A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK NÉHÁNY MONDATBAN:

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik! Céljainkról, történetünkről és javaslatainkról bővebben a BEMUTATKOZÁSban és az ONLINE PETÍCIÓban olvashatnak. (a jobb oldalon)

2021. szeptember 9., csütörtök

Újbuda járulékos veszteségei - avagy ami a “közösségi tervezés”-ből kimaradt

 Újbuda járulékos veszteségei - avagy ami a “közösségi tervezés”-ből kimaradt

A betontámfal és az átjárók problémái  


 A tegnap lezárult “közösségi tervezés” során eleget taglalták, mi mindent nyerhetünk a beruházás után, de mélyen elhallgatták, milyen létfontosságú dolgokat veszít el “cserébe” Újbuda - a kettő mérlege pedig messze nem kiegyenlített. 


A most mintegy egymilliárd eurót kóstáló vasúti beruházás csak a Déli Körvasút egy szakaszára vonatkozik Kelenföld és Ferencváros között. Mégis, miért ilyen drága? 

A tervekből kiderül, hogy (a NER-es lopófaktoron túl) a sűrűn lakott fővárosi térségen átvezetendő teherforgalom miatti extra betonvédmű és zajárnyékoló miatt. Maga a beton támfal 1,5 km hosszan húzódna, átlagban 6-7 méter magasságban, a tetején pedig még helyenként még magasabb “üvegcsővel”. Ha valóban csak az elővárosi személyforgalom számára végeznék a fejlesztést, jóval szerényebb zajvédelemmel, olcsóbb technológiával is megoldható lenne.

Az igazi árat azonban nem euróban mérik, és az újbudaiak tízezrei fogják megfizetni az egészségükkel. A klímaváltozás miatti egyre forróbb nyarakon ez a mérhetetlenül sok betont magába tömörítő építmény meg fogja növelni a hősziget-hatást mindkét oldalon. Az idős emberek különösen megszenvedik majd ezt, már aki túléli.

Juhász Árpád geológus nemrégiben így nyilatkozott az emberi élőhelyek túlzott leburkolásának divatjáról: "Ez egy öngyilkos lépés, mert úgy felerősíti a felmelegedést egy adott településen, hogy az olyan öregemberek, mint én, hullanak, mint szilva a fáról. Mert egyszerűen nincs meg az a hűtőhatás, amit az árnyékot adó fák jelentenek."

Az eddig megismert adatok alapján már egy kis fejszámolással fel lehet becsülni, hogy Újbuda a sétány területén durván 5000 négyzetméter ligetes, zöld területet veszít el visszavonhatatlanul, ha a beruházás ebben a formában valósul meg. Ebbe nem számoltuk most bele a vasúti töltés elveszített zöldfelületét (azzal már több, mint a triplája lenne).


 Amint a "közösségi tervezés" során a BFK-tól megtudtuk, a tervezett támfal mellett 3 méteres sávban nem lehetne semmiféle növényzetet telepíteni, részben azért, hogy a MÁV mindig hozzáférhessen a falhoz, részben pedig a fal tövébe tervezett kerékpárút miatt. A gyalogos és kerékpáros átjáróknál ez a sáv duplájára, 6 méteresre bővülne, mivel a támfal mellé tervezett bicikliútnak ki kell kerülnie az átjárót - ez tehát még több plusz burkolattal járna.

A 6,4 méter szélességben letarolandó felvonulási terület miatt a sínek menti oldalon a sétány fáinak közel felét pusztítanák el, a töltés mentén húzódó fás-erdős rész teljesen megszűnne – és ebből az átjárók közelében egy fát sem lehetne visszapótolni. 

Csak a Bartók Béla út és a Szerémi út között négy átjárót terveznek (az ötödik keletebbre lenne)! 

a taglalt szakasz a betonépítménnyel és az átjárókkal

Azzal is számolnunk kell, hogy az átjárókat a járdával összekötő szakaszt szintén le kell burkolni, ami újabb zöldterületet venne el a parkból és három helyen szétszabdalná azt, míg a negyedik, Szerémi úti átjáró megkurtítaná magát a sétányt. 

Valóban szükség van ilyen áron ennyi átjáróra a néhány száz méteres töltés mentén? Minél több “funkcionális építmény”, annál több beton és annál kevesebb fa! 

A BFK rózsaszínre színezett beszámolói nem tükrözik a lakosság többségének akaratát. Mind az öt alkalmon a legtöbb érintett határozottan elutasította az átjárókat, vagy kérte az átjárók számának jelentős csökkentését.


 

Nincsenek megjegyzések: