A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK NÉHÁNY MONDATBAN:

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik! Céljainkról, történetünkről és javaslatainkról bővebben a BEMUTATKOZÁSban és az ONLINE PETÍCIÓban olvashatnak. (a jobb oldalon)

2022. február 15., kedd

A V0 hatása a Déli Körvasútra - mi változhat?

Többek között egyesületünk hatására az ITM (Innovációs és Technológiai Minisztérium) is aktualizálta a V0-t, így lehetőség van arra, hogy költséghatékonyabbá formálják a Déli Körvasút terveit is, a Hamzsabégi sétány megmentésével.

Ahogy arról a "Mozgolódnak a politikusok a Hamzsabégi sétány ügyében" című bejegyzésünkben már részben beszámoltunk, januárban civil képviselőink találkoztak országgyűlési képviselőnkkel, Dr. Simicskó Istvánnal, majd ő meghívta őket egy beszélgetésre Dr. Mosóczi Lászlóhoz, az ITM államtitkárához a Déli Körvasút és a sétány jövőjéről való egyeztetés végett. Az államtitkár úr meghallgatta Egyesületünk alternatív javaslatát a V0 ütemezett megvalósításáról.




A POPÉK egyeztetése az ITM államtitkárával, 2022 január 17-én. Balról jobbra: Dr. Mosóczi László, Dr. Simicskó István, Faragó Tamás (POPÉK), Bárkovics József (POPÉK).


A Déli körvasúttal kapcsolatban leszögeztük, hogy fölöslegesen nem érdemes elkölteni 338 milliárd Ft-ot (+ híd + állomások + egyéb díjtételeket) elkölteni egy olyan vasútfejlesztésre, ami igazolhatóan nem képes hosszútávon megoldást nyújtani se a személyszállítás problémáira, se a teherforgalom várható növekedésére. Ehelyett javasoltuk az ideiglenesen felfüggesztett V0 beruházás újraindítását és felgyorsítását, ami elfogadhatóbb költségek mellett biztosít országosan kedvező kínálatot a teherforgalomnak.

Egyetértettünk, hogy Budapesten a városi-elővárosi személyszállítás szempontjainak megfelelően szükségesek új megállók kétirányú előztetéssel, és meglévő vágány (kelenföldi tejgyárnál) revitalizálásával érdemes növelni a kínálatot. 

  • Csúcsóránként így eltérő megállásrenddel 16 vonatpár átbocsátható kétvágányú pályán, ami több mint 40%-kal jobb kínálat, mint a BFK/NIF által készített megvalósíthatósági tanulmány szerinti 11 pár a megmaradó tehervonatok mellett.
  • A V0 révén fölöslegesekké fognak válni a Déli Körvasút legköltségmeghatározóbb projektelemei, ez pedig a források felszabadulását jelenti.

Ezért a fentieknél több építési beruházást semmiképp sem javasoltunk, mert központi forgalomirányítás meglétét feltételezve a tehervonatok nélkül maradó kétvágányú pálya többszörös kapacitással rendelkezik. Mindez a 338 milliárd Ft-os közbeszerzési érték töredékékéből megoldható, így megmaradó forrásból lehetne finanszírozni a V0 dunai ütemét.

Szóba kerültek az időtávok, amiből kitűnt, hogy a V0 dunai átkelője 2027 végére reálisan átadható a forgalomnak.

Ezt összevetve a BFK Déli Körvasút projektjének a kétvágányú forgalom fenntartása melletti kivitelezéssel 2023+6 év = 2029-es céldátumot kapunk.

Ezért sincs értelme építési területet kijelölni Újbuda zöldfolyosóján, és 10-15 ezer ember életkörülményeit súlyosan károsítani.

Megbeszéltük, hogy az ország honvédelmi és nemzetgazdasági érdeke is a V0 mielőbbi megvalósulása. Ez a nemzetközi forgalom és a CO2-kibocsátás révén összeurópai és globális szintű közérdek is. Ennek segítségével hazánk vasúthálózata országosan képes lenne kínálati menetrendet nyújtani.

Szóba került az a "Látogatásaink az önkormányzati közgyűléseken határozati javaslat elfogadása érdekében" című bejegyzésünkben közzétett törvényjavaslatunk is, amelyben 2027 év végét jelöltük meg céldátumnak, hogy az átmenő tehervonatok ki legyenek tiltva Budapestről és az elővárosi térségéből, ami megmentené a hatásterületen élőket a jelenleg is zajhatárérték fölötti élettani hatásoktól, és megmenekítené a zöldterületet. A törvénytervezet aktuális verzióját át is adtuk az illetékeseknek.

Dr. Simicskó István, Újbuda országgyűlési képviselője, Dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és Dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója február 8-án sajtótájékoztatót tartott a Hamzsabégi sétányon a V0-ról (MTI fotó).


A találkozó óta két előremutató fejlemény is történ a V0 ügyében, amikről a "Fejlemények a V0 finanszírozásában" című bejegyzésünkben beszámoltunk. E szerint a Újbuda vezetése is elkötelezte magát a V0 és a javaslatunk mellett, valamint kezdeményezte a BAVS (Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia) olyan irányú változtatását, hogy a V0 elsődleges prioritást kapjon benne.

A finanszírozás tekintetében egy nagy bejelentés történt, amikor Orbán Viktor miniszterelnök Moszkvába látogatott, mert Vlagyimír Putyin orosz elnök egy igen jelentős keretösszeget (2 milliárd euró) jelentett be a Budapestet elkerülő vasútvonal számára.

A fentiek folyományaként országgyűlési képviselőnk, Dr. Simicskó István arról értesített minket, hogy a szakminisztérium megkezdte a törvénytervezetünk kodifikálását, ami ennek az ügynek az igen jó előrehaladását jelenti.

Újbuda élhető környezetét illetően egy nyitott kérdés maradt a fentiek után: hogy a kormány és a kormányzati szervek is kötelezettséget vállaljanak a BAVS olyan módosítására, hogy a V0 elsődlegessé váljon, és így a zöld környezet megóvása és fölösleges pénzköltés mellőzése mellett lehetséges legyen a pályakapacitások kínálati szintűre való növelése. Ennek érdekében a mai napon a mellékelt levélben (lent) kértük föl országgyűlési képviselőnket, Dr. Simicskó Istvánt, hogy erre a kérdésre hívja fel a kormány figyelmét, és kezdeményezzen egyeztetést a szakminisztériummal. A szakminisztérium vezetőivel való találkozóra nyitottak vagyunk, és ezúton is köszönjük a segítségüket.

Az ITM-nek és Simicskó Istvánnak 2022 elején írt leveleinket ide kattintva elolvashaja:

🚆 Felhívásunk az ITM-hez a déli Körvasút anomáliáiról (2022. január 17.)

🚆Javaslatunk Simicskó István és az ITM felé törvénytervezet benyújtásáról, amely a V0-lal mentesítené Budapestet az átmenő vasúti teherfolgalomtól (2022. január 17.)

🚆Levelünk Simicskó Istvánhoz az erősen túlárazott Déli Körvasút környezetpusztításának veszélyeiről (2022. január 17.)

🚆Levelünk Simicskó Isvánhoz a V0 építésének javasolt ütemezéséről és a Déli Körvasút műszaki tartalmának ennek fényében való felülbírálásáról (2022. február 14.)

🚆Levelünk Palkovics Lászlóhoz a Déli Körvasút tervének javasolt alternatívájáról (2022. február 15.)

Nincsenek megjegyzések: