A NIF-BFK páros csütörtökön, a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét elutasító bírósági ítélet kihirdetésének a napján nyilatkozatot tett közzé, miszerint megszerzik a környezetvédelmi engedélyt: https://delikorvasut.hu/hirek/a-deli-korvasut-ujra-megszerzi-a-kornyezetvedelmi-engedelyt/.
Ebből a nyilatkozatból az olvasható ki,
hogy a projekten érdemi változtatást az ismételt eljárás során nem terveznek,
és be kívánják bizonyítani, hogy a fejlesztés haszna környezet- és klímavédelmi
szempontból összességében nagyobb, mint a negatív hatása. Ezzel úgy tűnik, nem
értették meg, a bíróság miért írja elő alternatívavizsgálat elkészítését, amely
projektelemenként igazolhatná ennek a vasúti beruházásnak az indokoltságát vagy
éppen indokolatlanságát. Alternatívavizsgálat nélkül úgy tesznek, mintha az
egyetlen üdvözítő utat találták volna ki.
Tóth Sándor Péter fotója a teherforgalommal terhelt Hamzsabégi Sétányról és Nova Ildikó plakátja a POPÉK plakátgalériájából
Egyesületünk szakértői csapata ezért felajánlja részvételét az ismételten beadandó környezetvédelmi engedélykérelem véleményezésében – amennyiben igényt tart rá a beruházó, NIF Zrt. Ha nem tart rá igényt, akkor úgyanúgy meg fogjuk vizsgálni az új engedélykérelem tartalmát is, mint a most hatálytalanítottét. Ha továbbra is hiányosságokat és jogi differenciákat találunk a témában előírt EU-s és magyar jogszabalyokkal, akkor azt jogi úton ismételten meg fogjuk támadni, és a legvégsőkig elmegyünk.
Nem értjük, hogy a BFK-NIF páros miért
nem arról tesz inkább közös nyilatkozatot, amire rámutatott a bírói ítélet.
Ebből ugyanis kiderül, hogy az újbudai lakókörnyezet nem bír el több negatív
zaj- és rezgésterhelést, azaz TEHERVASÚTI FORGALMAT, és nem lehet ilyen mérvű
környezetkárosítást végrehajtani Újbuda szívében!
Meglátásunk szerint inkább arról kellett volna szólnia a közleményüknek, hogy az ítélet indoklását, valamint a vasútfejlesztés régi/új iránya, a V0 tehervasúti korridor kivitelezésének elkezdését figyelembe véve felülvizsgálják az eddigi projektelemek terveit. Teherforgalomnak dedikált vágány lehetőségét ugyanis a megvalósíthatósági tanulmány 102. ábrája alapján megvizsgálta a BFK-NIF páros, csak ezt lenne szükséges – főként meglévő vasútvonalak mentén – a városi-elővárosi övezeten kívül megépíteni. Ehhez hasonló alternatívák vizsgálatát hiányolta a bíróság. Ezekre tekintettel a Kelenföld–Ferencváros szakaszon az alábbi megfontolásokat lehetne tenni:
● elvetni a tervezett 3. és
4. vágány létesítését – ezzel összhangban a Hamzsabégi sétány teljes hosszában
nem jelölnének ki felvonulási területet, így nem tarolnák le a fák nagy részét
● nem megépíteni a kb. 12 m
magas betontámfalat+üvegcsőkígyót – így személyszállító vonatokra megfelelő,
jóval kisebb, de korszerű zajvédelmet alkalmazhatnának
●
a meglévő két vágány felvonulási terület nélküli
(gépláncos) felújítását
●
központi forgalomirányítással (KÖFI-vel) és kétirányú
előztetéssel 16 vonatpár/óra maximális kapacitás elérését a megvalósíthatósági
tanulmányban szereplő 11 helyett (+45%!)
●
eleve tervezett projektelemként a tejgyári vágány (Bartók
Béla út–Kelenföld I.-II.) revitalizálását
●
lakók egészségi ártalmaival szembeni passzív zajvédelem
helyett az eleve negatív környezeti és élettani hatásokkal járó fejlesztések
elkerülését, illetve a hatások jelentős csökkentését – így a zaj- és
rezgésvédelmi problémák mellett a park biológiai sokféleségének a megmaradása a
hőszigethatás elkerüléséhez, légszennyező anyagok természetes szűréséhez és
friss, tiszta levegő utánpótlásához is hozzájárul.
Újbuda lakossága ezeket várta volna a
projektgazdáktól, a BFK-NIF párostól.
Ehhez a választópolgárok kérik a helyi és a fővárosi önkormányzat, valamint az egyéni országgyűlési képviselő hathatós segítségét és támogatását. Köszönettel:
Budapest, 2022. február
23. POPÉK
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése