KIK VAGYUNK, ÉS MIT SZERETNÉNK ELÉRNI?
A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület közössége 2019 őszén kezdett formálódni, amikor a helyiek felfedezték a Déli Körvasút nevű, félreérthetően csak elővárosi személyforgalom-célúnak kommunikált, egy Mészáros-cég 337 milliárd forintos kiviteli ajánlata alapján megvalósítandó vasútfejlesztési beruházás keretei között tervezett vágánybővítés első jeleit: a kivágásra ítélt fákon a piros pöttyöket. A POPÉK a Hamzsabégi-Dombóvári-Sárbogárdi út környékének lakóit és a Hamzsabégi sétányt használó és szerető emberek összefogását támogatja, hogy közösségként tudjunk részt venni a Kelenföld-Ferencváros szakaszon tervezett vágánybővítést érintő vitákban és elérjük, hogy valódi társadalmi egyeztetés jöjjön létre. Meggyőződésünk, hogy erre szükség van (lett volna) egy ellentmondásos, több százmilliárd forintba kerülő, több ezer ember életét negatívan befolyásoló gigaberuházást megelőzően.
Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen.
A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik!
Szeretnénk elérni, hogy a Hamzsabégi út Budafoki és Bartók Béla utak közötti rövid, sűrűn lakott szakaszán, ahol a sétány több száz 40-50 éves fájának elpusztításával járna a beruházás, maradjon a két vágány, a teherforgalom csökkentésével. Vágánybővítés helyett a modern vasútbiztonsági berendezések alkalmazását támogatjuk, valamint korszerű zajfogó kialakítását, de nem 10-16 m-es, oda nem illő vasbeton- és üvegfalat, amely sötétbe borítaná a parkot és a sínek közelében lévő lakásokat. Csak a növényzet sérelme nélkül kialakított zajvédelmet fogadunk el. A beruházás környezeti hatástanulmányából kiderül, hogy a jelenleg tervezett zajárnyékolót egyértelműen a teherforgalom indokolja. Ha a kormány által már 2013-ban bejelentett, akkor 2017-re tervezett, Budapestet délről elkerülő V0 körgyűrű a Déli Körvasúttal egy időben épülne meg, a teherforgalom jelentős részét ki lehetne vezetni a fővárosból és a Hamzsabégi sétány mentéről – nem pedig további évtizedekre bebetonozni egy lakóövezetbe.
(A V0 megvalósíthatósági tanulmányára már 10 éve, 2011-ben kiírták a pályázatot.)
Itt vált igazán nyilvánvalóvá, hogy a környék lakossága mennyire felháborodott, elkeseredett és mennyire ellenzi a beruházást, mert - bár délután 2-kor kezdődött a közmeghallgatás - a terem zsúfolásig megtelt, és este 7 óráig tartott a rendezvény.
Nem törődünk bele, hogy a Kelenföld-Ferencváros közötti kapacitásnövelés egyetlen lehetséges megoldása a vágánybővítés, a tömeges fakivágás és a gigantikus zajvédő fal megépítése. A környezetvédelmi engedélyt a bíróság megsemmisítette, így a tervek még megváltoztathatók, ha lesz rá politikai akarat. Ezt a szerény, mintegy 1 milliárd eurós összeget más, fontos beruházásra is elkölthetik.
Céljainkról, javaslatainkról az online petíciónkban is olvashatnak.
TÖRTÉNETÜNK
Alább kronologikusan bemutatjuk a civilek 2019 ősze óta folytatott harcát, melynek során a döntéshozók ugyan újra és újra figyelmen kívül hagyták kérdéseinket és kéréseinket, a közösség összefogása azonban felemelő élmény, és számos eredményt is fel tudunk mutatni; valamint igyekszünk feltárni a tervezett projekt beruházó által kommunikált céljainak ellentmondásosságát: mi indokolja valójában a vasútfejlesztést?
AZ ÜGY ELŐZMÉNYEI
- Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter 2013-as bejelentése a V0 teherkörgyűrű megépítésének kormányzati szándékáról: „Olyan vasútvonalat kell építeni, amely lehetővé teszi, hogy a tehervonatoknak ne Budapesten keresztül kelljen áthaladnia.“
- A Hír TV tájékoztatója a V0-ról.
- A 2014-18-as újbudai településfejlesztési stratégia alapján az akkori önkormányzatnak már évek óta tudnia kellett a tervezett Ferencváros-Kelenföld vágánybővítésről (67.o.).
- Először 2019 nyarának végén lettek figyelmesek a lakók a bepöttyözött kivágandó fákra, és – bármiféle előzetes tájékoztatás hiányában – maguk kezdték el felderíteni az okokat.
- A lakosság megnyugtatására az önkormányzat kitérő válaszokat adott (a beruházás csak tervezési fázisban van, nem kell tartani fakivágástól, csak fakatasztert készítenek, stb.).
- Közben a jelenlegi önkormányzat az akkori választási kampányába belefoglalta a témát, s ezzel számos helyi lakó bizalmát és szavazatát elnyerték.
- 2020. január 20-án, a környezetvédelmi engedély kiadása előtt közmeghallgatást tartottak a decemberben megjelent környezeti hatástanulmányról. Ez nem az önkormányzat, hanem a Pest Megyei Kormányhivatal és a NIF Zrt. által szervezett - kötelezően tartandó - rendezvény volt, az önkormányzat képviselői nem is vettek részt rajta. Annak ellenére, hogy az ezt követő egy hétben kb. 70 lakossági kifogás és észrevétel érkezett a hivatalhoz (Kreitler-Sas Máté, önkormányzati képviselő Zöldhatósághoz írt levele itt érhető el.), január 27-én kiadták a környezetvédelmi engedélyt.
A XI. kerületi önkormányzat a nyílt levéllel fordult a kormányhoz: „vizsgálja felül, valóban elengedhetetlen-e a bővítés! Ha igen, alaposan vizsgálja meg annak lehetőségét is újra, hogy a többletforgalom érdekében korábban tervezett V0 projektet hogyan tudja megvalósítani, és áthelyezni a többlet vasúti síneket a városon kívülre!”
- Annak ellentmondásossága ellenére 2020. február 27-én, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának a főváros ellenzéki, zöldpolitikát hirdető vezetése jóváhagyta az egyértelműen környezetromboló beruházást, megállapodva a NIF-fel és a BFK-val. A XI. kerület polgármestere – ekkor még – felháborodásának adott hangot: „úgy történt ez a megegyezés a főváros vezetésével, hogy minket bizony kihagytak belőle. Kihagytak, bár főpolgármester helyettesek (szám szerint 3!) számára is jeleztük, elmondtuk, hogy a lakott területen történő vasútvonal bővítése milyen problémákkal jár és nem mellékesen az ott élők részéről milyen tiltakozást váltott ki maga a szándék.”
A BFK videós, facebookos anyagaiban vonzó projektnek állította be beruházást, a teherforgalomról egy szót sem ejtve.
ESEMÉNYTÖRTÉNET
2020. március 2-án egy helyi lakó és a Védegylet Egyesület közigazgatási perben megtámadta a környezetvédelmi engedélyt. Mivel kiemelt kormányzati beruházásról van szó, a projekt környezetvédelmi engedélye annak ellenére véglegesnek minősül, hogy ellene per folyik, így nem volt akadálya a vasútépítési engedély kiadásának 2020 májusában. (Ha a közösség megnyeri a pert, és a környezetvédelmi engedélyt visszavonják, akkor új engedély kiadásáig az építési engedély is érvénytelen.)
Korábbi állásfoglalásaik és ígéreteik ellenére csalódást okozott a XI. kerületi önkormányzat is 2020 június végi nyilatkozata, melyben nyilvánvalóvá tették, hogy a lakosság helyett a beruházóval működnek együtt.
2020. szeptember 19-én, az egyesületünk által szervezett fáklyás felvonuláson mintegy 300 helyi lakó fejezte ki egyetértését a céljainkkal, ahol az önkormányzati vezetésből senki nem jelent meg.
2020. szeptember 21-én, egyesületünk kezdeményezésére lakossági fórumot tartottunk, amelyre meghívtuk a NIF, a BFK és a helyi önkormányzat vezetőit, akik csak online jelentkeztek be. A moderációt elvették tőlünk és másfél órás prezentációval fárasztották le a lakosokat, nem adva elég időt kérdéseinknek, javaslatainknak és véleményeinknek.
2021. május 25-én, a NIF Zrt. visszavonta a V0 előkészítésére kiírt pályázatot sejthetően adminisztratív vagy technikai átgondolatlanság miatt. Várhatóan újra ki lesz írva a tender.
2021. augusztus 12-én a NIF válaszolt közérdekű adatigénylésünkre. A haszon-költség elemzéstől mentesített megvalósíthatósági tanulmány (2021 februárjából! – emlékeztető: a beruházás 2020 májusában kapott építési engedélyt) nem tartalmazza az igazán lényeges adatokat, amelyek független szakértői vizsgálat után a társadalmi egyeztetés alapjául szolgálhatnának - azok továbbra is titkosak, vagy „törvények által védettek”.
2021. augusztus 28-án élőláncot rendeztünk a sétányon, előtte pedig közösségi pikniket a Levendulás parkban. A lakóknak ismét lehetősége volt kifejezni támogatásukat az egyesület felé, illetve a vágánybővítés elleni tiltakozásukat. Ezúttal – a tavaly szeptemberi 0-hoz képest nagyon pozitív eredmény – Újbuda 3 alpolgármestere is megjelent az eseményen. Felszólalásaikat ebben a posztban értékeltük.
2022. december 2-án a NIF illegálisan megkezdte a fakivágásokat a Déli Körvasút pesti szakaszának töltésén. A POPÉK rendszeresen beszámolt a történtekről és kommunikált a beruházóval, aktív részt vállalva a pusztítás sikeres megakadályozásában.
2023. május 2. - Másodszorra is megsemmisítette a Fővárosi Törvényszék a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét. (109.K.704.523/2022/41.) Sajnos a beruházó ennek ellenére még sokáig engedély nélkül végzett munkálatokat a hatásterületen.
2023. júniusában titkos határozatban (2XXX-es) szólította fel a kormány Lázár Jánost a Déli Körvasút „lehetséges leggyorsabb” megvalósítására. A belső határozat kiszivárgott.
2023. június 28. -
Az Ítélőtábla is helyben hagyta (azaz megerősítette) a beruházó alperes által
megtámadott azonnali jogvédelmünket (1.Kpkf.750.260/2023/3.)
2023. augusztus 10. - A 381/2023. (VIII. 10.) Korm. rendelet a honvédelmi és katonai célú építményekre vonatkozó előírások veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról. Ez a Déli Körvasút vonalát is honvédelmi rendszerelemmé nyilvánította.
2023. augusztus 10. - Szomorúan vettük tudomásul, hogy Karácsony Gergely már másodszor árulta el és szúrta hátba az újbudaiakat egy atlétikai vb-s piszkos alku kapcsán. (A kormánnyal kötött alku egyik feltétele a Déli Körvasút támogatása volt.)
2023. augusztus 10. - Alternatív közmeghallgatást tartottunk a Hamzsabégi Sétányon, mert a kormányhivatal már nem szervezi.
2023. október 25. - A rendkívüli kormányinfón egy újságíró a Déli Körvasút katonai céljaira kérdezett rá. Gulyás Gergely válasza felért egy beismerő vallomással: "Olyan megoldást kellett keresni, ami lehetővé teszi azt a konszenzust, ami a Főváros és a Kormány között ezen a területen fennáll, hogy a Déli Körvasutat ezen a nyomvonalon és így megépítjük és nem veszítjük el az erre rendelkezésre álló uniós forrásokat..." Ez lenne tehát a "megoldás", hogy katonai célúvá minősítenek át valamit, hogy így kaphassanak pénzt az Európai Uniótól? Gulyás nem is merte mindezt jogszerűnek nevezni, és már előre is vetítette, hogy ez a rendelkezés bizony meg lesz támadva. (Az Uniónál a projektre "félretett" pénzre való hivatkozás pedig egy megalapozatlan állítás. A finanszírozás nem így működik, hanem pályázatok versenyeznek és az Európai Bizottság dönt végül, hogy melyik beruházást támogatják anyagilag.)
Vártuk, hogy az új kormányhivatalnál ügyféljogunkat automatikusan elismerjék, ahogy ezt az Újbudai Önkormányzatnál megtették. Aztán nem vártunk tovább és ügyféljogi kérelemmel fordultunk hozzájuk november 3-án.
2023. november 9-én elismerték az ügyféljogunkat, mi pedig dolgoztunk a beadványunkon, de...
2023. november 24-én újra kiadták a (harmadik) környezetvédelmi engedélyt (JN/59/08615-48/2023.).Előtte levő nap pedig a kivitelező V-Híd Zrt. résfalazni kezdett a ferencvárosi szakaszon.
2023. november végén az Alkotmánybírósághoz fordultunk a 381-es rendelet megfelelősége kapcsán. Az ombudsmannak is beadványt küldtünk, és kértük, tegye meg ő is az észrevételeit az Alkotmánybíróság felé.
2023. december 21-én a POPÉK és a Védegylet egyesületek újra (immár harmadszor) a bíróságon támadták meg a környezetvédelmi engedélyt. Újbuda önkormányzata ismét külön indított pert.
az előzmények közül kihagytátok, hogy egészen a közelmúltig a sétány és park egy sok évtizede tervezett (szerencsére lefújt) városi autópálya kijelölt nyomvonala volt. szerintem a helyzet objektív megítéléséhez ez fontos infó.
VálaszTörlésKedves Törzsmókus, ez így igaz, kiegészítettem a leírást. Szerencsére főút már nem fog épülni oda a tavalyi törvénymódosítás alapján.
VálaszTörlés