A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK NÉHÁNY MONDATBAN:

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik! Céljainkról, történetünkről és javaslatainkról bővebben a BEMUTATKOZÁSban és az ONLINE PETÍCIÓban olvashatnak. (a jobb oldalon)

2023. január 25., szerda

Tájékoztattuk az Európai Bizottságot a Déli Körvasút jogi állapotáról

Elkezdődött az Európai Bizottság döntéshozói munkája a benyújtott pályázatok - köztük a Déli Körvasút - finanszírozásával kapcsolatban. Levélben tájékoztattuk a bizottsági döntéhozókat a helyzetről, mert meglátásunk szerint erre a környezetpusztító és várostorzító projektre egy centet sem szabad tovább elpazarolni. A pénzszivárgást magyar oldalon is fontos lenne megállítani, hogy végre utat engedjünk ésszerűbb, méltóbb és jobban megtérülő hazai beruházások megvalósulásának.



Az alábbiakban leközöljük a levél tartalmát. Nekünk, civileknek nemzetközi porondon is harcolnunk kell az élhető Budapestért.

Tisztelt Európai Bizottság!

A Budapest XI. kerületi civil szervezetként egy tudomásunk szerint beadott CEF2-pályázatra szeretnénk felhívni a figyelmet, amely ellen 2023. január 19-én bírósági végzés született (amit most a levélhez is csatoltunk).

A végzés azonnali jogvédelemben tiltja a kivitelezési munkákat a projekt hatásterületén. Az említett projekt hivatalos neve „Kelenföld és Ferencváros állomások közötti kötött pályás kapcsolatok fejlesztése érdekében háromvágányú kapcsolat és új elővárosi megállók kialakítására.” Ismertebb nevén ez a „Déli Körvasút”.

Bemutatjuk Önöknek az említett beruházás aktuális jogi állapotát. Korábbi leveleinkben leírtuk, hogy ez a vasútvonal Budapesten belül, annak szűk keresztmetszetein át húzódik. Szintén bemutattuk, hogy természet- és környezetvédelmi, valamint megfelelő változatértékelés hiányában gazdasági és jogi okok miatt miért aggályos.

Helyi civil szervezeteinkkel és Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatával együtt az immár megismételt eljárás során a megadott környezetvédelmi engedélyt támadtuk meg a bíróságon. A bíróság – a Fővárosi Törvényszék – a kereseteinket befogadta, egyesítette, és további érintett önkormányzatokat idézett be. A per iktatószáma: 109.K.704.523/2022

Az elsőrendű alperes, a Pest Vármegyei Kormányhivatal (az engedélyt kiadó közhivatal), 2022 decemberében jogellenesen és rosszhiszeműen hátráltatta a kereseteink bíróságra érkezését (erről előző levelünkben írtunk). Ezalatt a beruházó alperes megkezdte a vasúti területre eső fák kivágását egy olyan építési engedély alapján, ami majd egy éve érvénytelen, mivel az alapjául szolgáló első környezetvédelmi engedélyt a Fővárosi Törvényszék megsemmisítette.  A bíróság ezt a fakivágási munkát az Alaptörvény környezetvédelemre hivatkozó cikkei értelmében a január 19-én kelt végzésében a per végéig leállíttatta, mert kiemelt közérdek fűződik ahhoz, hogy a fák kivágására, mint visszafordíthatatlan környezeti károkozásra kizárólag azt követően kerülhessen sor, ha a bíróság a környezetvédelmi engedély jogszerűségét érdemben elbírálta – fogalmaznak a végzésben.

A beadott pályázatban sajnos nem szerepel, de létezik a projektnek olyan alternatív műszaki tartalma, amely a helybéli lakosságnak is megfelel, egyben nemzetgazdasági, nemzetbiztonsági és összeurópai szinten is megoldást jelent. Reméljük, hogy az Európai Bizottság számára is elfogadhatatlan, hogy teherforgalmi korridort építenének az Unió nyolcadik legnagyobb városának kellős közepén, sűrűn lakott területen, ráadásul bevallottan a kínai konténervonatok számára. Meggyőződésünk, hogy nincs másik olyan tagállam, ahol ilyen ötlet egyáltalán felmerülhetne.

A magyar kormányt képviselő Építési és Közlekedési Minisztérium, nem várva meg a bíróság döntését, az érintett lakossággal és önkormányzattal szemben szállt be a perbe beavatkozóként. Január 17-én pedig a magyar kormány határozatot hozott arról, hogy a projektet változatlan tartalommal, az önkormányzatok és a lakosság a miniszter által kért, írásban elküldött kompromisszumos javaslatát meg sem vizsgálva kell benyújtani a CEF2 pályázatra. Sajnos a fentiekkel teljesen egyértelművé vált a számunkra, hogy a magyar kormányt a saját lakossága, a nemzetgazdasági, nemzetbiztonsági és összeurópai érdekek helyett kizárólag a kivitelező érdeke, a nekik 2022 februárjában előlegként kifizetett, a CEF2 pályázatban önrészként szereplő 101 milliárd forintos összeg vezérli. 

Kérjük, hogy a felmerülő környezeti és  gazdasági aggályok miatt, valamint a peresítettségből ismert jogellenességek miatt a Déli Körvasút pályázatát elutasítani szíveskedjenek. 

Köszönettel, 

Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK) Egyesület




Miért hallgat még mindig Karácsony Gergely?

Sajnos a főpolgármester továbbra is lapít az ügyben, pedig kötelessége lenne tartania magát zöld ígéreteihez és foganatosítania korábbi, közgyűlési döntéseit:
Ígéretet tett a Főváros, hogy csatlakozik az Újbudai Önkormányzat peréhez
A Főváros sürgeti a V0 megvalósulását és a Déli Körvasút felülvizsgálatát
"Azt is megérthetjük, hogy miért is nem lép semmit Karácsony főpolgármester a Déli körvasút projekt ügyében, amikor arra közgyűlési döntés is kötelezi..." - itt olvasható a VEKE írása arról, hogy a kormánykörökben kegyvesztett Vitézy Dávid hogyan befolyásolja a Városháza vezetését.

Miért siet a kormányberuházó és mi a tét? - a VEKE összefoglalója a "Déli Körvasút gate"-ről

Az újbudai kerületvezetés is aktívabb lett az ügyben, köszönjük!

- Állítsák le a munkálatokat! - Dr. László Imrének, Újbuda polgármesterének levele a Lázár János építési és közlekedési miniszterhez, 2023. január 23-án




Egyesületünk korábbi írásai a témában:


Fáklyás felvonulás lesz a Hamzsabégi sétányért, a fakivágások ellen 

Szabotálja a kormányhivatal a civilek bírósági keresetét 

Újra per alatt a Déli Körvasút, vágják a fákat - Karácsony Gergely miért hallgat?

Déli Körvasút - perek és lemondások

Újabb közmeghallgatás, újabb színjáték a Déli Körvasút ügyében

- Így indokolja a bíróság a Déli Körvasút engedélyének érvénytelenségét

Nincsenek megjegyzések: