A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK NÉHÁNY MONDATBAN:

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik! Céljainkról, történetünkről és javaslatainkról bővebben a BEMUTATKOZÁSban és az ONLINE PETÍCIÓban olvashatnak. (a jobb oldalon)

2022. január 20., csütörtök

Mozgolódnak a politikusok a Hamzsabégi sétány ügyében

A választások közeledtével bárki, aki szavazatokat szeretne, oda kell figyelnie a lakosok véleményére, méltó lakhatásukhoz, élhető környezetükhöz való jogos ragaszkodásukra. Az utóbbi néhány hónapban több helyi politikus is megszólalt a Hamzsabégi sétány védelmében: szeretnénk megköszönni nekik, hogy újra és újra felhívják a döntéshozók figyelmét a Déli Körvasút túlárazottságára és jelenlegi terveinek környezetpusztító és embertelen voltára.









Simicskó István (Fidesz-KDNP) kerületünk parlamenti képviselője és Keresztes L. Lóránt (LMP) is felszólalt az országgyűlésben, hangot adva a Hamzsabégi sétányért való aggodalmuknak, szorgalmazva a vasúti tranzit teherforgalom mielőbbi kivezetését a fővárosból (V0). 

Simicskó Istvánnal sikerült is újra találkoznunk 2022 január 17-én, átadva neki levelünket, amely a vasúti fejlesztések ésszerűsítésére és költséghatékonnyá tételére fogamaz meg javaslatokat (ezt az ITM-hez is eljuttattuk személyesen). A levél itt olvasható el.  Valmint parlamenti előterjesztésre átnyújtottuk a már ismert, de most aktualizált törvénytervezet javaslatunkat a V0 mielőbbi megépüléséről és a tranzit vasúti teherforgalom kitiltásáról. A törvénytervezet szövege itt olvasható.

"Közös célunk, hogy mielőbb megépüljön a tehervonatok kivezetésére szánt körgyűrű, ezzel csökkentve a zajártalmat, így megóvva az ott élők nyugalmát." - olvasható a képviselő facebook beszámolójában.


Kreitler-Sas Máté, az LMP újbudai önkormányzati képviselője a Jövő Tv videójában beszél a sétány megóvásának szükségességéről. Ő kezdeményezte hivatalosan először (még 2019-ben) az önkormányzatnál a sétány státuszának átminősítését "közlekedési területből" zöldterületté. Ez a folyamat a parlamentet is megjárva (Simicskó István adta be a törvénymódosítást, amit mind a FIDESZ-KDNP, mind az LMP, mind a JOBBIK megszavazott, a többi párt nem), most ér célba a Fővárosnál




Novák Előd, A Mi Hazánk Mozgalom újbudai képviselője az önkormányzati üléseken rendszeresen felszólal a civilek mellett, a POPÉK egyesületet mindig név szerint is említve. Sikerült egy keretes írást is kiharcolnia az Újbuda magazin 2021 nov. 27-i számában.   Ebben a videóban pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy a civil szervezetek programjai eltűntek a kerület hirdetőtábláiról, mostoha módon tovább szűkítve a civilek mozgásterét.

Képek Orosz Anna facebook oldaláról.

Orosz Anna (Momentum) is hírt adott az önkormányzati közgyűlésen tartott demonstrációnkról facebook bejegyzésében. Simicskó István áprilisi kihívója, aki már sok helyi zöld ügyet felkarolt, egyre nagyobb figyelmet fordít a sétány védelmére is, amelyet kampányában is felhasznál. Orosz Anna már a 2021-es év folyamán ellátogatott egyesületünk rendezvényeire (egyszer meg is szólalt, lásd a fenti képet) és beszélgetett velünk ügyünk részleteiről.

László Imre polgármester úr bár viszonylag hamar (2021 dec. 10.) válaszolt a közmeghallgatáson  feltett kérdéseinkre (köszönjük), de csak ugyanazokat a felelősség-áthárító válaszokat külde el nekünk, amiket sajnos már megszokhattunk tőle. A levele itt található, érdemes elolvasni. Igazán zavarhatná a polgármester urat, hogy nem tartja be kampányában foglalt zöld ígéreteit. Kevéssel később (2022 január 7-én) egy facebook posztban  ad hangot felháborodásának Vitézy Dávid akciói miatt: Elég volt a felülről vezérelt városvezetés gyakorlatából! Idézünk is belőle: 

"Az elmúlt években szinte minden héten megjelent valami olyan, fővárossal kapcsolatos hír, ami elsősorban Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója szándékaihoz volt köthető. Annak ellenére, hogy elismerjük a közlekedésfejlesztési koncepciók mögött érzékelhető szakpolitikai tervezés szükségességét, szeretnénk felhívni a figyelmet a helyi érdekek hangsúlyosabb figyelembevételére is. Megtisztelő, hogy az Újbudát érintő projektek háttéregyeztetésein részt vehettünk, de továbbra is azt érezzük, hogy a társadalmi vélemények bekapcsolása a tervezési folyamatba korlátozott. Pár olyan ellentmondásos folyamatra hívnám fel a figyelmet, ami Újbuda életét a központi tervek szerint érintik. Miközben a Kelenföldet az északi városrészekkel összekötő alagútrendszerről álmodoznak, a kormány elfogadta a 3 ezer milliárd forintot kitevő gigantikus budapesti agglomerációs vasúti stratégiát, aminek legnagyobb szelete a Déli Körvasút második üteme (76,2 milliárd forint). Mint közismert, ez a Hamzsabégi sétány környékén élők jogos tiltakozását váltotta ki."



Ebben van igazság, egyesületünk üdvözli László Imre kijelentését, valamint Bakai-Nagy Zita (DK) és Orosz Anna előterjesztését az újbudai közgyűlésben arról, hogy a V0 elkerülő mielőbbi megépítését szorgalmazzák, mert nem akarnak tranzit teherforgalmat a XI. kerületen keresztül. A 2022. január 20-i közgyűlés napirendjéből Szabó László (Fidesz-KDNP) ki akarta venni az előterjesztést. László Imre megjegyezte, hogy nem is igazán érti, miért akarták levetetni a V0 határozatát a napirendről. Már ő is azt kérdezi, hogy ha elindul a V0, mi indokolja a Déli Körvasúton az "inkriminált" harmadik-negyedik vágányt? László Imre a közgyűlés videójában beszél erről (1 óra, 11 perctől). (A szavazás és az azt megelőző vita itt nézhető meg, 1 óra, 30 perctől.) 

A végül megszavazott beadvány alapja - Orosz Anna elmondásában - a POPÉK fent említett törvénytervezete. (Maga az önkormányzati beadvány sajnos csak a lágy részeit fogadja be a javaslatainknak, de semmit nem szól arról, hogy ettől még az a megalomán rémálom épülne meg Újbudán, ami a Körvasút terveiben van. Reméljük azonban, hogy a V0 hangsúlyba kerülésével majd idővel átgondolják a döntéshozók a Déli Körvasút terveit is.)


Köszönjük az igennel szavazó képviselőknek, hogy megtámogatták a V0 ügyét!

Az önkormányzattal való levelezésünkről bővebben itt olvashat.


Nincsenek megjegyzések: