2022. június 9., csütörtök

A Főváros sürgeti a V0 megvalósulását és a Déli Körvasút felülvizsgálatát

2022. június 8-án egy igen meghatározó fővárosi döntés született a Budapesten áthaladó tehervonatokról és a Kelenföld-Ferencváros közötti vágánybővítés szükségességének kérdésességéről. Ezek alapján hazánk és fővárosunk közlekedési stratégiái is korrekcióra szorulnak.

A döntés értelmében a főpolgármester azonnal kezdeményezi a kormánynál a „V0” teherforgalmi vasútvonal megépítését, egyben nem engedélyez olyan vasúti beruházást Budapesten, ami teherforgalom erősödését eredményezheti. Ez az eredmény a közlekedési stratégiák részévé kell váljon, így Budapest saját hatáskörben beilleszti azt a BMT-be (Budapesti Mobilitási Terv), és felkéri a kormányt, hogy a vonatkozó BAVS (Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia) és NKS (Nemzeti Közlekedési Stratégia) is ennek figyelembevételével alakuljanak. 



Szavazás a beadványról

Ezzel a lépéssel a Déli Körvasút beruházás költséghatékonyságát leginkább lerontó és a városi zöld környezetet leginkább pusztító részeinek a felülvizsgálatára ugyan még egyik kormányzati szerv se vállal kötelezettséget, ugyanakkor a Fővárosi Törvényszék bírósági ítélete alapján megismétlendő engedélyezési eljárás során már nem lehet mellőzni az alternatívák vizsgálatát és a stratégiai célokba való illeszkedést.

A két elfogadott dokumentum megtekinthető és letölthető a Főváros honlapjáról:

A vasúti elkerülő (V0) megvalósulásának támogatása - Dr. László Imre

Főpolgármesteri módosító - Karácsony Gergely

A javaslatot felvezető polgármesteri beszéd (2:19:41-től), az azt követő vita és végül a szavazás (2:31:00-ig) itt nézhető meg:

A szerdai közgyűlési döntés Újbuda önkormányzata és a POPÉK közös munkája, akiket más civil szervezetek és a lakosság segített céljaikban. A döntés után az alábbi köszönőlevelet küldi a POPÉK Dr. László Imrének és munkatársainak:

Tisztelt Polgármester úr!

Szeretnénk köszönetet mondani, amiért meghallotta a civilek hangját, és tegnap a Fővárosi Közgyűlésen kiállt Újbuda természeti környezete, az újbudaiak egészséges környezethez való joga és összességében a nemzetgazdasági érdekeink mellett. Különösen fontos, hogy a közérdeket egy olyan felszólalóval szemben is megvédte, aki a Déli Körvasútról szóló bírósági ítéletet figyelmen kívül hagyta.

A Főváros tegnap megszületett döntése értelmében a főpolgármester azonnal kezdeményezi a kormánynál, hogy megépüljön az átmenő teherforgalom elterelését lehetővé tevő „V0” vasútvonal, valamint tiltott, hogy Budapest területén teherforgalom bővítését célzó beruházás megvalósuljon. Ez önmagában még nem jelenti, hogy a Déli Körvasút projekt felülvizsgálatára bármely kormányzati szerv is kötelezettséget vállalna, a bíróság által előírt ismételt engedélyezés során azonban a tegnap született határozat nagyon jó hivatkozási alap, hogy alternatívavizsgálat iránti igényt és végállapot stratégiai céljait már ne lehessen figyelmen kívül hagyni. Erre vonatkozóan javasoljuk, hogy a nyári időszak előtt a kerületi közgyűlés is fogalmazzon meg célokat.

Reméljük, hogy ez az együttműködésünk a jövőben ennél is gyümölcsözőbb lesz, és kívánjuk, hogy erre a képviselők is nyitottak legyenek. Polgármester úrnak ezúton is köszönjük a törekvéseit és a munkáját.

Üdvözlettel: Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK) egyesület

- Karácsony Gergely Facebook bejegyzése az ügyben

- Dr. László Imre Facebook bejegyzése az ügyben

- Bakai-Nagy Zita újbudai alpolgármester bejegyzése

- Vitézy Dávid reakciója és az ebből kialakult vita

- A VEKE bejegyzése a témában



Részlet az Újbuda magazin 2022. június 15-i számából


A Főváros döntésének sajtóvisszhangja:

Budapest egy fél metrót is kaphatna, csak kevesebb pusztítással (24.hu) 

Elmenekülnek az újbudaiak a lakásaikból a körvasút miatt? (index.hu) 

Újabb politikai vitákat generálhat egy fontos budapesti fejlesztés (index.hu) 

Olcsóbb kikerülni Magyarországot, mert itt a legdrágább a vasúti szállítás (444.hu) 


Kapcsolódó cikkeink:

Valóban sínen van a Déli Körvasút projekt? - válasz a Figyelőnek

- Megállók a Déli Körvasúton - kérdések a kapacitásról

Mire kellene figyelni a Déli Körvasút új engedélykérelmének beadása előtt? - a POPÉK közleménye

Így indokolja a bíróság a Déli Körvasút engedélyének érvénytelenségét

A V0 hatása a Déli Körvasútra - mi változhat?

Egyre többen figyelnek fel a Déli Körvasút ellentmondásaira