A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK NÉHÁNY MONDATBAN:

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik! Céljainkról, történetünkről és javaslatainkról bővebben a BEMUTATKOZÁSban és az ONLINE PETÍCIÓban olvashatnak. (a jobb oldalon)

2021. február 3., szerda

Biztos, hogy lesz budapesti S-bahn (via telex.hu) Tényleg?

Egyesületünk sem kíván elmenni a napokban nagy sajtóvisszhangot kapó bejelentés mellett.

Eddig korlátos erőforrásaink miatt kénytelenek voltunk hanyagolni a média felületeinket, miközben folytattuk megfeszítve az érdekvédő tevékenységünket, de folyamatosan téma volt hogy mit tudnánk tenni ennek feloldására.

De pontosan mi is történt, mi került aláírásra február 1-jén a XI. kerületi önkormányzat, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. (BFK) között?

Mivel 2 külön közbeszerzésről van szól:
- Ferencváros–Kelenföld vasútvonal kapacitásbővítés- déli körvasút fejl.kieg környezetrendezés tervezés
előbbi pedig még le sem zárult így vélhetően utóbbi kapcsán született a megállapodás.


Azt már megszoktuk, hogy a BFK sajátjaként állítja be a lakossági fórum megszervezését, de hogy az önkormányzat is teljesen sajátjának állítja be az elért eredményeit, hogy partnerként kezelik őket, számunkra is új (vajon akkor is ilyen súlyt tudtak volna elérni, ha nem tudatosítjuk, hogy hány választópolgáruk nem ért egyet?).
Viszont továbbra is hallgatnak arról, hogy perben áll a Környezetvédelmi Hatóság, akik jogszerűtlenül, s tartalmi hiányosságokkal adták ki a vasútfejlesztési projekt környezetvédelmi engedélyét.
Szintén nem kerül említésre, hogy bár korábban azt állították (2020. szeptember 21.), hogy nincs szükség a V0 projektre hiszen a Déli körvasút projekt keretében megvalósuló bővítés elegendő a ki tudja mikor és mi alapján prognosztizált teherforgalom bővülésének elvezetésére, a V§ kérdése ismét terítékre került. Mióta tavaly év végén a Rail Cargo ismét felhívta a figyelmet a vonal szükségességére hirtelen elkezdték leporolni a terveket, minden esetre érdekes.

Novemberben volt a megbeszélésünk a BFK-val és a NIF-fel, amiről itt is beszámoltunk, ennek második felvonása esedékessé vált. Kíváncsiak leszünk, hogy mit tudunk majd meg. Bízunk benne, hogy a régóta kért felméréseket melyek megmutatják, hogy miért szükséges a járatok sűrítése és az ezzel indokolt vágány bővítés is végre megkapjuk. Hiszen érjük, hogy szükség van az összeköttetésre az agglomerációs közlekedés versenyképessé tétele miatt, de a jelenlegi járatok sincsenek kihasználva. Ezért továbbra is azt valljuk, hogy a teherforgalom elvezetésével, vagy jelentős csökkentésével a jelenleg meglévő vágányok felújításával, és az új megállók kialakításával ki lehetne szolgálni az általuk vizionált tömegeket. És végre az itt lakók is több nyugalomhoz és csendesebb környezethez jutnának ha végre megépülne az évtizedek óta ígérgetett zajvédő fal. Ami nem egyenlő azzal a gigászi építménnyel, ami kizárólag a tehervonatok okozta zajterhelés szinten tartása miatt épülne meg, nem beszélve a megnövekvő rezgésterhelésről.

Bakai-Nagy Zita beszélt az itt lakók bevonásáról és a kérdőívről, melyben például ők felmérték, hogy mekkora az igény a biciklis átjárókra. Ha ugyanarról a kérdőívről beszélünk, melyet a BFK készített és kizárólag online elérhető, amit főleg a területen áthaladók és nem az itt élők töltöttek ki, akkor arra inkább nem lennénk büszkék. Hisz ez azt mutatná, hogy nem ismerik a területükön élő választópolgárok körülményeit, hogy komoly tömeget képvisel az a korosztály akik nem mozognak otthonosan az online világban, vagy nem is rendelkeznek internet eléréssel, arról már nem is beszélve, hogy a kérdőív kitöltése a gyakorlott felhasználók számára is fejtörést okozott.


A továbbiakban azon leszünk hogy a most is írásba foglalt fellengzős ígéreteket minél jobban és időben betartassuk, és hogy a lakosság tájékoztatása ne egy látogató központban (?) merüljön ki. Vegyék figyelembe a felméréseknél, például az ablakcserkénél ne csak azokat a lakásokat vegyék számításba melyek ablakai a vasútra néznek, hiszen a város több pontján is elhangzott, hogy a visszhang révén messzire ér a vasút zaja. Hasonlóképpen a rezgésterheléshez, előzetesen rögzítsék az értékeket és ne a KHT 4-5 mérési pontjára alapozva, emellett pedig a házak állapota is kerüljön tüzetes felmérésre, ami valós alapja lehet egy kártérítési pernek, ha további állagromlásra kerül sor. A 0. időpontbeli állapotot rögzítsék, amikor még vannak fák és egyetlen munkagép révén sem indult meg a porszennyeződés növekedése.
Illetve ha bármi elkezdődik a vasút fejlesztése kapcsán akkor az alpolgármester asszony által említett módon valóban párhuzamosan már élvezhessük a terület rendezés előnyeit (a jelenleg kizárólag a felvonulási területen elérhető játszóterek, sportpályák, kutyafuttatók áthelyezése, előzetes pótlása).


Mindezek mellett továbbra sem mondtuk le arról, hogy létezik egy olyan megoldás, ami az ország érdekeit szolgáló elővárosi vasút fejlesztést úgy támogatja, hogy nem veszik el egy kisebb erdőnyi növényzet a neki otthont adó állatvilággal egyetemben, amely nem mellesleg szűken vett értelemben 6000 tágabban értelmezve 15000 ember jóllétét szolgálja.


Kérjük az önkormányzatot, hogy továbbra is támogassa Mátét, hogy be tudja tartani a választási ígéreteit! 

Nincsenek megjegyzések: