2022. június 8-án egy igen meghatározó fővárosi döntés született a Budapesten áthaladó tehervonatokról és a Kelenföld-Ferencváros közötti vágánybővítés szükségességének kérdésességéről. Ezek alapján hazánk és fővárosunk közlekedési stratégiái is korrekcióra szorulnak.
A döntés értelmében a főpolgármester azonnal kezdeményezi a kormánynál a „V0” teherforgalmi vasútvonal megépítését, egyben nem engedélyez olyan vasúti beruházást Budapesten, ami teherforgalom erősödését eredményezheti. Ez az eredmény a közlekedési stratégiák részévé kell váljon, így Budapest saját hatáskörben beilleszti azt a BMT-be (Budapesti Mobilitási Terv), és felkéri a kormányt, hogy a vonatkozó BAVS (Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia) és NKS (Nemzeti Közlekedési Stratégia) is ennek figyelembevételével alakuljanak.
Szavazás a beadványról
Ezzel a lépéssel a Déli Körvasút beruházás költséghatékonyságát leginkább lerontó és a városi zöld környezetet leginkább pusztító részeinek a felülvizsgálatára ugyan még egyik kormányzati szerv se vállal kötelezettséget, ugyanakkor a Fővárosi Törvényszék bírósági ítélete alapján megismétlendő engedélyezési eljárás során már nem lehet mellőzni az alternatívák vizsgálatát és a stratégiai célokba való illeszkedést.
A két elfogadott dokumentum megtekinthető és letölthető a Főváros honlapjáról:
A vasúti elkerülő (V0) megvalósulásának támogatása - Dr. László Imre
Főpolgármesteri módosító - Karácsony Gergely
A javaslatot felvezető polgármesteri beszéd (2:19:41-től), az azt követő vita és végül a szavazás (2:31:00-ig) itt nézhető meg:
A szerdai közgyűlési döntés Újbuda önkormányzata és a POPÉK közös munkája, akiket más civil szervezetek és a lakosság segített céljaikban. A döntés után az alábbi köszönőlevelet küldi a POPÉK Dr. László Imrének és munkatársainak:
Tisztelt Polgármester úr!
Szeretnénk
köszönetet mondani, amiért meghallotta a civilek hangját, és tegnap a Fővárosi
Közgyűlésen kiállt Újbuda természeti környezete, az újbudaiak egészséges
környezethez való joga és összességében a nemzetgazdasági érdekeink mellett.
Különösen fontos, hogy a közérdeket egy olyan felszólalóval szemben is megvédte,
aki a Déli Körvasútról szóló bírósági ítéletet figyelmen kívül hagyta.
A Főváros tegnap
megszületett döntése értelmében a főpolgármester azonnal kezdeményezi a
kormánynál, hogy megépüljön az átmenő teherforgalom elterelését lehetővé tevő
„V0” vasútvonal, valamint tiltott, hogy Budapest területén teherforgalom
bővítését célzó beruházás megvalósuljon. Ez önmagában még nem jelenti, hogy a
Déli Körvasút projekt felülvizsgálatára bármely kormányzati szerv is
kötelezettséget vállalna, a bíróság által előírt ismételt engedélyezés során
azonban a tegnap született határozat nagyon jó hivatkozási alap, hogy
alternatívavizsgálat iránti igényt és végállapot stratégiai céljait már ne
lehessen figyelmen kívül hagyni. Erre vonatkozóan javasoljuk, hogy a nyári időszak
előtt a kerületi közgyűlés is fogalmazzon meg célokat.
Reméljük, hogy ez az együttműködésünk a jövőben ennél is gyümölcsözőbb lesz, és kívánjuk, hogy erre a képviselők is nyitottak legyenek. Polgármester úrnak ezúton is köszönjük a törekvéseit és a munkáját.
Üdvözlettel: Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK) egyesület
- Karácsony Gergely Facebook bejegyzése az ügyben
- Dr. László Imre Facebook bejegyzése az ügyben
- Bakai-Nagy Zita újbudai alpolgármester bejegyzése
- Vitézy Dávid reakciója és az ebből kialakult vita
Részlet az Újbuda magazin 2022. június 15-i számából
A Főváros döntésének sajtóvisszhangja:
- Budapest egy fél metrót is kaphatna, csak kevesebb pusztítással (24.hu)
- Elmenekülnek az újbudaiak a lakásaikból a körvasút miatt? (index.hu)
- Újabb politikai vitákat generálhat egy fontos budapesti fejlesztés (index.hu)
- Olcsóbb kikerülni Magyarországot, mert itt a legdrágább a vasúti szállítás (444.hu)
Kapcsolódó cikkeink:
- Valóban sínen van a Déli Körvasút projekt? - válasz a Figyelőnek
- Megállók a Déli Körvasúton - kérdések a kapacitásról
- Mire kellene figyelni a Déli Körvasút új engedélykérelmének beadása előtt? - a POPÉK közleménye
- Így indokolja a bíróság a Déli Körvasút engedélyének érvénytelenségét
- A V0 hatása a Déli Körvasútra - mi változhat?
- Egyre többen figyelnek fel a Déli Körvasút ellentmondásaira
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése