A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK NÉHÁNY MONDATBAN:

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik! Céljainkról, történetünkről és javaslatainkról bővebben a BEMUTATKOZÁSban és az ONLINE PETÍCIÓban olvashatnak. (a jobb oldalon)

2021. október 16., szombat

Töltés és kitöltés - MIT ÜZEN A KÉRDŐÍV?


Kiértékeltük a lakosság körében végzett kutatásunkat.

A POPÉK kérdőívének elsődleges célja a környéken lakók véleményének kikérése és a "társadalmi egyeztetés" hiányosságaira való rámutatás a döntéshozók felé, akik korábban ezt elmulasztották. Ők az érintettek feje fölött hoztak döntéseket, majd egy, a beruházás utáni tereprendezésre vonatkozó, "közösségi tervezés" -nek nevezett színjátékkal próbálták kiszúrni a lakók szemét.



Íme egy rövid összesítés a helyiek válaszairól, amelyeket hiánypótló kérdőívünk kitöltésekor adtak:

Ahogy azt már korábban írtuk 852 kitöltés érkezett (740 online + 112 offline). Ezúton is köszönjük, aki rászánta az idejét, és akár csak egy megosztással segítette a munkánkat. Emellett érdekes tapasztalat volt a kérdőíves kitelepülések során az emberek reakciója, ami széles skálán mozgott az elutasítástól odáig, hogy kifejezetten hozzánk jöttek, hogy ugye itt lehet kitölteni a lapot.

További érdekesség, hogy csak a töltés északi oldala mellett lakók közül annyian töltötték ki a kérdőívünet, mint a BFK "Zöldfolyosó a Dunáig" kérdőívét összesen (567), és amiben a kitöltők több, mint 60%-a átközlekedőként illetve nem érintettként határozta meg magát. Csupán 200-an jelölték magukat ott lakóként (22%).
 
Egyesületünk kérdőívének első fele azokra kérdezett rá, amit civilként fontosnak tartanánk egy ilyen volumenű (azóta beárazódott - 1 milliárd EUR értékű) projektnél. Mind a 6 kérdésre - az igenek elsöprő többségével - 90% feletti egyetértését fejezte ki a lakosság. A kitöltők alternatíva vizsgálatokat szeretnének látni és még most sem gondolják későnek a tervek felülvizsgálatát független szakértőkkel. Nem beszélve arról, hogy most is zöldfolyósóként tekintenek a területre és inkább a teherforgalom minél teljesebb kivezetését tartják kívánatosnak, ami megnyitná a lehetőséget személyforgalom bővítésének lényegesen kisebb parkrombolással és kevesebb fakivágással.

Érdekességként érdemes belenézni, hogy a zöldfolyosót új dolognak beállító BFK-s szervezők ehhez képest milyen következtetéseket vontak le a közösségi tervezés 5 alkalma alatt: https://delikorvasut.hu/.../terkepre-kerultek-az-ujbudai.../

A projekt kapcsán az átjárók, mint a környék lakói életének könnyebbé tételeként jelennek meg a beruházók promócióiban, és ezzel is indokolják magas számokat (5 db 1,5 km-en). Azonban a kérdőívünk eredményei alapján egyik átjáró támogatottsága sem lépte át a 33%-ot. Számosság tekintetében is csupán 51% gondolta úgy hogy legalább 1 új átjáróra lenne szükség, de ebbe azok is bele tartoznak, akik szerint jobban szolgálná a környék érdekét, ha - a világ nagyvárosaihoz hasonlóan - töltés helyett lábakon állna vasút, így jelentős tereket kaphatnának vissza a park használói, akár csak áthaladnak vagy épp kikapcsolódnak.

A képen a döntéshozóknak szóló lakossági üzenetekből készített szó"felhő" látható. A kérdőív részletesebb kiértékeléséről készül majd egy bejegyzésünk a közeljövőben.

Nincsenek megjegyzések: