sajátjaként állítja be a lakossági fórum megszervezését, de hogy az önkormányzat is teljesen sajátjának állítja be az elért eredményeit, hogy partnerként kezelik őket, számunkra is új (vajon akkor is ilyen súlyt tudtak volna elérni, ha nem tudatosítjuk, hogy hány választópolgáruk nem ért egyet?).
Viszont továbbra is hallgatnak arról, hogy perben áll a Környezetvédelmi Hatóság, akik jogszerűtlenül, s tartalmi hiányosságokkal adták ki a vasútfejlesztési projekt környezetvédelmi engedélyét.
Szintén nem kerül említésre, hogy bár korábban azt állították (2020. szeptember 21.), hogy nincs szükség a V0 projektre hiszen a Déli körvasút projekt keretében megvalósuló bővítés elegendő a ki tudja mikor és mi alapján prognosztizált teherforgalom bővülésének elvezetésére, a V§ kérdése ismét terítékre került. Mióta tavaly év végén a Rail Cargo ismét felhívta a figyelmet a vonal szükségességére hirtelen elkezdték leporolni a terveket, minden esetre érdekes.

Novemberben volt a megbeszélésünk a BFK-val és a NIF-fel, amiről itt is beszámoltunk, ennek második felvonása esedékessé vált. Kíváncsiak leszünk, hogy mit tudunk majd meg. Bízunk benne, hogy a régóta kért felméréseket melyek megmutatják, hogy miért szükséges a járatok sűrítése és az ezzel indokolt vágány bővítés is végre megkapjuk. Hiszen érjük, hogy szükség van az összeköttetésre az agglomerációs közlekedés versenyképessé tétele miatt, de a jelenlegi járatok sincsenek kihasználva. Ezért továbbra is azt valljuk, hogy a teherforgalom elvezetésével, vagy jelentős csökkentésével a jelenleg meglévő vágányok felújításával, és az új megállók kialakításával ki lehetne szolgálni az általuk vizionált tömegeket. És végre az itt lakók is több nyugalomhoz és csendesebb környezethez jutnának ha végre megépülne az évtizedek óta ígérgetett zajvédő fal. Ami nem egyenlő azzal a gigászi építménnyel, ami kizárólag a tehervonatok okozta zajterhelés szinten tartása miatt épülne meg, nem beszélve a megnövekvő rezgésterhelésről.

Bakai-Nagy Zita beszélt az itt lakók bevonásáról és a kérdőívről, melyben például ők felmérték, hogy mekkora az igény a biciklis átjárókra. Ha ugyanarról a kérdőívről beszélünk, melyet a BFK készített és kizárólag online elérhető, amit főleg a területen áthaladók és nem az itt élők töltöttek ki, akkor arra inkább nem lennénk büszkék. Hisz ez azt mutatná, hogy nem ismerik a területükön élő választópolgárok körülményeit, hogy komoly tömeget képvisel az a korosztály akik nem mozognak otthonosan az online világban, vagy nem is rendelkeznek internet eléréssel, arról már nem is beszélve, hogy a kérdőív kitöltése a gyakorlott felhasználók számára is fejtörést okozott.


A továbbiakban azon leszünk hogy a most is írásba foglalt fellengzős ígéreteket minél jobban és időben betartassuk, és hogy a lakosság tájékoztatása ne egy látogató központban (?) merüljön ki. Vegyék figyelembe a felméréseknél, például az ablakcserkénél ne csak azokat a lakásokat vegyék számításba melyek ablakai a vasútra néznek, hiszen a város több pontján is elhangzott, hogy a visszhang révén messzire ér a vasút zaja. Hasonlóképpen a rezgésterheléshez, előzetesen rögzítsék az értékeket és ne a KHT 4-5 mérési pontjára alapozva, emellett pedig a házak állapota is kerüljön tüzetes felmérésre, ami valós alapja lehet egy kártérítési pernek, ha további állagromlásra kerül sor. A 0. időpontbeli állapotot rögzítsék, amikor még vannak fák és egyetlen munkagép révén sem indult meg a porszennyeződés növekedése.
Illetve ha bármi elkezdődik a vasút fejlesztése kapcsán akkor az alpolgármester asszony által említett módon valóban párhuzamosan már élvezhessük a terület rendezés előnyeit (a jelenleg kizárólag a felvonulási területen elérhető játszóterek, sportpályák, kutyafuttatók áthelyezése, előzetes pótlása).


Mindezek mellett továbbra sem mondtuk le arról, hogy létezik egy olyan megoldás, ami az ország érdekeit szolgáló elővárosi vasút fejlesztést úgy támogatja, hogy nem veszik el egy kisebb erdőnyi növényzet a neki otthont adó állatvilággal egyetemben, amely nem mellesleg szűken vett értelemben 6000 tágabban értelmezve 15000 ember jóllétét szolgálja.


Kérjük az önkormányzatot, hogy továbbra is támogassa Mátét, hogy be tudja tartani a választási ígéreteit! 

2020. december 28., hétfő

BFK-NIF-POPÉK egyeztetés (2020.november)


Egyesületünk tagjai 2020. november 2-án hivatalos találkozón vettek részt a  Budapesti Fejlesztési Központ és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Rt. képviselőivel.  A megbeszélés célja a Kelenföld-Ferencváros vasútbővítési beruházással kapcsolatos nézetek, vélemények megvitatása volt, különös tekintettel a Hamzsabégi parkot érintő kérdésekre. Nagyon sok kérdés felmerült, a találkozót összességében hasznosnak találtuk.  A részletes jegyzőkönyv alább olvasható, itt most a  dokumentum tartalmából csak néhány dolgot szeretnénk kiemelni:


1. Igen, ha eddig valaki nem hitte volna el, a hír igaz, a 4 azaz négy vágány a Fadrusz utca - Hamzsabégi út kereszteződéséig fog futni. Kinek hihető, hogy ezt meg lehet valósítani a mostani töltés rézsű vonalában emelt hangszigetelő fallal közre zárt területen?

 

2. A BFK-t és különösen a NIF-et mint a kiemelt ÁLLAMI beruházás gazdáit rendkívüli módon érdekli az érintett lakók véleménye. Már amennyiben az a lakó internettel rendelkezik és aktívan használja is azt, valamint rendszeres figyelemmel kíséri a BFK projekt oldalát. Mindenki más majd rájön valahonnan, hogy véleménye is lehet.

A kérdőív célja elvileg az, hogy az ÉRINTETT lakosság véleménye és igényei alapján irányadó legyen a beruházás által érintett területek újra rendezése során. Ugyanakkor csak online kitölthető, miközben a hatásterületen sok idősebb ember él, akik nem rendelkeznek ilyen szintű számítógépes ismeretekkel, néha infrastruktúrával sem, és kellő internetes jártassággal. Így az egyik célcsoport véleményét figyelmen kívül hagyják, míg nagy arányban éltek vélemény nyilvánítási jogukkal NEM helyi lakosok. 

Beszélgetőpartnereink felvetése, miszerint kérik az Egyesület segítségét ebben, igazán megtisztelő. Függetlenül attól, hogy magunktól is megteszünk mindent amit lehet a lakosság tájékoztatása és véleményük kifejezésre majd érvényre juttatása érdekében, összességében nem hisszük, hogy ez lenne a hivatalos tájékoztatás és valódi konzultáció formája. Nem gondoljuk, hogy egy, a polgáraival valóban törődő, véleményükre valóban kíváncsi állam csak egy online kérdőívre szorítkozna, ezzel ugyanúgy kizárva sok érintett helyi lakost, mint a korábbi online fórum esetében.

Egy ilyen volumenű és fontosságú, nagyjából 10-15.000 polgárt közvetlenül érintő állami beruházással kapcsolatos alapvető tájékoztatási és konzultációs kötelezettség minimum egy minden címre postai levélben kiküldött tájékoztató anyag és kérdőív lenne, valamint néhány plakát a lépcsőházakban.

Félreértések elkerülése végett szeretném világossá tenni, hogy egy valódi civil érdekvédő szervezet dolga nem az, hogy állami szervezetek feladatait átvegye.

Mindez nem szolgálja a bizalom építését, viszont felveti a kérdést, hogy milyen hozzáállásra számíthatunk a beruházás során az építtető részéről.

 

3. A megbeszélésen elhangzott, hogy a teherforgalom valóban növekedni fog. Ez nyílt beismerése annak, hogy a vágányok ilyen szintű bővítése nem kizárólag a közlekedő polgárság, hanem jelentős részben a teherforgalmazó szállítmányozók érdekeit szolgálják.

"A beruházás megvalósítása nem indukálja közvetlenül a teherforgalom növekedését, azt a piaci folyamatok szabályozzák." Ugye nem gondoljuk, hogy az állam szakemberei a piaci folyamatokat előre nem látják, nem tudják jelezni? Hogy nem tudható már most is, mennyire megemelkedett és fog is még emelkedni a kelet felől érkező áruforgalmi fuvarozás mértéke? Hisz senki nem hallott a Belgrád-Budapest vasútvonalról sem például, ugye? Tehát ismét felvethetjük a kérdést, hogy mi is indokolja valójában az ilyen mértékű bővítést, a park helyén négy vágány áthúzását?

Az elővárosi és városi forgalom sűrítéséhez elég lenne kettő, esetleg helyenként három vágány építése is, amit a POPÉK Egyesület is támogatni tudna ha tényleges igény felmérés után a sűrítés valóban indokolt.

Vigasztaló tény (?) hogy az eddig éjszaka dübörgő tehervonatok majd nappal fognak jóval sűrűbben dübörögni. Ám ha a szállítmányozók megrendelései úgy kívánják, akkor lesz éjszakai vonatozás, legalábbis a megbeszélésen ezt ígérték: "a fuvaroztatók igényeinek megfelelő vonatmennyiség le fog közlekedni, ha nappal nem tud, akkor éjszaka."   

Ismételjük át: A fuvaroztatók igényeinek megfelelő vonatmennyiség. Ha percenként kell átdübörögni, akkor is.

 

4. Az Egyesület képviselői által felvetett alternatív lehetőség, a 2013-ban látványosan beharangozott V0 vonallal kapcsolatban megtudhattuk, hogy

- a tervek el sem készültek

- Natura2000-es területet érintene.

A V0 elkerülő teherforgalmi vasúti vonalnak több tervezett nyomvonala is volt. Nem tudtuk meg, ezek közül mind érintene-e Natura2000-es területet, de örömmel hallottuk, hogy ez már önmagában akadályt jelent. Bizonyára a Fertő-tó érintetlen, természetes állapotában való megmaradásáért küzdők is örömmel értesülnek erről, hisz ott eddig nem volt meghatározó tényező, hogy a terület Natura2000-es és UNESCO védettséget élvez.

 

5. A NIF képviselőjétől ígéretet kaptunk arra, hogy okleveles favizsgálók fogják újra megvizsgálni a felvonulási területen található fákat és kijelölik azokat, amelyeket körbedeszkázással meg lehet menteni, és a munkagépek majd kikerülik. Célunk ezzel, hogy a kivágandó fák számát letornásszuk amennyire csak lehet, jóval az említett 198 alá.

 

6. Ismét szóba került, hogy a 90-es évek elején autópályát terveztek építeni a Hamzsabégi park helyén, az akkori nagy tiltakozás ellenére el is kezdték a munkálatokat, amelyeknek következtében néhány ház megsüllyedt.

A POPÉK kéri ezen dokumentáció megkeresését, hozzáférhetővé tételét.

 


2020. november 27., péntek

  A Legek Útja

    

 

        A Legrövidebb szakasz, menetrend szerint  6 perc  jelenleg a menetidő két vasútállomás Kelenföld és Ferencváros között. Ha megépül a Bartók Béla út és a Budafoki út előtti kitérő, akkor ezen az 1,2 km-es szakaszon 2,5 perc alatt haladhatnak át a vonatok.




A Legnagyobb országos vasúti teherforgalom van ezen a rövid szakaszon, mert csak itt tudnak a Dunán, az országon keresztül menni.  Már épül a Belgrád – Budapest Kínai Selyemút. Ezért a vasúti teherforgalom is várhatóan 40 %-al növekedni fog, ami a rezgésre is alapvetően hatással lesz. 

        A Legkockázatosabb beruházás, mert a rezgés miatt már most is jelentkeznek észlelhető problémák, hiszen Lágymányoson vagyunk, és várható a vasúti teherforgalom növekedésével a terhelés növekedése.

        A Legdrágább szakasz lesz ez, mert 2-3 vasúti híd szükséges a harmadik vágány megépítése miatt, ultramodern zajvédő fallal, ami 5-6 évi beruházással, földmunkákkal, parkfelújítással, környezet átalakítással, fakivágásokkal jár majd. Növeli a költségeket, hogy a lakóknak különböző nyílászáró és egyéb kompenzációkat ígérnek.

        A Legmegértőbb lakosság, mert tudja, hogy az elővárosi forgalom növelése Budapest és mindannyiunk érdeke. A személyvonatok egyre szebbek, csendesebbek, és elfogadják ennek rendezését, de a meglévő két vágányon.

        A Legérthetetlenebb döntéshozók, akik nem akarják tudomásul venni, hogy nem szabad Budapest belvárosában 3-dik és 4-dik vágánnyal biztosítani a jelenleg is környezeti határértékeken folyó vasúti teherfogalom fejlesztését.

        A Leghihetetlenebb, hogy  nem is keresnek más alternatívát, a szakmai érvek ellenére is csak ezt a pénznyelő gigaberuházást akarják megvalósítani a józan ész és az itt élő lakosság tiltakozása ellenére.

        A Legelkötelezettebbek vagyunk azért, hogy ne épüljön meg ezen a rövid szakaszon ez az életünket felforgató, és meghatározó GIGA beruházás.  A lakosság által önerőből létrehozott civil szervezet nem főállásban védi a lakók érdekeit, a zöld felületet, a fákat, a környezetünket, a klímánkat, mely még meg van, de félő, hogy az ígérgetések ellenére nem sokáig.