Immár sokadszorra menekült meg a Hamzsabégi sétány, és vele a környezetében élő emberek tízezrei. Sok száz fát és több ezer négyzetméter zöld területet óvott meg a mai bírósági ítélet. Másodszor is esélyt kapott a Déli Körvasút, hogy újragondolt, emberibb és reálisabb tervekkel valósuljon meg egyszer a jövőben. A kivitelező azonban - jogsértő módon - folytatja a munkát.
Bár a beruházó (és ideológusai), erősen vádló hangulatú címekkel és tartalommal operáló cikkekben próbálta befolyásolni a bíróság munkáját a lehetséges ítélet előtti napon is, megszületett a józan döntés a Fővárosi Törvényszéken. Ma másodszor is elveszítette környezetvédelmi engedélyét a Déli Körvasút beruházás; nagyjából ugyanazon okokból, mint 2022. februárjában. Sajnos a semmisségi pontok közül most csak kettőt fogadott be a bíró (zaj és egészségi hatások, amelyet a beruházó egyáltalán nem vizsgált), így könnyen lehet, hogy az ügy folytatódik magasabb ítélethozatali szinten.
Előre szóltak a civilek
Bebizonyosodott, hogy a Pest (Vár)megyei Kormányhivatal ismét jogsértően adta ki a környezetvédelmi engedélyt. Pedig tavaly, ügyfélként már számos beadványban igyekeztünk tájékoztatni az engedélyező hatóságot a beruházás problémáiról, de egyikre sem kaptunk választ sem mi, sem a XI. kerületi Önkormányzat. Az október 6-i közmeghallgatáson is nyomatékosítottuk álláspontunkat, hogy a beruházás nincs rendesen előkészítve és több szempontból aggályos. Komplex alternatíva javaslattal is előálltunk. Sajnos mindez nem hatotta meg a beruházói oldalt, sem a kormányhivatali illetékeseket. Arroganciájuk miatt kényszerültünk újra a bíróságra. Így a győzelem bár nagyon fontos számunkra, kicsit keserű is. Miért kellett ezt újra végigjátszani? Már előbbre tarthatnánk a megoldás felé, így viszont elúszott másfél év és nem kevés pénz. A lakosság és a civilek kitartása mégis példaértékű, ezt a harcot végig kellett küzdenünk. A mai ítélet felvétele itt megtekinthető:
Sokaknak tartozunk a köszönettel, mindenek előtt a minket támogató lakosoknak. Köszönjük az ügyvédi és szakértői csapatnak a felkészültséget és felperes társainknak a kiállást: a Védegyletnek, Kreitler-Sas Máténak, Újbuda Önkormányzatának, valamint a Fővárosnak és Ferencváros önkormányzatának! Bár az utóbbi kettő csak a legvégén csatlakozott és agyonhallgatta résztvételét (egy hírt sem jelentettek meg róla), az eljárásba pedig - tudomásunk szerint - nem küldtek észrevételeket. Köszönjük továbbá az LMP-nek, hogy a kezdetektől mellénk állt. Köszönjük Orosz Annának és Simicskó Istvánnak is a segítséget, valamint a minket támogató önkormányzati képviselőknek. Köszönjük Hűse Anitának, hogy az első pert megalapozta és Pichovszky Antalnak a kezdeti támogatást. Köszönjük Egri Orsolyának a bátorításokat, a támogatást és a gyülekezőhelyet. Köszönjük Suszter Andrásnak és Földes Péternek és más újságíróknak, hogy rendszeresen tudósítottak ügyünkről, szembeszállva a beruházói agymosó médiakampányok túlerejével. Köszönjük mindenkinek, aki segítette munkánkat és eljött rendezvényeinkre!
Ha már a médiakampányoknál tartunk, az ítéletet követő napokban - az említett projektben már nem kompetens - Vitézy Dávid korábbi médiabefolyását kihasználva az interneten tombol és mindennek elmond minket, miközben ránk akarja verni azt, amit ő rontott el a rossz koncepciójával és megalomán elképzeléseivel.
Jobban tenné, ha inkább elcsendesedne és levonná a következtetéseket, hogy hová vezetett az arroganciája. A két bírósági ítélet és a korábbi kérészéletű tisztségei, valamint a sorra elbukott beruházások intő jelek arra, hogy valamit rosszul csinál és nem mindenki más a hibás (civilek, környezetvédők, bíróság, önkormányzatok stb.).
Hasonlóan nyilatkozott az LMP is: "Vitézy Dávid bölcsebben tenné, ha hallgatna, ugyanis az ő felelőssége, hogy már másodszorra sem sikerült megfelelő színvonalú terveket készíteni. A folyamat során szóba sem állt a civilekkel, semmilyen kompromisszumkészséget nem mutatott. Ezek után aljas húzás „vasútellenes civilekre” hárítani azt, hogy Magyarország eleshet uniós forrásoktól. Ha ez valóban bekövetkezik, akkor Vitézy Dávidot és a kormányt terheli a felelősség."
A kivitelező már korábban is figyelmen kívül hagyta az ügy peresítését és az azonnali jogvédelmet. Az ítélet utáni napokban (május 3-5.) többször megjelent a V-Híd alvállalkozója a Hamzsabégi és Sárbogárdi utak vasúti töltésén fúróberendezéssel. A Közterület Felügyelet kérdőre is vonta őket. Újbuda Önormányzata pedig egyáltalán nem adott engedélyt területeinek használatára. Megfigyeltük, hogy a május 8-i héten Mészáros Lőrinc V-Híd "csoportja" a Kelenföldi pályaudvarnál végez bontásokat a Ferencváros felé induló szakaszon. Mind nekünk, mind a kiérkező rendőröknek titkolóztak a projekt nevével kapcsolatban, még a helyszínre érkező MÁV tisztviselő sem tudta megmondani, hogy konkrétan mire adtak jóváhagyást a V-Híd alvállalkozójának. Értesítettük a MÁV-ot a jogi helyzetről, és kértük, hogy vizsgálja meg, milyen munkálatokra ad ki jóváhagyást a területén.
Másnap ezt a kurta választ kaptuk a MÁV-tól: "Tisztelt Hölgyem! A MÁV Zrt. részéről a tájékoztatásukat megkaptuk, tudomásul vettük. Üdvözlettel: Szilágyi Tibor fejlesztési és beruházási főigazgató, MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Fejlesztési és Beruházási Főigazgatóság"
Megjegyzés: Az a Sz. Tibor válaszolt, akit ismerünk még a hajdani NIF-ből, ott projektiroda vezető volt és a Déli Körvasút ügyében mindig őt küldték megbeszélésekre. A közösségi tervezésen is ott volt. Lehetetlen, hogy a MÁV nem tudott arról, hogy nincs engedélye a beruházásnak. Nagy az összefonódás: mindenhol a projektet korábban nyomó volt NIF-esekbe, BFK-sokba botlunk, nemcsak a MÁV-nál, de a minisztériumnál (EKM) is. Az eddigiek alapján minden irántuk való bizalmunk elfogyott már. Bakos Bernadett országgyűlési képviselő írásbeli kérdést intézett a minisztériumhoz az ügyben: "Környezetvédelmi engedély nélkül kezdték el a Déli Körvasút kivitelezését?" Lázár János május végén írt reakciójában a ködösítő "válaszok" mellett ez az érdekes megállapítás olvasható: "...Megítélésem szerint pontos és mélyreható vizsgálat szükséges annak feltárása érdekében, hogy kiderüljön, mi is vezetett a helyzet kialakulásához." Mindezt tisztázandó, Bakos Bernadett újabb kérdéssel fordult Lázár Jánoshoz: Mi lesz a Déli Körvasút sorsa?
Május 3-án, 9-én és 26-án lefotóztuk a V-Híd munkálatait, a teljes fotódokumentáció itt megtekinthető:
Engedély nélküli kivitelezési munkák a Ferencváros-Kelenföld vasúti szakaszon. (A Vágányprofil Kft. és a Vetra Kft. a V-Híd csoport tagjai.)
Bereczky Gábor (Védegylet) bejegyzése: Ismételünk!
A VEKE bejegyzése: "A Fővárosi Törvényszék másodszor is úgy döntött, a civileknek van igaza és megsemmisítette a Déli körvasút nevű közpénzrablás környezetvédelmi engedélyét."
Kreitler-Sas Máté felperes bejegyzése: Sikerült megmentenünk 1000 darab fát a Hamzsabégi sétányon!
Az LMP közleménye: Zöld győzelem a Déli Körvasút perében
Újbuda önkormányzatának közleménye: Újbuda pert nyert – újra megsemmisítették a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét
- Hiába a bírósági tiltás, dolgoznak Mészáros Lőrinc vasúti beruházásán - Szabad Európa
- Mi szükség van erre a környezetvédelmi hatóságnak gúnyolt pecsétnyomó szakkörre? - Népszava
- Második zöld győzelem a Déli Körvasút perében - Greenfo
- Megint megsemmisítette a bíróság a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét - Magyar Hang
- Nem engedett a bíróság a nyomásnak, elutasították a Déli Körvasút engedélyét - HírKlikk
- Engedély nincs, a kivitelező mégis dolgozik a Déli Körvasút projekten - HírKlikk
- Lázár János elengedte a Déli Körvasút projektet? - HírKlikk
- Ismét megsemmisítették a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét - Index
Korábbi cikkeink a témában:
- Fáklyás felvonulás lesz a Hamzsabégi sétányért, a fakivágások ellen
- Szabotálja a kormányhivatal a civilek bírósági keresetét
- Újra per alatt a Déli Körvasút, vágják a fákat - Karácsony Gergely miért hallgat?
- Déli Körvasút - perek és lemondások
- Újabb közmeghallgatás, újabb színjáték a Déli Körvasút ügyében
- Így indokolja a bíróság a Déli Körvasút engedélyének érvénytelenségét
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése