A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK NÉHÁNY MONDATBAN:

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik! Céljainkról, történetünkről és javaslatainkról bővebben a BEMUTATKOZÁSban és az ONLINE PETÍCIÓban olvashatnak. (a jobb oldalon)

2021. október 5., kedd

Üres malacperselyből ígér vasútra a kormány

Az Európai Bizottság döntésének trükkös megkerülése: így köteleződött el a kormány a Déli Körvasút nevű beruházás mellett virtuális pénzteremtéssel

A POPÉK beadvánnyal fordult az Európai Bizottsághoz, melyben részletes tájékoztatást adtunk a túlméretezett, indokolatlanul nagy költségű, a helyi lakosság érdekeit és a környezetvédelmi elveket figyelmen kívül hagyó Mészáros-Vitézy-beruházás problémás elemeiről és annak ellentmondásosságáról (pusztán elővárosi vasútfejlesztés vagy transzeurópai teherkorridor bővítése a sűrűn lakott fővárosi övezeten belül?), illetve a lakosság két éve tartó küzdelméről, melynek során a döntéshozók újra és újra figyelmen kívül hagyták kéréseiket.

Ahogy azonban a Magyar Közlöny 2021. évi 178. számában, a 1677/2021-es kormányrendeletben olvasható (58.o.), a kormány már a múlt héten, az Európai Bizottság döntését megkerülve elköteleződött az ellentmondásos, óriási összegbe kerülő beruházás mellett, amely ellen évek óta lakossági tiltakozás folyik a XI. kerületben, és amely esetében elmaradt az előzetes társadalmi egyeztetés. A rendeletben már több, mint 364 milliárd forintot szánnak a beruházásra. Alább kifejtjük, milyen trükkös módon teremtettek elő virtuális forrást.


Itt az idő, hogy ezután a felháborító húzás után végre határozottan álljon ki a helyiek mellett a kerület és a főváros magát zöldnek nevező vezetése, Dr. László Imre és Karácsony Gergely, valamint Orosz Anna, a kerület frissen megválasztott ellenzéki képviselőjelöltje, aki programjában külön kitért a sétány ügyére, és az előválasztás előtt ígéreteivel elköteleződött a lakosság és az egyesület támogatása mellett. Felszólítjuk őket, hogy hazai és - pártjuk kapcsolatait felhasználva - európai szinten tegyenek meg mindent, amit csak tudnak annak megakadályozásáért, hogy a hatalom az alább kifejtett, jogilag sajnos korrekt, de az EB döntését megkerülő, alamuszi módon tudja lenyomni az akaratát a lakosság torkán.


Mi is történt pontosan?

·       A kormány jogalapot akart teremteni, hogy a gigaprojektre hazai forrást tudjon elkülöníteni.

·       Ezt a projektet a CEF2 EU-s pályázatba szánják, de annak a pályázati lehetősége csak pár napja nyílt meg, a beadási határidő jövő év elején van, ezért ez még nem lehet hivatkozási alap egy kötelezettségvállaláshoz.

·       A 2021-27 közötti operatív programoknak még a tárgyalása sem indult meg Brüsszelben, ezek tehát nem is léteznek, ennek a terhére nem lehet kötelezettségvállalást tenni.

·       Ezért úgy ügyeskedtek, hogy az előző, 2014-20-as Operatív Program (IKOP) terhére tesznek kötelezettségvállalást, mert, bár abban már pénz nincs, még nincs lezárva, hiszen az elszámolási határidő vége az N+2 szabály miatt 2022. dec. 31.

Ezért ún. túlvállalással utólag betették a régi OP-be ezt a projektet, így megnyílt a jogalapja annak, hogy a költségvetés kötelezettséget vállaljon és hazai forrásból elkezdhessék a kivitelezést, mert

o   a beruházó NIF-BFK felé is csak úgy lehet a Támogatási Szerződést megkötni, ha van rá forrás;

o   és a beruházó a nyertessel is csak úgy tud szerződni, ha van Támogatási Szerződés, és ahhoz van forrás is.

·       Ez így nem más, mint virtuális pénzteremtés, hiszen a nagy pénzeket később kell majd kifizetni, akár sikerül elfogadtatni a pályázatot az Európai Bizottsággal, akár nem, de egy jelentős összeget már ki tudnak fizetni a nyertesnek előlegként (akár 30%-ot!) – ami már mindenképp el lesz költve, az EB negatív válasza esetén is.


Így a Bizottság beleegyezése nélkül kezdhetik meg a beruházást.


Ha kivágják a fákat a Hamzsabégi sétányon és tönkreteszik a parkot, az itt élők számára már nem lesz vigasz, ha az EB nem fogadja el a pályázatot.







Nincsenek megjegyzések: