A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK NÉHÁNY MONDATBAN:

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik! Céljainkról, történetünkről és javaslatainkról bővebben a BEMUTATKOZÁSban és az ONLINE PETÍCIÓban olvashatnak. (a jobb oldalon)

2021. február 9., kedd

POPÉK állásfoglalás a háromoldalú megállapodásról

  1. A kormány által preferált Déli körvasút fejlesztés Hamzsabégi úti szakaszának projektrésze, a jelenlegi egyetlen alternatívája, egészüljön ki más lehetőségek vizsgálatával

    Aminek már a környezetvédelmi hatástanulmányban is szerepelni kellett volna (ezért is állunk perben)

  2. A jelenlegi út, (park) a fák, a lakosság érdekeinek megvédése csak a 2 vágányon zajló személy és a Budapestet elkerülő V0 nemzetközi teherfogalom megvalósításával hozható létre. Ehhez egy a forgalomszervezésen, az irányitástechnkai lehetőségek kihasználásán alapuló tervvel valósítható meg, szükség szerint kitérők létrehozásával.

    Ahol lehetőség van rá sürgetjük a zöldterületté minősítést, hiszen erről már 2020-ban határozat született.
    A V0 koncepciót sokáig lesöpörték, idén azonban az azt használni kívánó szervezetek nyomására is újra életre kelt a már 2017-re átadásra ígért vonal.
    Továbbra is dolgozunk azon, hogy legyen egy alternatíva javaslatunk, ami a park letarolása mellett egyéb forgalomtechnikai hibákat is kiküszöböl, amit a jelenlegi terv nem  vesz figyelembe vagy súlyosbítana.

  3. A várható személyforgalom növekedése is indokolja a déli körvasút fejlesztését, de nem jó megoldás, sőt káros a tervezett gigaberuházás. A két vágányon folyó vasúti közlekedés megtartásával, a fennálló közkedvelt park felújításával, a meglévő fák karbantartásával, korszerű, de egyszerű zajvédő fal építésével látjuk biztosítottnak az itt élő emberek életkörülményeinek megőrzését.

    Szerintünk is támogatandó a cél, hogy kevesebb autó érkezzen Budapestre.
    Szükség van a zajvédő falra, aminek megépítésével már nagyon régóta hitegetik a környéken lakókat, azonban csak az ígéretekért zsebelték be a hasznot (Mandarinkert megemelt lakásárai), de nem váltották tettekre.


  4. A kiadott környezetvédelmi engedélyt vizsgálják felül. Kiemelten kezeljék. a lakosságot legjobban érintő Bartók Béla-Budafoki úti 1,2 km-es szakaszt.

    Ennek a folyamatban lévő perrel is hangot adtunk, ami "nagyvonalúan" sehol sem emlegetnek a NIF-BFK-önkormányzat kommunikációban.

  5. Az önkormányzattal és a pártokkal továbbra is együtt kívánunk működni de:
    POPÉK civil érdekvédelmi szervezet a lakosság erkölcsi és anyagi támogatásával nehéz körülmények között tevékenykedik sok közhasznú munkával, segítséggel.

    Amit nagyon nagyra értékelünk, és emiatt különösen fájó, hogy úgy érezzük a saját választott képviselőink fordítottak nekünk hátat, hogy a kiemelt beruházás mellett tették le ilyen mértékben a voksukat.

  6. Egyesületünk mindenfajta segítséget elfogad, továbbra is számít a lakosság támogatására, de nem tud az Önkormányzat, a BFK és a NIF által elfogadott együttműködésben ráosztott szerepben alárendeltként asszisztálni.

    Az itt lakók érdekeit és szervezetünk névadó célkitűzését, az élhető környezet megóvását és biztosítását, a feladatunkat csak akkor tudjuk ténylegesen ellátni, ha egyenrangú partnerként kerülünk bevonásra. Amiért eddig is sokat dolgoztunk és ezután sem adjuk fel. Elmegyünk az önkormányzat által felajánlott találkozóra, folytatjuk az egyeztetést a BFK-NIF képviselőivel és választ várunk a kérdéseinkre.

  7. A szerződés csak a harmadik-negyedik vágány építési folyamatának következményeibe kívánja bevonni a lakosságot.

    Miközben elismerik, hogy maga az építkezés komoly negatív hatásokkal jár a környékre és a környéken élőkre.

  8. Az Önkormányzat alkalmazkodva körülményeihez, lemondott egyes pártok kampányban is megfogalmazott ígéretéről, és elfogadta, hogy a kiemelt kormányberuházás célkitűzései szentek és megváltoztathatatlanok. Ezért csak a végrehajtásba van lehetősége beleszólni, s abba, hogy hová kerüljenek az új padok, és azok milyen színűek is legyenek!?

    Mi ezt nem akarjuk hagyni és minden eszközt felhasználunk, és erre biztatjuk a lakosságot is, hogy ne így legyen. Adjunk hangot az aggályainknak kétségeinknek, osszuk meg a jó és a kerülendő példákat, de ne csak egymással hanem a megállapodás aláíróival is.

  9. Mi ennél kicsit többet szeretnénk elérni a beruházónál, ill. a felső döntéshozóknál!

    Hiszünk benne, hogy közös erővel és közös akarattal sikerülhet! Beszéljünk egymással fogjunk össze és legyen erős a hangunk, ami eléri média a tágabb közvélemény és a döntéshozók ingerküszöbét!

Ezek pedig az eddig felmerült konkrét kérdéseink a háromoldalú megállapodás kapcsán
(Vitézy fb posztjából idéztünk, alatta az egyesületi egyeztetések során eddig felmerült kérdéseket összegeztük):

- A tavasztól induló tervezés során a környéken élőket is szeretnénk bevonni közösségi tervezés útján.
POPÉK: ha már az előzetes, közös egyeztetésekből kihagyták a lakosokat képviselőket, akkor ragaszkodunk, hogy ebbe vonják be a POPÉKet. A közösségi egyeztetés nem történhet kizárólag online eszközökkel, javasoljuk például az önkormányzati sajtó bevonását (felhívás, hirdetés, szórólapos melléklet).

- Újbuda önkormányzata minden információt folyamatosan megkap a beruházás ütemezéséről, organizációjáról, készülő kiviteli terveiről.
POPÉK: A Popék bevonása a vélemény kialakításába, tájékoztatás az ütemezésről – Popék határozott kérése.

- látogatóközpontot alakítunk ki
POPÉK: Hol lesz, mit lehet látogatni, milyen szintű kapcsolat, amit „megteremt” a NIF és a „helyben élők között”, egyáltalán konkrét feladata mi lesz?

- A NIF vállalta, hogy a kivitelezés megkezdéséig a vasútfejlesztés környezetében érintett épületeket, ingatlanokat és az érintett környező kerületi úthálózat állapotát felméri.
POPÉK: Erről közelebbit semmit nem tudni, de nem szeretnénk arra ébredni amit a napokban láthattunk az Alsóhegy utcánál)

- Ingatlanokban a fokozott zajvédelem érdekében a nyílászárók cseréje a beruházás költségén megtörténik, ahol az ingatlantulajdonosok ehhez hozzájárulnak
POPÉK: Ennek a végrehajtásáról nem tudni még semmit. Mi az elképzelés? Ők hány „érintett” ingatlannal számolnak? Mert 4-6 ezer lakás biztos érintett, ahogy már egy 2007-es zajtérképen is látszik. Az értékvédelem alatti épületek (Kanizsai u. 2-10.) nyílászáróinak cseréjével is számoltak?

- Közösen vállalta, hogy közösen lépünk fel a lehető legmagasabb színvonalú kivitelezési kultúra, munkaterület lehatárolás, munkavégzési kultúra érdekében.
POPÉK: Pl. melyek azok a szigorú feltételek a műszaki leírásban, amelyek a legmagasabb színvonalú kivitelezési kultúrát, stb. Garantálják? Hol ismerhetők meg?

- Megvizsgálja minősített favizsgálóval az összes vasútfejlesztéssel érintett fát. Amit lehet, átültetnek, amit helyben meg lehet védeni, körbekalodáznak. A kerülettel közösen határozzuk meg a pótlandó fák helyét és számát.
POPÉK: Itt jelen kell lennünk, nekünk lakóknak - akár saját faszakértők bevonásával! Tudni szeretnénk, ki lesz a „minősített favizsgáló”, leellenőrizni a referenciáit, hány faírtásnál adott szakvéleményt, stb.

- az agglomerációban P+R és B+R fejlesztéseket indít a Déli Körvasútra vezető vonalakon, hogy minél kevesebben érkezzenek autóval Budapestre a vasút fejlesztésének köszönhetően.
POPÉK: A parkolóházak megépítésének terve hol tart? Milyen parkolókapacitást terveznek és mennyire konkrét? Eddig miért nem készültek parkolók? A „vasútkorszerűsítés” előtt miért nem gondoltak a parkolóházak megépítésére, igénybevételének ösztönző hatására és ezáltal a gépkocsi forgalom csökkentésére? Nem a parkolóházak megépítésével kellett volna kezdeni az agglomerációs utasforgalom ösztönzését? Nincs hiteles hatásvizsgálat a jelenlegi és a várható utasforgalom felmérésére. Mi alapján prognosztizálták a 40 %-os „személyforgalom” emelkedést?

- A műszaki átadás-átvétel után 3 éven keresztül negyedévente zaj- és rezgésmonitoring mérést kell csinálni
POPÉK: A lakosok által delegált elfogulatlan szakértők bevonásához ragaszkodunk. A talajstabilizálódásához akár 10 évnek is el kell telnie, a három évet kevésnek tartjuk.



Nincsenek megjegyzések: