A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK NÉHÁNY MONDATBAN:

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik! Céljainkról, történetünkről és javaslatainkról bővebben a BEMUTATKOZÁSban és az ONLINE PETÍCIÓban olvashatnak. (a jobb oldalon)

2022. január 10., hétfő

Egyre többen figyelnek fel a Déli Körvasút ellentmondásaira

„A civileknek az a fő problémájuk, hogy a Déli Körvasút megépítése valós keresztmetszet-bővülést nem eredményez, még akkor sem, ha a Bartók Béla úti felüljárót négyvágányosra bővítik” – mondta az Indexnek Faragó Tamás, a POPÉK vasúti csoportjának tagja. Ennek oka, hogy a fejlesztés során a csomópontok (váltókörzetek) megmaradnak szűk keresztmetszeteknek. Hiányzik a digitális (központi) forgalomirányítás is, a kétirányú forgalom rendelkezésére álló pályája aszimmetrikussá válna, eltérő megállásrendű vonatok kétirányú előztetésének a lehetőségével nem mindenhol számoltak, a megmaradó tehervonatok pedig jelentős kapacitást vonnak el a személyszállítástól. (Forrás: Index.hu)

Az Átlátszó, a 24.hu és a Magyar Hang tényfeltáró cikkei után most az Index újságírója is utánajárt a Déli Körvasút körüli ellentmondásoknak: Megéri egymilliárd eurót elkölteni arra, ami pont azt a célt nem teljesíti, amiért épülne?








A képen a Déli Körvasút útjában fekvő Hamzsabégi Sétány jelenlegi zöld, barátságos, emberi léptékű környezetének egy részlete látható.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) hozzászólását alább hosszabb terjedelemben közöljük. Kérjük, minél több kerületi és fővárosi csoportban osszák meg ezt a posztot, hogy biztosan eljusson a hír a döntéshozókhoz! Aki 2022-től kormányozni akar, nem hagyhatja figyelmen kívül a civilek és a szakma szakértőinek véleményét, és nem támogathat értelmetlenül drága és környezetromboló beruházásokat!

A VEKE közleménye:

A Déli Körvasút nevű projekt valójában egy álca. Igazából semmi másról nem szól, mint kínai tehervasúti korridort létesíteni Budapest belsején keresztül. A BFK szerepe ebben annyi volt, hogy rávegye az újbudai és a fővárosi önkormányzatot a kollaborációra. Ezt a politikai feladatot sikerrel teljesítették, ellenben azt a szakmai feladatot, hogy egymilliárd euróért nagyobb vasúti kapacitást hozzanak létre, azt nem sikerült. A fogalmatlan önkormányzatok bevették az áltudományos dumát, a kormányt is átverték, még az Európai Bizottság embereit is meg tudták vezetni a szokásos nagyarcú prezentációs műsorukkal. Csakhogy a harci helyzet az, hogy hiába a harmadik-negyedik vágány, hiába a rettenetes mennyiségű pénz elköltése, hiába ezer (!) fa kivágása, 

Egyetlen vonattal nem fog tudni több átmenni ott, mint ma (lásd lejjebb a képeknél).

Ennek oka az, hogy a BFK és nyaloncai nem értenek a vasúti technológiákhoz, és azok sem, akik feléjük az elvárásokat támasztották. Értsd: legyen sok beton meg pályaépítés, az ilyen digitalizációs hülyeségeket meg hagyjuk. És ezt a projektet támogatja teljes mellszélességgel Karácsony főpolgármester meg László polgármester, a budapestiek ellenében!

A kormányt az idő és a kínaiak sürgetik, Vitézy pedig beígérte nekik, amit hallani akartak. Az, hogy miért hisznek neki, amikor annyiszor hazudott már, rejtély. Akik tudták, hogy véres a projekt torka, azokat eltávolították a projekt közeléből, a szintén kollaboráns tervezők meg minden igényt kiszolgálnak. A szakma is megbukott tehát. Nem először.

A kormány, az önkormányzatok és a szakma is magára hagyta a budapestieket. A lakosság viszont nem hagyja annyiban, eljutottak a sajtóig:

Megéri egymilliárd eurót elkölteni arra, ami pont azt a célt nem teljesíti, amiért épülne?

A személyforgalom korszerűsítését támogatják, de tehervonatokat nem akarnak az újbudai civilek.

A Déli Körvasút projekt kapcsán jelenleg a kiviteli terveket készítik (azt már nem a BFK, hanem a nyertes kivitelező V-Híd). Készülnek a CEF2 pályázatra beadásra. Viszont ez a forrás csak a töredékét fedezi annak, ami kellene, csak kb. 76 milliárdot pályáznak, amikor csak a már kipályáztatott projektelem 364 milliárdos, és ez messze nem a vége. Emiatt a CEF2 pályázat miatt kellett sürgősséggel a BAVS vasúti stratégiát elfogadni, mert formai követelmény, hogy legyen stratégia. 

A kiviteli terveknél még lehet belenyúlni, ez az utolsó esély, hogy ne barmolják szét véglegesen Budapest belsejét és költsenek százmilliárdokat valamire, ami nem is jó, meg fölösleges is. Amit tenni kellene:

- kitérőkapcsolatokat tervezni

- központi forgalomirányítást létesíteni

- elhagyni azokat az elemeket, amelyek fölöslegesek, harmadik-negyedik vágányok, plusz hidak, támfalak, zajcsillapító csőkígyó

- nekifogni végre a V0 megépítésének






Ez a Déli Körvasút megvalósíthatósági tanulmányának forgalmi ábrája. Teljesen kaotikus forgalomszervezés, mindezt csak azért, hogy leplezzék, ami a másik (lejjebbi) ábrából nyilvánvaló... Ez a firkálmány borítékolhatóan nem fog működni, KÖFI nélkül meg pláne.




Ez már a a valósághoz sokkal közelibb ábra. Viszont egyértelműen megmutatja, hogy a harmadik vágány valójában csak és kizárólag a teherforgalom miatt szükséges, a személyforgalom, még a jelentősen növelt is, kiszolgálható két vágányon. Ha a teherforgalom döntő részét nem kellene más híján Budapest kellős közepén átvezetni, akkor a harmadik vágány nem is kellene. Elegendő lenne a kettő, csak kellene bele pár vágánykapcsolat, előztetési lehetőség, és persze a digitalizáció, azaz a központi forgalomirányítás. Az, hogy ezeket szándékosan elhagyják, egyértelműen alátámasztja, hogy a Déli Körvasút beruházás csak a növekvő teherforgalom miatt szükséges. Amelynek legnagyobb része a V0 elkerülőn mehetne, ha lenne. És amelynek pénzét most építik be a főváros kellős közepébe. Az EU, aminek a pénzéből ezt meg akarják építeni, egyébként előírja a digitalizációt, csakhogy a fairtás, támfalépítés, betonozás, vágányépítés, zajvédőfal kombó sokkal jobban fizet.

A teljes VEKE poszt itt olvasható.



Nincsenek megjegyzések: