Elkezdődött az Európai Bizottság döntéshozói munkája a benyújtott pályázatok - köztük a Déli Körvasút - finanszírozásával kapcsolatban. Levélben tájékoztattuk a bizottsági döntéhozókat a helyzetről, mert meglátásunk szerint erre a környezetpusztító és várostorzító projektre egy centet sem szabad tovább elpazarolni. A pénzszivárgást magyar oldalon is fontos lenne megállítani, hogy végre utat engedjünk ésszerűbb, méltóbb és jobban megtérülő hazai beruházások megvalósulásának.
Az alábbiakban leközöljük a levél tartalmát. Nekünk, civileknek nemzetközi porondon is harcolnunk kell az élhető Budapestért.
Tisztelt Európai Bizottság!
A Budapest XI. kerületi civil szervezetként egy tudomásunk szerint beadott CEF2-pályázatra szeretnénk felhívni a figyelmet, amely ellen 2023. január 19-én bírósági végzés született (amit most a levélhez is csatoltunk).
A végzés azonnali jogvédelemben tiltja a
kivitelezési munkákat a projekt hatásterületén. Az említett projekt hivatalos
neve „Kelenföld és Ferencváros állomások
közötti kötött pályás kapcsolatok fejlesztése érdekében háromvágányú kapcsolat
és új elővárosi megállók kialakítására.” Ismertebb nevén ez a „Déli Körvasút”.
Bemutatjuk Önöknek az említett beruházás
aktuális jogi állapotát. Korábbi leveleinkben leírtuk, hogy ez a vasútvonal
Budapesten belül, annak szűk keresztmetszetein át húzódik. Szintén bemutattuk,
hogy természet- és környezetvédelmi, valamint megfelelő változatértékelés
hiányában gazdasági és jogi okok miatt miért aggályos.
Helyi civil szervezeteinkkel és Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatával együtt az immár megismételt eljárás során a megadott környezetvédelmi engedélyt támadtuk meg a bíróságon. A bíróság – a Fővárosi Törvényszék – a kereseteinket befogadta, egyesítette, és további érintett önkormányzatokat idézett be. A per iktatószáma: 109.K.704.523/2022.
Az elsőrendű alperes, a Pest Vármegyei
Kormányhivatal (az engedélyt kiadó közhivatal), 2022 decemberében jogellenesen
és rosszhiszeműen hátráltatta a kereseteink bíróságra érkezését (erről
előző levelünkben írtunk). Ezalatt a
beruházó alperes megkezdte a vasúti területre eső fák kivágását
egy olyan építési engedély alapján, ami majd egy éve érvénytelen, mivel az
alapjául szolgáló első
környezetvédelmi engedélyt a Fővárosi Törvényszék megsemmisítette.
A bíróság ezt a fakivágási munkát az
Alaptörvény környezetvédelemre hivatkozó cikkei értelmében a január 19-én kelt
végzésében a per végéig leállíttatta, mert „kiemelt
közérdek fűződik ahhoz, hogy a fák kivágására, mint visszafordíthatatlan
környezeti károkozásra kizárólag azt követően kerülhessen sor, ha a bíróság a
környezetvédelmi engedély jogszerűségét érdemben elbírálta” – fogalmaznak a
végzésben.
A beadott pályázatban sajnos nem szerepel, de létezik a projektnek olyan alternatív műszaki tartalma, amely a helybéli lakosságnak is megfelel, egyben nemzetgazdasági, nemzetbiztonsági és összeurópai szinten is megoldást jelent. Reméljük, hogy az Európai Bizottság számára is elfogadhatatlan, hogy teherforgalmi korridort építenének az Unió nyolcadik legnagyobb városának kellős közepén, sűrűn lakott területen, ráadásul bevallottan a kínai konténervonatok számára. Meggyőződésünk, hogy nincs másik olyan tagállam, ahol ilyen ötlet egyáltalán felmerülhetne.
A magyar kormányt képviselő Építési és
Közlekedési Minisztérium, nem várva meg a bíróság döntését, az érintett
lakossággal és önkormányzattal szemben szállt be a perbe beavatkozóként. Január
17-én pedig a
magyar kormány határozatot hozott
arról, hogy a projektet változatlan tartalommal, az önkormányzatok és a
lakosság a miniszter által kért, írásban elküldött kompromisszumos javaslatát
meg sem vizsgálva kell benyújtani a CEF2 pályázatra. Sajnos a fentiekkel
teljesen egyértelművé vált a számunkra, hogy a magyar kormányt a saját
lakossága, a nemzetgazdasági, nemzetbiztonsági és összeurópai érdekek helyett
kizárólag a kivitelező érdeke, a nekik 2022 februárjában előlegként kifizetett,
a CEF2 pályázatban önrészként szereplő 101 milliárd forintos összeg vezérli.
Kérjük, hogy a felmerülő környezeti és gazdasági aggályok miatt, valamint a peresítettségből ismert jogellenességek miatt a Déli Körvasút pályázatát elutasítani szíveskedjenek.
Köszönettel,
Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK) Egyesület
Miért hallgat még mindig Karácsony Gergely?
Sajnos a főpolgármester továbbra is lapít az ügyben, pedig kötelessége lenne tartania magát zöld ígéreteihez és foganatosítania korábbi, közgyűlési döntéseit:
- Ígéretet tett a Főváros, hogy csatlakozik az Újbudai Önkormányzat peréhez
- A Főváros sürgeti a V0 megvalósulását és a Déli Körvasút felülvizsgálatát
"Azt is megérthetjük, hogy miért is nem lép semmit Karácsony főpolgármester a Déli körvasút projekt ügyében, amikor arra közgyűlési döntés is kötelezi..." - itt olvasható a VEKE írása arról, hogy a kormánykörökben kegyvesztett Vitézy Dávid hogyan befolyásolja a Városháza vezetését.
- Miért siet a kormányberuházó és mi a tét? - a VEKE összefoglalója a "Déli Körvasút gate"-ről
Az újbudai kerületvezetés is aktívabb lett az ügyben, köszönjük!
Itt pedig a Spirit FM adásában Kreitler-Sas Máté beszámol a Déli Körvasút fejlesztéséhez kapcsolódó természetrombolás és a Hamzsabégi sétány védelme ügyében (21:32-től).
- Fáklyás felvonulás lesz a Hamzsabégi sétányért, a fakivágások ellen
- Szabotálja a kormányhivatal a civilek bírósági keresetét
- Újra per alatt a Déli Körvasút, vágják a fákat - Karácsony Gergely miért hallgat?
- Déli Körvasút - perek és lemondások
- Újabb közmeghallgatás, újabb színjáték a Déli Körvasút ügyében
- Így indokolja a bíróság a Déli Körvasút engedélyének érvénytelenségét
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése