2021. szeptember 6-án, a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd nevű cég, nettó 337 milliárd 904 millió forintos (kb. 1 milliárd euró) ajánlatával nyert a Déli Körvasút vágánybővítés kivitelezésének pályázatán. A témában eddig szűkszavú sajtó lassacskán feleszmélt és cikkezni kezdett a hírről. Ijesztő, hogy Mészáros Lőrinc neve kell ahhoz, hogy egy több éves ügy elérje az ingerküszöböt. A napokban újra és újra elhangzott a döbbent kérdés: Mégis, miért ilyen drága?
A POPÉK, a hír után pár nappal már megírta a leginkább logikus választ: A tervekből kiderül, hogy (a NER-es lopófaktoron túl) többek között a sűrűn lakott fővárosi térségen átvezetendő teherforgalom miatti extra betonvédmű és zajárnyékoló miatt. Maga a beton támfal 1,5 km hosszan húzódna, átlagban 6-7 méter magasságban, a tetején pedig még helyenként még magasabb “üvegcsővel”. Ha valóban csak az elővárosi személyforgalom számára végeznék a fejlesztést, jóval szerényebb zajvédelemmel, olcsóbb technológiával is megoldható lenne.
Szeptember 24-én több olyan cikk is megjelent, amelyekben az újságírók - közlekedési szakemberek meglátásaira hivatkozva - hasonló okokra vezették vissza az oszág történetének talán legszembetűnőbb túlárazását. A projekt hétszer (más szakértők szerint tízszer) drágább az elfogadható összegnél és kilométerekre lebontva ráver nyugati szomszédaink közlekedési csúcsberuházásainak költségeire is. Pedig nem űrállomás épül, csak 4 km vasúti sín.
Két cikket és egy videót ajánlunk kedves olvasóink figyelmébe, amik bővebben kifejtik a projekt túlárazásának mértékét és lehetséges okait:Bécsben főpályaudvar is kijött annyiból, mint amennyiért Budapesten Mészáros Lőrinc pár kilométer vasutat fejleszt (A G7 cikke)
337 milliárd, de mégis mire? (A Magyar Közlekedési Klub cikke)
A POPÉK folyamatosan felhívja a döntéshozók figyelmét arra, hogy vissza kellene venni a megalomán tervekből és költséghatékonyabb, környezetkímélőbb megoldást találni a Kelenföld-Ferencváros vonal vasúti kapacitásának bővítésére. A V0 elkerülő megépítésével a teherforgalom szinte teljesen elvezethető lenne a Hamzsabégi út töltéséről és jobban megérné az országnak mint a Déli Körvasút jelenlegi formája. A kész V0 mellett már át lehetne gondolni a körvasúti koncepciót és jelentősen szelidíteni rajta, hogy emberibb léptékek mentén valósulhasson meg.
Mennyi az annyi? Frissítés 2023. január 17-én:
A 2023. január 17-i Magyar Közlönyből derült ki, hogy még el sem kezdődött a Déli Körvasút kivitelezése, máris közel 30 milliárd forinttal drágult meg a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő V-Híd Zrt. által kivitelezett projektrész összköltsége. A határozatból kiderül, hogy az eddig tervezett 338 milliárd forint helyett, már több mint 364 milliárd forintot szán a kormány a beruházásra. Az összeg még ennél is magasabb lehet, elérheti a 370 milliárdot, ha hozzá számoljuk az ötmilliárdal való tavaly szeptemberi drágulást is. 370 milliárd forint 24 666,6 darab nokiás dobozban férne el :-).
Tehát, hol is tartanak a projekt költségei, több, mint egy év elteltével?
- 370 milliárd forint a V-Híd csoportnak (Mészáros Lőrinc) csak a vágánybővítés kivitelezésére (kivéve a duna fölötti részt).
- Plusz 122,39 milliárd forint a Nádorkert és Közvágóhíd megállók építésére (IKOP Plusz 2.1 alapból).
- Plusz 46,1 milliárd forint a Népliget megálló építésére (IKOP Plusz 2.1 alapból).
- Plusz 51,622 milliárd forint a Ferencváros átemelés munkálataira (IKOP Plusz 2.1 alapból).
- Plusz 35,9 milliárd forint a Déli összekötő vasúti híd harmadik vágányára. Ez már kész van, a Duna Aszfalt Zrt. (Szíjj László cége) építette.
- Plusz egy több milliárdba kerülő, majdani külön beruházás költségei, ami a harmadik-negyedik vágányok áramellátását biztosítanák havária esetén is.
- Plusz a 2022-ben elszabaduló infláció miatti drágulás az anyagárra és a munkadíjra vonatkozóan.
Már most 630 milliárd fölött vagyunk az eddig számszerűsített költségek alapján. Nem kizárt, hogy az összköltség a jövőben felfuthat 1000 milliárd forintig is (minisztériumi körökben is így számolják).
Ne feledjük, hogy a beruházásra már több, mint 101 milliárd forint előleget elköltöttek úgy, hogy még nem épült semmi. Az Unió CEF2 alapjából igényelt 260 milliárd forintnyi összeg (ha egyáltalán megítélik) a mostani viszonyok mellett már nem elég a kivitelezésre. Hol áll meg a számláló? A beruházás költségei elszálltak, 101 milliárd már elszivárgott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése