A POPÉK a vasútstratégia országos jellege miatt törvényhozási javaslattal áll elő. A Nemzeti Közlekedési Stratégia aktualizálásra szorul, ezért kérjük a döntéshozókat, hogy kínálati menetrend országos lehetősége és a tehervonatok Budapestnek és az elővárosainak a szűk keresztmetszeteiből való elterelése érdekében fogadják el a lenti javaslatunkat (ld.: a fotók alatt).
A kezdeményezésünk
döntéshozók elé tárása érdekében megkerestük Újbuda országgyűlési képviselőjét,
polgármesterét és képviselőtestületét, valamint a Főváros közgyűlését,
főpolgármesterét és kabinetfőnökét, hogy éljenek a be‑, illetve felterjesztési
jogukkal. Ezért megjelentünk nov. 18-án csütörtökön Újbuda és nov. 24-én
szerdán a Főváros közgyűlésein, és átnyújtottuk a képviselőknek, a
polgármestereknek és a kabinetfőnöknek a kezdeményezéseinket. Megállapíthatjuk,
hogy mindkét köztestület „csatazajos”-sá vált aktuális ingatlanügyek miatt, így
a szakmai kérdésünket a legutóbbi üléseken nem tűzték napirendre.
Egyesületünk tagjai
és a frakciók képviselői között a „csatazajos” ülések ellenére barátságos
hangnem alakult ki, és a képviselők a támogatásukról biztosítottak bennünket.
Kérjük ezért a tisztelt képviselőket, hogy a következő üléseikre terjesszék be
a javaslatunkat. Kiemelten kérjük Simicskó Istvánt, Újbuda országgyűlési
képviselőjét, hogy járjon el ebben a helyi, városi-elővárosi, nemzetgazdasági
és összeurópai szinteken is kiemelt jelentőségű ügyben, mert Újbudáról ő tud
közvetlenül törvényt kezdeményezni.
Kérjük továbbá az
ügyben eljáró képviselőket, hogy a javaslatunk leglényegesebb pontját a
kodifikálás során mindenképp tartsák meg, azaz:
E
törvény hatályba lépésétől Budapesten és annak az elővárosi övezetében csak
olyan vasútfejlesztés engedélyezhető, ami nem bővíti az átmenő teherforgalmat.
Ezen a területen csak olyan infrastrukturális elemek építhetők, amik kizárólag
a személyszállítás céljait szolgálják.
Természetesen ezzel
úgy lehet célt érni, ha a hatályba lépés azonnali, lehetőség szerint az idei
évi menetrendváltás előtt megtörténik. A megvalósítás eszköze a dunai V0‑ütem,
amit korábbi
bejegyzésünkben mutattunk be.
Köszönjük minden kedves
képviselő segítségét, akik partnerek egy a lakosság életminőségét és
életszínvonalát markánsan, országos szinten meghatározó ügyben.
Az újbudai közgyűlésben (forrás: facebook.com/oroszannaujbuda)
Javaslatunk a törvénytervezetre:
„A Fővárosi Önkormányzat kezdeményezi, hogy az Országgyűlés
az alábbi pontokat annak érdekében foglalja törvénybe, hogy az ország
vasúthálózata a mainál decentralizáltabb legyen, képes
legyen kínálati menetrendet nyújtani, a Budapest területén
húzódó vasútvonalak az átmenő teherforgalomtól mentesülve a személyszállítást
szolgálhassák, továbbá honvédelmi szempontokat is
figyelembe véve megkettőzötten álljon rendelkezésre dunai átkelés fővonali
minőségben:
1. 2027. december 31-éig a
vasúti teherforgalom a célforgalmat leszámítva kitiltásra
kerül Budapest területéről.
2. A kormány
kötelezettséget vállal, hogy a 2026-ban esedékes menetrendváltásig Budapest
területén és annak elővárosi övezetén kívül vezetett teherforgalmi vasúti
elkerülőt és ehhez kapcsolódva a Dunán vasúti átkelést (a
továbbiakban: elkerülőt) helyez üzembe.
3. A kormány kötelezettséget
vállal, hogy az elkerülő Duna-Tisza-közi és dunántúli szakaszain olyan,
költséghatékonyan és ütemezetten megvalósítható nyomvonalat jelöl ki, amely
országosan lehetővé teszi a kínálati menetrend bevezetését,
amelytől életszínvonalban mérhető nemzetgazdasági haszon várható.
4. E törvény hatályba
lépésétől Budapesten és annak az elővárosi övezetében csak olyan
vasútfejlesztés engedélyezhető, ami nem bővíti az átmenő
teherforgalmat. Ezen a területen csak olyan infrastrukturális elemek
építhetők, amik kizárólag a személyszállítás céljait szolgálják.
5. Az 1-4. pontokat
egységes szerkezetben kell a vonatkozó közlekedési stratégiákba foglalni,
ezeket elsődleges prioritásként kell kezelni.
6. Az Országgyűlés felkéri
az Európai Bizottságot, hogy alapvető stratégiai érdekből
kifolyólag biztosítson társfinanszírozást a vasúti
elkerülő megvalósításához.
7. A 2021-ben esedékes
menetrendváltástól azok után a tehervonatok után, amelyekben régi típusú, nem
zajcsillapított kocsik is futnak, többlet pályahasználati díjat kell
fizetni.
8. Az elkerülő dunai
átkelést tartalmazó (40. és 150. számú fővonalak közötti) szakaszának az üzembe
helyezését követően zajcsillapítást nem tartalmazó vasúti kocsik nem
közlekedhetnek Budapest területén.
E törvény az elfogadása napján hatályba lép.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése