A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK NÉHÁNY MONDATBAN:

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik! Céljainkról, történetünkről és javaslatainkról bővebben a BEMUTATKOZÁSban és az ONLINE PETÍCIÓban olvashatnak. (a jobb oldalon)

2022. november 17., csütörtök

Déli Körvasút – perek és lemondások

Újabb engedély, újabb perek

A kormányberuházó lakájhivatala szolgalelkűen kiadta a "környezetvédelmi" engedélyt a Déli Körvasútra 2022. nov. 11-én. Már másodszor teszi ezt, annak tudatában, hogy a beruházó semmit nem változtatott a projekt tervein, csak a környezeti hatástanulmányt (KHT) kozmetikázták ki, amitől még ugyanolyan környezetpusztító maradt a beruházás és ugyanúgy Mészáros Lőrinc cége égeti benne a százmilliárdokat. 



Nem marad más lehetőség, mint újabb pert indítani. Nagyon nagy szükségünk van a lakosok/támogatók segítségére, mert az infláció a bírósági költségeket is feltornázta.

“Most van feldobva igazán a labda a helyi Önkormányzatnak, a Fővárosnak, és minden olyan politikai pártnak, akik igaz meggyőződéssel óvják a város zöldterületeit, a városlakók egészségét és ingatlanjaik állagát! Tessék színt vallani, most a tettek beszélnek önmagukért! A civil érdekvédők készek felvenni a kesztyűt a helytelennek és hiányosnak ítélt hatástanulmány alapján készült környezetvédelmi engedély ellen, de úgy gondolják, hogy nemcsak másik oldalon van több érdekelt a Zöldhatósag mellett, hanem a felperesi oldalon is együtt kellene fellépnie az ügyben abszolút érdekelt Újbudai Önkormányzatnak és a Fővárosnak a civil érdekvédőkkel! Önkormányzati oldalon kaptunk erre ígéretet. A Fővárossal már három éve próbálunk leülni, hogy ezeket megbeszéljük. Még nem álltak szóba velünk, újra próbálkozunk.” – írtuk még aznap egy Facebook bejegyzésben és az Önkormányzatnak küldött leveleinkben, korábbi szóbeli ígéreteikre alapozva. Mégsem az történt, amire számítottunk, hanem ez:




…és ami eddig közöttünk történt?

2022. nov. 15-én Újbuda Önkormányzata kinyilvánította, hogy egyedül kívánja perelni a Zöldhatóságot a Déli Körvasútra kiadott új "környezetvédelmi" engedély miatt, saját jogásszal. Ez részben jó is lehet (jobb, mintha nem perelnének), de nem túl ésszerű járt utat a járatlanért elhagyni. Miért így csinálják? Miért nem akarnak közösködni a POPÉK-kal, vagy a Védegylettel? Hiszen mi már bizonyítottunk. Sőt, az Önkormányzattal folytatott egy korábbi megbeszélésünkön még hajlottak arra, hogy közösen indítjuk el a második pert, együttműködve a már jól bevált és elsöprő sikert arató ügyvédünkkel és szakértőinkkel. A mi felajánlásunk a közös perindításra már 2019 óta él és frissül.



Másnap megbeszélést folytattunk László Imre Polgármesterrel és Bakai-Nagy Zita Alpolgármesterrel a részükről már eldöntött módon indítandó perről. Felajánlották, hogy csatlakozhatunk hozzájuk az ő perükben, cserébe kifizetik az igazságügyi szakértőnk díját (ez utóbbi költséget korrábban kértük tőlük), ha őt a rendelkezésükre bocsájtjuk. Rákérdeztünk az ügyvédre, de ők a Zala László vezette ügyvédi iroda vezetésével kívánják végigvinni az ügyet, nem pedig dr. Fülöp Sándorral, akivel az első pert megnyertük, aki az ország két legjobb környezetvédelmi szakjogásza közül az egyik. Megkérdeztük, hogy Zala úr ügyvédi irodájából van-e valakinek tapasztalata környezetvédelmi ügyekben, de meggyőző választ nem kaptunk (ahogy arra sem, hogy miért egyedül akarnak indulni).

Mit tehet ebben az új helyzetben az egyedül maradt POPÉK? Külön kell pert indítania ugyanabban az ügyben, mert nem akarunk kockáztatni az ismeretlennel és nem akarjuk egyedül hagyni az Önkormányzatot sem (nehogy elrontsák). Ragaszkodunk az ügyvédünkhöz és a szakértőinkhez, egy jól működő, már bejáratott csapathoz. Nincs okunk ezen változtatni. Mind a lakók érdekében, mind szervezeti szempontból úgy tudunk kijönni legjobban ebből a helyzetből, ha beadjuk a saját keresetünket. Mi inkább maradunk a biztosan járható úton, mert így lehet több esélyünk a győzelemre. A két pert a bíróság össze fogja vonni. Dupla költség. Reméljük - ha máshogy nem -, legalább ebben a helyzetben mégis sikerül majd a kerület - és talán a Főváros - vezetőinek a bíróságon együttműködnie velünk a közös célért. Mi a pertársaságban természetesen igyekszünk majd támogatni bajtársaink jogi képviseletét is. Sok sikert kívánunk Újbuda Önkormányzatának! Nem gondoljuk, hogy lenne bárki is, aki jobban drukkolna nekik az eljárásban, mint a helyi civilek és a sétányt, az élőhelyüket féltő lakosok.


Másnap (nov 17.) a önkormányzati közgyűlésen Újbuda zöldje ellen szavaztak azok (az LMP, a Jobbik, a Mi Hazánk és a Fidesz frakciókon kívül), akik elfogadtatták a helyi, eddig példaértékű "fás szárú rendelet" meggyengítését. Előterjesztő: Bakai-Nagy Zita alpolgármester. A beteg, vagy balesetveszélyes, fővárosi tulajdonú fák pótlásának másfélszeres szorzóját levitték egyszeresre és nem veszik figyelembe többé a törzsátmérőt (tehát elég lesz annyi darab fát ültetni, amennyit kivágtak). A videó itt található (klikk ide), 1:16:56-tól kezdődik a vita, érdemes meghallgatni. Az érvek ütköztetése a szavazásig tart, 2:03:40-ig. Itt pedig az előtte levő nap ülésező klímabizottság álláspontja olvasható, amit figyelmen kívül hagyott a testület.


Támogatói összefogás a POPÉK mellett - váratlan fordulat

Habár az Önkormányzat külön indít pert ugyanazzal a céllal, mégsem maradtunk segítség nélkül. November 24-én, helyi képviselők egy lelkes csapata saját képviselői keretükből járultak hozzá perünk költségeihez, amely így önkormányzati támogatás is egyben.

Kik ők, és mennyivel szálltak be az eljárásba?

- Kreitler-Sas Máté, LMP-s képviselő  600 000 forinttal, amit az LMP helyi szervezete további 50 000 forinttal toldott meg. Ők az első per során is megtették pártszinten ezt a gesztust, de más módokon is többször segítséget nyújtottak, folyamatosan biztosítva minket arról, hogy a Hamzsabégi Sétány és az élhető kerület védelmét közös ügyünknek tekintik.

- Barabás Richárd (Párbeszéd) alpolgármester is 600 000 forinttal szállt be, számítunk rá a jövőben is.

- Valamint a kerületi Momentum frakció képviselői további 800 000 forintot adtak össze a célra. Közöttük van Daám Alexandra is, akinek a körzete egyébként is érintett a beruházásban.



Tisztában vagyunk azzal, hogy a két per - még összevonva is - több költséget jelent, de ezzel a jogi képviselet is erősebb lesz és a siker esélye is megnövekszik.

Köszönjük említett támogatóink önkéntes segítségét és példamutató kiállását! Köszönjük a helyi lakosok anyagi és résztvételbeli segítségét, a régi és az új perben egyaránt! Az élőhelyünk, lakókörnyezetünk megér ennyit. A továbbiakban is össze kell tartanunk, mert újabb kihívások várnak ránk! Van mire visszatekintenünk, hiszen az első perrel értékes időt nyertünk: ha nem vittük volna végig, ma már munkagépek dübörögnének a megcsonkított parkban.


Szervezeti átalakulások a beruházó oldalán

2022 második felében, a választások után megszűnt az “árnyékfővárosként” is emlegetett Budapest Fejlesztési Központ (BFK), majd utódja, a Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) is, valamint megszűnt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF). A minisztériumok között megszűnt az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) és most számolják fel rövid életű utódját a Technológiai és Ipari minisztériumot (TIM) is. Palkovics László vezette őket, az ő lemondásának hatására adta meg a kormány a kegyelemdöfést a TIM-nek. Vitézy Dávid, aki még friss szerepében a TIM közlekedési államtitkára volt, szintén lemondott. Energetikai Minisztérium alakul. Minden, ami közlekedés és beruházás, Lázár János minisztériuma, az Építési és Beruházási Minisztérium (EBM) alatt centralizálódott, amit átneveznének Építési és Közlekedési Minisztériummá (EKM). Lázár János nem akarta átvenni Vitézyt (pedig talán még logikus is lett volna), de az új beruházási miniszter nem akart maga alá egy elszabadult hajóágyút. Az új közlejkedési államtitkár Nagy Bálint lett, a beruházási pedig Ágh Péter. Az EBM miniszterével párbeszédet kezdeményeztünk, hogy megegyezés születhessen a Déli Körvasút sorsáról és mentesülhessen Újbuda a tranzit teherforgalomtól.  Van remény a Hamzsabégi Sétány megmenekülésére is!

Bővebben itt olvashatnak a lemondások körülményeiről:

- A VEKE híradása Vitézy Dávid lemondásáról 

Lemondott Vitézy Dávid közlekedési államtitkár (Hvg.hu)

- Jó oka lehet Vitézy Dávidnak arra, hogy ne akarjon Lázár János tárcájához menni (Hvg.hu)

- Vitézy Dávid távozásával kisiklik a Déli Körvasút? (Hírklikk.hu) 


Egyesületünk korábbi cikkei a témában:

- Újabb közmeghallgatás, újabb színjáték a Déli Körvasút ügyében

Mire kellene figyelni a Déli Körvasút új engedélykérelmének beadása előtt? - a POPÉK közleménye

A Főváros sürgeti a V0 megvalósulását és a Déli Körvasút felülvizsgálatát

Megállók a Déli Körvasúton - kérdések a kapacitásról

Így indokolja a bíróság a Déli Körvasút engedélyének érvénytelenségét

Megsemmisítette a bíróság a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét

A V0 hatása a Déli Körvasútra - mi változhat?


Nincsenek megjegyzések: