A POPÉK a XI. kerületi Hamzsabégi-Dombóvári-Sárbogárdi út környékének lakóit és a Hamzsabégi sétányt szerető emberek összefogását támogatja, hogy közösségként tudjunk részt venni a tervezett Ferencváros-Kelenföld vágánybővítést érintő vitákban és elérjük, hogy valódi társadalmi egyeztetés jöjjön létre a Déli Körvasút nevű, félreérthetően csak elővárosi személyforgalom-célúnak kommunikált, valójában teherforgalmi bővítésről is szóló, indokolatlanul drága és túlméretezett vasúti beruházásról.
A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK NÉHÁNY MONDATBAN:
Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen.
A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik!
Céljainkról, történetünkről és javaslatainkról bővebben a BEMUTATKOZÁSban és az ONLINE PETÍCIÓban olvashatnak. (a jobb oldalon)
Elkezdődött az Európai Bizottság döntéshozói munkája a benyújtott pályázatok - köztük a Déli Körvasút - finanszírozásával kapcsolatban. Levélben tájékoztattuk a bizottsági döntéhozókat a helyzetről, mert meglátásunk szerint erre a környezetpusztító és várostorzító projektre egy centet sem szabad tovább elpazarolni. A pénzszivárgást magyar oldalon is fontos lenne megállítani, hogy végre utat engedjünk ésszerűbb, méltóbb és jobban megtérülő hazai beruházások megvalósulásának.
Az alábbiakban leközöljük a levél tartalmát. Nekünk, civileknek nemzetközi porondon is harcolnunk kell az élhető Budapestért.
Tisztelt
Európai Bizottság!
A Budapest XI. kerületi civil szervezetként egy tudomásunk
szerint beadott CEF2-pályázatra
szeretnénk felhívni a figyelmet, amely ellen 2023. január 19-én bírósági végzés született (amit most a levélhez is csatoltunk).
A végzés azonnali jogvédelemben tiltja a
kivitelezési munkákat a projekt hatásterületén. Az említett projekt hivatalos
neve „Kelenföld és Ferencváros állomások
közötti kötött pályás kapcsolatok fejlesztése érdekében háromvágányú kapcsolat
és új elővárosi megállók kialakítására.” Ismertebb nevén ez a „Déli Körvasút”.
Bemutatjuk Önöknek az említett beruházás
aktuális jogi állapotát. Korábbi leveleinkben leírtuk, hogy ez a vasútvonal
Budapesten belül, annak szűk keresztmetszetein át húzódik. Szintén bemutattuk,
hogy természet- és környezetvédelmi, valamint megfelelő változatértékelés
hiányában gazdasági és jogi okok miatt miért aggályos.
Helyi civil szervezeteinkkel és Budapest
Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatával együtt az immár megismételt eljárás
során a megadott környezetvédelmi
engedélyt támadtuk meg a bíróságon. A bíróság – a Fővárosi Törvényszék – a
kereseteinket befogadta, egyesítette, és további érintett önkormányzatokat
idézett be. A per iktatószáma: 109.K.704.523/2022.
Az elsőrendű alperes, a Pest Vármegyei
Kormányhivatal (az engedélyt kiadó közhivatal), 2022 decemberében jogellenesen
és rosszhiszeműen hátráltatta a kereseteink bíróságra érkezését (erről
előző levelünkben írtunk). Ezalatt a
beruházó alperes megkezdte a vasúti területre eső fák kivágását
egy olyan építési engedély alapján, ami majd egy éve érvénytelen, mivel az
alapjául szolgáló első
környezetvédelmi engedélyt a Fővárosi Törvényszék megsemmisítette.
A bíróság ezt a fakivágási munkát az
Alaptörvény környezetvédelemre hivatkozó cikkei értelmében a január 19-én kelt
végzésében a per végéig leállíttatta, mert „kiemelt
közérdek fűződik ahhoz, hogy a fák kivágására, mint visszafordíthatatlan
környezeti károkozásra kizárólag azt követően kerülhessen sor, ha a bíróság a
környezetvédelmi engedély jogszerűségét érdemben elbírálta” – fogalmaznak a
végzésben.
A beadott pályázatban sajnos nem szerepel,
de létezik a projektnek olyan alternatív
műszaki tartalma, amely a helybéli lakosságnak
is megfelel, egyben nemzetgazdasági, nemzetbiztonsági és összeurópai szinten is
megoldást jelent. Reméljük, hogy az Európai Bizottság számára is
elfogadhatatlan, hogy teherforgalmi korridort építenének az Unió nyolcadik
legnagyobb városának kellős közepén, sűrűn lakott területen, ráadásul
bevallottan a kínai konténervonatok számára. Meggyőződésünk, hogy nincs másik
olyan tagállam, ahol ilyen ötlet egyáltalán felmerülhetne.
A magyar kormányt képviselő Építési és
Közlekedési Minisztérium, nem várva meg a bíróság döntését, az érintett
lakossággal és önkormányzattal szemben szállt be a perbe beavatkozóként. Január
17-én pedig a
magyar kormány határozatot hozott
arról, hogy a projektet változatlan tartalommal, az önkormányzatok és a
lakosság a miniszter által kért, írásban elküldött kompromisszumos javaslatát
meg sem vizsgálva kell benyújtani a CEF2 pályázatra. Sajnos a fentiekkel
teljesen egyértelművé vált a számunkra, hogy a magyar kormányt a saját
lakossága, a nemzetgazdasági, nemzetbiztonsági és összeurópai érdekek helyett
kizárólag a kivitelező érdeke, a nekik 2022 februárjában előlegként kifizetett,
a CEF2 pályázatban önrészként szereplő 101 milliárd forintos összeg vezérli.
Kérjük, hogy a felmerülő környezeti és gazdasági aggályok miatt, valamint a
peresítettségből ismert jogellenességek miatt a Déli Körvasút pályázatát
elutasítani szíveskedjenek.
Köszönettel,
Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK) Egyesület
Egyelőre megmenekültek Újbuda fái. Azonnali jogvédelmet kapott a hatásterület, nem lehet kivitelezési munkákat - így fakivágást sem - végezni a Déli Körvasút vonalán. A bíróság behívta a környezetvédelmi engedély elleni perbe a Fővárost és Ferencvárost is. Az Európai Bizottság nem szokott ilyen többszörösen problémás és jogerősen elmarasztalt beruházásokra anyagi forrást biztosítani.
Bár a kormányhivatal késleltette a civilek (PoPÉK & Védegylet) és az Újbudai Önkormányzat keresetét, a kivitelező (Mészáros Lőrinc, V-Híd Zrt.) pedig illegális fakivágásba fogott egy majd egy éve érvénytelen építési engedély alapján, mégis eljutottunk odáig, hogy a Fővárosi Törvényszék január 19-i végzésében halasztást írt elő a Kelenföld és Ferencváros közötti vágánybővítés (Déli Körvasút) kivitelezési munkáira, amíg a per le nem zárul. Ezt az azonnali jogvédelmet persze megfellebbezi az alperes a Kúriánál, tehát a közeljövőben fog kiderülni, hogy hosszú életű lesz-e ez a halasztó rendelkezés. Amíg érvényben van, a fák biztonságban vannak.
A teljes végzés a képre, vagy ide kattintva olvasható. Ahogy a döntés fogalmaz: „[...] a bíróság akként foglalt állást, hogy kiemelt közérdek fűződik ahhoz, hogy a fák kivágására, mint visszafordíthatatlan környezeti károkozásra kizárólag azt követően kerülhessen sor, ha a bíróság a környezetvédelmi engedély jogszerűségét érdemben elbírálta." Frissítés 2023. június 28-án: Az Ítélőtábla is helyben hagyta az alperes által megtámadott azonnali jogvédelmet. A végzés itt található:1.Kpkf.750.260/2023/3.)
Időről-időre az Európai Bizottság dönt a CEF2 alapból finanszírozható pályázatokról, köztük a Déli Körvasútéról is. Őszintén reméljük, hogy nem hagyják figyelmen kívül azt, hogy a projekt egy tavalyi elmarasztaló ítélet után újra a bíróságon van és már azonnali jogvédelem védi a hatásterületet.
A helyi civilek mindezek mellett fenntartják a riadóláncot és éber jelenlétre buzdítják a lakosokat, hiszen a viharfelhők még nem vonultak el. Mindazonáltal a PoPÉK és a Védegylet köszöni a kerületvezetés, valamint Kreitler-Sas Máté és az LMP segítségét közös ügyünkért való küzdelmünben!
A január 17-i Magyar Közlönyben a kormány nyilvánvalóvá tette, hogy beadják a Déli Körvasút pályázatát is uniós forrásra (CEF2), ugyanazzal a környezetromboló és várostorzító tartalommal, ami miatt a bíróság már egyszer megsemmisítette a projekt környezetvédelmi engedélyét. Azt sem veszik figyelembe, hogy az időközben felelőtlenül kiadott új környezetvédelmi engedélyt perben támadták meg a civilek és az Önkormányzat, azonnali jogvédelem igényével. A kormányberuházó semmibe veszi a bíróság munkáját, ítéleteit és rendelkezéseit.
LEGYÜNK KÉSZENLÉTBEN! A híd pesti tövében vannak már a favágók. A civilek is kérik az érintetteket, hogy figyeljék az esetleges riadójelet Facebook felületeinken, hogy gyorsan reagálhassunk együtt, ha helyzet lenne Budán!
A kormány újabb 30 milliárdot ajándékozott az éppen Dél-Spanyolországban nyaraló Mészáros Lőrincnek, miközben illegálisan és a minisztériumi ígéretet megszegve vágják ki a fákat a tervezett Déli Körvasút nyomvonalán. - közölte az LMP – Magyarország Zöld Pártja, és felszólította a kormányt, hogy tervezze át ezt a gyanúsan túlárazott és környezetpusztító beruházást és kérdezze meg a helyi lakosokat arról, hogy több mint 6 méteres vasbeton támfal vagy park mellett kívánnak-e élni.
A január 17-i Magyar Közlönyből derült ki, hogy még el sem kezdődött a Déli Körvasút kivitelezése, máris közel 30 milliárd forinttal drágult meg a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő V-Híd Zrt. által kivitelezett projekt összköltsége. A határozatból kiderül, hogy az eddig tervezett 338 milliárd forint helyett, már több mint 364 milliárd forintot szán a kormány a beruházásra. Az összeg még ennél is magasabb lehet, elérheti a 370 milliárdot, ha hozzáadjuk az ötmilliárdal való tavaly szeptemberi drágulást is. Újabb jelentős drágulások várhatók a projekt átgondolatlansága és az "éhes" oligarchák miatt. A részleteket ebben a korábbi, folyamatosan frissülő cikkben olvashatjuk: - Mi kerül egy rövid vasúti szakaszon 370 milliárd forintba?
A pesti oldal elesett. Suszter András lokálpatrióta helyszíni riportja január 18-án. MÁV kezelésű terület az igaz, de a fakivágók nem a MÁV emberei és nem MÁV karbantartás folyik, hanem Déli Körvasút kivitelezési munka, ezt a beruházó képviselői is így kommunikálják, ezért visszás MÁV területre hivatkozni kormányoldalról. A bíróság malmai sajnos lassan őrölnek, minden nap tájékozódunk náluk. Abban tudtok segíteni, hogy rendszeresen végigjárjátok a területet a töltés mentén, egészen a hídig. Ez fontos lenne, köszönjük, ha segítetek.
A túlárazás azért is aggályos, mert a beruházás úgy drágul, hogy még el sem kezdődött. Eddig annyi történt, hogy a kivitelező teljesen illegális módon kezdte el a vasúti töltésen lévő fákat kivágni, miközben a környezetvédelmi engedély per alatt áll, és nincs jogerős döntés. Ráadásul az Építési és Közlekedési Minisztérium konkrét ígéretet tett arra hogy felfüggesztik a fakivágásokat a per végéig. Bakos Bernadett, az LMP országgyűlési képviselője írásbeli kérdéssel fordult az építésügyi minisztériumhoz, melyben azt kérdezte, leállítja-e a fakivágást Lázár János minisztériuma, amíg le nem zárul a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyével kapcsolatos per, melyet az LMP önkormányzati képviselője, Kreitler-Sas Máté, a Hamzsabégi sétány környékén élő civilek egyesülete, a POPÉK és a Védegylet nyújtott be. Csepreghy Nándor miniszterhelyettes válaszában szűkszavúan, csak annyit mondott, hogy igen.
Továbbra is (immár három éve) várjuk Karácsony Gergely és a Főváros megszólalását, karakán kiállását ebben a közös zöld ügyben. Miért hallgatnak? Most lenne a legnagyobb szüksége rá az újbudaiaknak! Ezek a fák nem számítanak? Miért nem foganatosítja a főpolgármester a saját, fővárosi közgyűlési döntéseit?
Az Úbudai Önkormányzat, a helyi civilek és az LMP szerint a Hamzsabégi sétányt is érintő szakaszon megvalósítható a fejlesztés úgy is, hogy a fákat nem vágják ki, és így gondolják azok is, akik részt vettek a szombati (január 14) fáklyás felvonuláson.
Fáklyás felvonulást tartottunk december 14-én a Hamzsabégi Sétányon, tiltakozva a közelmúltbeli, vészes közelségbe kerülő fakivágó akciók miatt. Közösen vonultunk László Imre polgármesterrel, az Újbudai Önkormányzattal és a helyi politikai pártok zömének képviselőivel az LMP által szervezett tiltakozáson. A civileknek (PoPÉK, Védegylet) is újult erőt adott az összefogás, köszönjük a szervezőknek és a résztvevőknek! Sajnáljuk, hogy a Főpolgármester képviseletében megint nem jött el senki. Továbbra is várjuk, hogy velünk együtt végre felemelje a hangját Karácsony Gergely is!
"Minden élőlény védi az élőhelyét, nekünk is ezt kell tennünk. A fák nemcsak a barátaink, társaink, hanem a létünk alapjai. Védjük őket, védjük magunkat." - írja érintett lakosként természetvédői hitvallásában Telek György. Már másodszor tartotttunk fáklyás felvonulást a területen.
Szerencsére az Önkormányzat keresete már eljutott a bíróságra. "Lázár János decemberi újbudai látogatásán kértem, hogy azonnal állítsa le a fakivágásokat a Déli körvasút projektnél. Ezt megtette, elviekben január 15-ig. Azonban ez nem elég, kérjük, sőt követeljük, hogy az Önkormányzat által elindított per lezárultáig, - melyben az új környezetvédelmi engedélyt támadtuk meg -, ne indítsanak el visszafordíthatatlan folyamatokat, ne folytassák a fakivágásokat." - emlékeztetette a minisztert bejegyzésében Bakai-Nagy Zita, újbudai alpolgármester. (A képecskén éppen ő látható Dr. László Imrével, Újbuda polgármesterével, ahogy a szombati tiltakozáson velünk vonulnak.)
"Gondolják át a terveket" – üzenik a kormánynak a dühös újbudai civilek... - számolt be az Index az eseményről. Annyit pontosítanánk, hogy nem voltunk dühösek. "Nem volt forradalmi hangulat, hanem csak méltóságteljes vonulás, majd beszédek, melyek igazodtak a felszólalók szellemiségéhez. A Védegylet optimista, bízunk abban, hogy Lázár János velünk, civilekkel is leül majd tárgyalni és bízunk abban is, hogy a leállított favágás nem folytatódik tovább." - reagált Bereczky Gábor, a Védegylet főtitkára.
Felemelő közösségi pillanat volt a Fáklyás Felvonulás! Itt megnézhető, és a négy felszólalással együtt meghallgatható a teljes esemény. Köszönjük Suszter András lokálpatriótának, hogy rögzített mindent! Sajnos egy türelmetlen villamosvezető áthajtott a Fehérvári úton átkelő felvonulók tömegén, hiába próbálta három - a rendezvény biztosítására kirendelt - rendőr leállítani a forgalmat (a felhatalmazásuk megvan rá ilyen alkalmakkor). Csoda, hogy nem történt baleset.
Az alábbiakban leközöljük a közlekedésszakmailag tapasztaltVárosi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) bejegyzését, amely jól áttekinti a Déli Körvasút körül kialakult zűrzavart, taglalva a kialakult helyzet okait.
Hamarosan dönteni kell a Déli körvasút projekt ügyében, mivel január 18-a az utolsó dátum, amikor az idei első körre be lehet adni még projektet a CEF2 (Connecting Europe Facility) uniós csomag tagállamoknak dedikált részére*. A kivitelező jogászai szerint simán be lehet adni per alatt is, a minisztérium jogászai szerint nem (Palkovics miniszter pl. nem engedte beadni az előző körben). A kormány a szokásos merev álláspontját hozza, jottányit se akar változtatni, aminek egyetlen valódi oka van, a kivitelezőnek 2022 februárjában kifizetett, és azóta is nekik ketyegő 101 milliárd (!!!) forintos előleg, amelyet semmi pénzért (sic) nem akarnak visszaadni. Olyan hírek terjednek, hogy ez a pénz már nincs is meg, ezért (nekik) létkérdés, hogy megérkezzen az uniós pénz amiből meg is lehet építeni azt, amit a helyiek nem akarnak és amúgy az ország vasúti közlekedésén se segítene semmit sem.
Lázár János újdonsült miniszter elismerte, hogy a tervek rosszak és ez az előkészítés hibája (értsd: Vitézy ezt is elkúrta). Majd megpróbálkozott azzal, hogy valami kompromisszumos megoldást találjon, el is ment a XI. kerületbe, ahol Simicskó István vezette körbe és mutatta meg a területet. Ezután elment az önkormányzathoz is tárgyalni, ahol információink szerint elismerte, hogy a lakosságnak igaza van, ez a projekt rontja az életminőségüket és abban is igazuk van, hogy ez a projekt semmi másról nem szól, mint a Belgrád-Budapest teherkorridor folytatásáról Bécs felé (van valaki olyan hülye, aki azt gondolja, a kínai konténerek ide jönnének és nem nyugatra?).
Sajnos, a miniszter úr a civilekkel nem volt hajlandó szóba állni, csak politikusokkal, ami nem jó hír a jövőre nézve. De mindegy is, az általa kért, és egyébként az önkormányzat és a helyi civilek által is meglepetésére aláírt kompromisszumos javaslat (amely szakmailag teljesen vállalható és megoldás is lenne) kiverte a biztosítékot a Miniszterelnökségen (a legenyhébb vélemény kb. a "mit képzelnek ezek" volt).
Most láthatjuk, meddig is terjed Lázár miniszter saját mozgástere: nagyjából semeddig. Parancs, értettem, ráállította a kedvenc jogászát az ügyre és beavatkozóként belépett a perbe az egyébként rosszhiszemű és felháborító módon eljáró környezetvédelmi hatóság mellett.
Jöttek hírek súlyos jogszabálytervezetekről, melyeket a kivitelező vezérigazgatója javasolt (igen, ez ugyanaz aSárváry István, aki Palkovics és Vitézy urakkal kvaterkázott, amikor lebukott és megpróbálta eltakarni az arcát), amelyek a bírósági ítélkezésbe is belenyúltak volna, nesze neked jogállamiság, de ezek egyelőre nem jöttek ki, állítólag több miniszter is ellenezte őket (Lázár nem volt köztük). Szóval most a teljes államapparátus ráfordult a helyiekre, azzal a tévképzettel, hogy itt egy ellenzéki politikai betámadásról van szó, pedig valójában csak a kivitelező (V-Híd Zrt.) védi a maga anyagi érdekeit.
A helyi lakosság a saját életkörülményeinek védelmében pedig tüntet és tiltakozik, és ezen túlmenően szakmai javaslatokat is tesz. Mindenki tudja, hogy van többféle műszaki megoldás is, amivel nyugvópontra juthatna az ügy, és mindenki elfogadná, de a kivitelező gyors profitja az a mai időkben fontosabb, mint a magyar emberek élete és az ország érdeke.
A VEKE álláspontja röviden: A Déli körvasút projektet bármilyen formájában csak azután szabadna elkezdeni építeni, ha már van másik járható vasúti átkelő a Dunán. Ez elsődleges nemzetgazdasági, sőt, nemzetbiztonsági érdek, és vasútszakmailag is ez a helyes. Az új megállóhelyekre (a Népligetre főleg) szükség van, ahogy Központi forgalomirányításra is (ez a projektből érthetetlen okokból hiányzik). Ha van V0, és van KÖFI, már egyáltalán nem biztos, hogy kell ide harmadik vágány, a szűk keresztmetszet ugyanis nem a folyó vágány, hanem a kelenföldi és a ferencvárosi váltókörzetek.
* A CEF2-re azért a kormány készül egy B forgatókönyvvel is, a Debrecen-Nyíregyháza szakasszal, ergo nem áll meg az a duma, hogy pénzt veszítene az ország. Egyébként is, szeptemberben még van egy beadási lehetőség, ez a pénz pedig dedikáltan a tagállamé, más nem viheti el. A CEF2 második részére, amely már verseny más tagállamok projektjeivel, csak évek múlva lehet pályázni.
A kormányhivatal alperes is egyben, mégis nekik kell továbbítani a bíróságra a benyújtott kereseteket. Figyelembe véve az önkormányzat keresetének késve továbbítását, és a civilek keresetének eltüntetését, felmerül a rosszhiszeműség (az alperes szándékos időhúzásának) gyanúja. Olyan, mintha szándékosan ülnének rajta, visszaélve a helyzetükkel.
A vármegyeiségtől sem lettek rendesebbek... (A kép egy részlete a honlapjukról származik.)
Az Önkormányzat december 8-án, a PoPÉK és a Védegylet december 11-én adta be a keresetet a Déli Körvasút PE-06/KTF/ 19545-99/2022 iktatószámú környezetvédelmi engedélye ellen. A közigazgatási perekre vonatkozó szabályok alapján mindkét kereset a kormányhivatalhoz érkezett be először. Igen, ez az a kormányhivatal, aki kétszer is kiadta már az említett környezetvédelmi engedélyt a projektre, és tavaly már pert vesztett ellenünk. Magyarul, jelenleg ő az alperes. Hozzájuk kell érkeznie először a keresetnek, bármennyire is ellentmondásos ez a szituáció.
Az Önkormányzatkeresete (109.K.704.523/2022) végül jan 9-én megérkezett a bíróságra. Dec. 19-én kellett volna a Pest Vármegyei Kormányhivataltól továbbítani a bíróság felé, de ehelyett csak később, 22-én érkezett be a bíróságra - amikor a bírósági szünet kezdődik és jan. 6-ig tart. Így a benne szereplő azonnali jogvédelem elbírálása is csak ezen a héten kezdődött el. Mintha mérlegen számolták volna ki az időket.
A Civilek (Popék, védegylet, Kreitler-Sas Máté felperesekkel) keresete a Fővárosi Törvényszéktől kapott információk alapján még mindig nem érkezett meg a bíróságra. Ma ügyvédünk egy tájékoztató levelet küldött a Fővárosi Törvényszéknek, amiben panaszt emelünk az alperesi hatóság ellen. A kormányhivatalnál pedig többször érdeklődtünk a héten, de csak kitérő válaszokat kaptunk a segítőkészség legcsekélyebb jele nélkül.
Még egy fontos információt kaptunk a törvényszéktől:
Versenyt futunk az idővel, hiszen az uniós CEF2 alapra január 22-ig lehet pályázni, és információink szerint a kormányberuházó ide nyújtja be a Déli Körvasút pályázatát több száz milliárd forintnyi támogatásért.
"Légy te is famentő! Mutassuk meg, hogy mi vagyunk többen! Gyere el a fáklyás felvonulásra, hogy a hatalom kiverje a fejéből azt az őrült tervét, hogy több tíz éves egészséges fákat irtson ki Újbuda szívében!"
Találkozzunk a Bartók Béla út és a Hamzsabégi sétány sarkánál január 14-én, szombaton 17:00 órakor!
17:30-kor indul a fáklyás felvonulás, aminek keretében végigvonulunk a Hamzsabégi úton, egészen a Szerémi sor és a Hamzsabégi út kereszteződéséig.
Az eseményt az LMP szervezi a POPÉK és a Védegylet egyesületek közreműködésével. Reméljük sokan leszünk, a közös ügyre öszpontosítva, félretéve politikai irányultságainkat.
Aggasztó, hogy az alvállalkozók nem hallgatnak az EKM miniszterére
Levelünk Lázár Jánosnak 2022. december 22-én:
Tisztelt Miniszter Úr!
Mindenekelőtt köszönjük, hogy intézkedett a Déli Körvasút nyomvonalán folyó fakivágások leállításáról. Kozma Dávid ma továbbította nekünk azt a dokumentumot (lent látható), amiben dec. 20-i dátummal a NIF utasítja V-Hidat és alvállalkozóját a fakivágás azonnali felfüggesztésére. Ennek ellenére mind 20-án, mind 21-én egész nap, mind ma, 22-én teljes erőből folyt a fairtás. Aktivistáink csak a rendőrség segítségével tudtak ma véget vetni az engedély nélküli tevékenységnek, felhasználva a fent említett NIF rendelkezést. Ezen akciónk nélkül az alvállalkozó folytatta volna a tarvágást ki tudja meddig, nem törődve a miniszteri utasítással. A rendőri intézkedésről a média is beszámolt.
Aggasztó, hogy az alvállalkozók nem működnek együtt a beruházóval és a miniszterrel. Köszönjük, ha tisztázza az ügyet a NIF-fel és az alvállalkozó képviselőivel, számon kérve a szabotázs felelőseit, hogy ilyen ne fordulhasson elő még egyszer. Mindnyájunk érdeke ez, hogy egyeztetésünket ne zavarják meg bizalomromboló kihágások, elszabadult hajóágyúk.
Bízva a további segítő együttműködésben, tisztelettel,
A PoPÉK és a Védegylet, valamint kerületi lakosként Kreitler-Sas Máté közös keresetben támadta meg a Déli Körvasút újonnan kiadott környezetvédelmi engedélyét a bíróságon. Újbuda Önkormányzata is pert indított ugyanazon céllal. A NIF elkezdte a fakivágásokat a pesti oldalon. A Főváros még mindig hallgat.
Orosz Anna Újbuda parlamenti képviselője, Dr László Imre Újbuda polgármestere, Bakai-Nagy Zita alpolgármester és Tóth Sándor Péter PoPÉK alelnök a Hamzsabégi sétányon 2022 december 6-án. Minden alpolgármester jelen volt, sőt Novák Előd is.
A kormányhivatal azonban mindennek tudatában mégis kiadta újra a környezetvédelmi engedélyt november 11-én. Tehát a hivatal is jogsértően járt el. (Az engedélyezési eljárásban ügyfélként szereplő Önkormányzat és a PoPÉK beadványait nem vették figyelembe, nem válaszolták meg.)
A beruházásnak nincs új építési engedélye a régi engedély pedig bíróságon is megállapított jogsértésen alapul, ezért nem érvényes. Nincs joguk kivitelezésbe kezdeni.
Ez a beruházó nagyon jól tudja. Éppen ezért a hatalmi helyzetével visszaélve szerzett újabb környezetvédelmi engedélyt és erre hivatkozva próbálja kihasználni azt a pár hétig tartó jogi időhézagot, ami a bírósági kereset benyújtásának határidejéig tart (december közepe). Bár az ügyintézések lomhasága miatt ez az idő sajnos még hosszabb lehet.
Ez egy rossz hír, de fontos, hogy mindenki tudjon arról, milyen sunyi módszerekkel operál a beruházó. El akar csüggeszteni minket egy visszafordíthatatlan helyzet gyors előállításával. Péntek késő éjszaka posztolták ki szép csendben, hogy hétfőn irtásba kezdenek. Mindent megteszünk azért, hogy az értelmetlen pusztítást megállítsuk. Segítsenek ebben! Jelezzenek minden mozgást! Figyeljék a riadójelet itt, a honlapunkon és Facebook oldalunkon, hogy lehetőségük legyen élőláncban is tiltakozni, ha a fűrészek ideérnek.
Bármi is fog történni, van miért küzdenünk! A demonstrációink és a bíróságon elindított eljárásaink nem hiábavalóak. Hanem utat mutatnak a jövő tudatos civil nemzedékének, hogy ne hagyják magukat, hogy küzdjenek az élhető környezetükért és ne engedjék, hogy elhibázott kormányzati döntések miatt Budapest és Újbuda örökre tranzit tehervasúti átjáróházzá silányuljon; kilométeres teherkocsisorokkal, drasztikusan megnövekedő forgalommal, tízezrek élőhelyét téve tönkre!
Miért nem tiltakozik Karácsony Gergely és a Főváros?
A Főváros miért nem szólalt fel soha az ügyben? Miért nem tiltakozik? Várjuk Karácsony Gergely megszólalását, elvégre Budapesten vagyunk. Ő talán nem szeretné azt, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal ne itt folytatódjon, hogy inkább kerülje el a Fővárost a szintén megépítednő V0 vonalon, amit a kormány 2013-ban megígért? Főpolgármester úr fél valamitől vagy valakitől? Miért nem beszél velünk egyáltalán, holott sokszor megkerestük? Miért nem foganatosítja a Főváros az idén június 8-án meghozott döntését, amelyet Dr. László Imre Újbudai polgármester kezdeményezére hozott meg kénytelen-kelletlenül, amely a következőket tartalmazza:
- A döntés értelmében a főpolgármester azonnal kezdeményezi a kormánynál a „V0” teherforgalmi vasútvonal megépítését, egyben nem engedélyez olyan vasúti beruházást Budapesten, ami teherforgalom erősödését eredményezheti. Ez az eredmény a közlekedési stratégiák részévé kell váljon, így Budapest saját hatáskörben beilleszti azt a BMT-be (Budapesti Mobilitási Terv), és felkéri a kormányt, hogy a többi stratégia ennek figyelembevételével alakuljon.
- Valamint, a kormány ennek fényében vizsgálja meg, hogy a Déli Körvasút műszaki tartalma továbbra is indokolt-e, illetve az előirányzott célokkal arányos beavatkozást jelent-e a sűrűn lakott városi térségben. (Magyarul: kell-e harmadik vágány és betontámfal?)
Sem a Főváros sem a Kormány nem foganatosította ezt a döntést, pedig jogi jelentősséggel bír, hiszen ez egy megszavazott, fővárosi szintű előterjesztés. Ennek figyelmen kívül hagyása szintén egyfajta jogsértés a kormányberuházó részről.
Ezt írtuk Karácsony Gergely messengerébe, hátha onnan jön válasz: "Kedves Főpolgármester úr, remélem egyszer tényleg barátok leszünk, ahogy írod. Az egyesületünk (PoPÉK) három éve próbál beszélni veled minden csatornán, sikertelenül. Kétszer le is szólítottunk, információs anyagot is adtunk, akkor ígérted, hogy válaszolsz, de nem tartottad be. Az ügyünk - a Déli Körvasút okozta várostorzulás és környezetpusztítás megakadályozása - nagyobb volumenű, mint amikkel általában foglalkozol, megnyilatkozol. Szeretnénk veled beszélni, ahogy ígérted. Informálódni honlapunkon tudsz. Elkeseredettségünket feléd a csatolt képben tudom kimutatni, majd nézd meg. Én is szeretem a legóoroszlánokat, de a Déli-Körvasút vonalán már vágják a fákat! Nagyon szépen kérünk, válts prioritást és keress meg minket. Szeretettel, egy szavazód, Tóth Sándor Péter, PoPÉK elnökség"
Szívből reméljük, hogy a következő sajtótájékoztatót a Főváros tartja majd meg hamarosan. Egyelőre három év késésben vannak. Főpolgármester úr, Karácsony Gergely, kétségbeesve kérjük újra, hogy beszéljen velünk!
Frissítés dec. 16-án: Köszönjük Dr. László Imrének, hogy kérésünkre végül mégis rá tudta venni a főpolgármestert, hogy a Főváros is beszálljon a perbe a Déli-Körvasút környezetvédelmi engedélye ellen! Kíváncsian várjuk, hogy Karácsony Gergely betartja-e a szavát. László Imre az alábbiakat posztolta a fővárosi közgyűlés után:Ígéretet tett a Főváros, hogy csatlakozik a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélye kiadása ellen indított perünkhöz. Felszólalásomban ma a Fővárosi Közgyűlésben elmondtam, hogy a Déli Körvasút megépítése miatt olyan súlyos környezetkárosításra készül a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., amely visszafordíthatatlan károkat okozna, és rontaná a környéken élők életminőségét. Emlékeztettem a jelenlévőket arra, hogy a beruházás korábbi engedélyét a bíróság érvénytelenítette, döntésében részletesen leírva, milyen szempontok alapján kell elkészíteni újra a tanulmányt. Azonban az újabb dokumentum sem felel meg ezeknek a szempontoknak, ezért Újbuda Önkormányzata bíróságon támadja meg a 2022. november 11-én kelt környezetvédelmi engedélyt. Felkértem a főpolgármestert, hogy támogassa a civilekkel közös törekvésünket és csatlakozzon a perhez. Válaszában Karácsony Gergely támogatásáról biztosított.
Kommunikációnk a NIF vezetőivel
A megkezdett fakivágási munkák kapcsán december 3-tól fogva folyamatosan kerestük a NIF-et telefonon és levélben. Egy válaszlevelet kaptunk 7-én, itt elolvasható: 2161_001.pdf
A pesti oldal töltésén már elkezdték a kiviteli munkákat a beruzázó alvállalkozói. Buda felé haladnak. Tanulságos videók is vannak itt és itt és itt.
Felhívnánk a figyelmet arra, hogy ők továbbra is azt állítják, hogy
- érvényes építési engedélyük van (ezt mind az önkormányzat, mind a POPÉK hivatalosan vitatta és vitatja), és hogy
- az akciójuk egyfajta "MÁV karbantartás" (holott posztjukban nyíltan a Déli Körvasút kivitelezésére hivatkoznak, tudva azt is, hogy a MÁV magától nem rendelne el töltéskarbantartást, ahogy az elmúlt 4-5 évtizedben sem tette, legalábbis nem lényeges mértékben). A NIF a MÁV szabályaira hivatkozva lavíroz, saját előbbi kijelentésével ellentmondásba kerülve. Gondolom senki sem hiszi el azt, hogy a NIF valami jótékonysági intézmény, aki feláldozná erőforrásait/alvállalkozóit, hogy a MÁV-nak szívességet tegyen pont most és pont azon a töltésen, nem pedig egy másik vonalon. A beruházót nem érdekli, hogy mi nő a MÁV töltésein, kivéve, ha ott akar kiviteli munkákat végezni.
Erre a levélre viszont válaszoltunk, de arra még nem érkezett tőlük reakció. A V-hídnak is írtunk, de kimosakodva visszairányítottak a NIF-hez.
Semennyire nem elegáns, dicstelen búcsút választott a január elsején megszűnő NIF, amellett is, hogy csak "parancsot teljesítenek". A levelükben olvasható mismásolás-elkenés pedig egyenesen cinikus.
Újbuda megakadályozhatja a Déli Körvasút beruházást! - legalábbis Lázár János szerint
Lázár János miniszteri portfóliója kibővült a közlekedéssel, ennek kapcsán az Országgyűlés Gazdasági Bizottsága előtt ismertette elképzeléseit.
Orosz Anna kérdésére beszélt a Déli Körvasútról is. Elmondta, hogy Újbuda meg tudja akadályozni a beruházást, ha bíróságon megtámadja a környezetvédelmi engedélyt. Ugyanis a kormány a az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) nevű EU-s alapból tervezi finanszírozni a projektet, de ez csak akkor lehetséges, ha január 22-ig van érvényes engedély. Az újabb per azt jelentené, hogy Magyarország elveszíti ezt a forrást és a beruházás finanszírozás híján - legalábbis egy ideig - nem valósul meg.
Nagyjából szó szerint ezt mondta Lázár János: "Kimentem, megnéztem a Déli Körvasút helyszínét. Nem vitatható, hogy nehézséget okoz helyben, van környezetterhelő hatása. De a vasút régóta itt van. Az a kérdés, hogy lehet-e kompromisszum az önkormányzat, a kormány és az EU között. Bejelentkeztem László Imréhez. Meg tudják akadályozni a beruházást a környezetvédelmi engedély megtámadásával december végéig. Ha nem lesznek jogerős engedélyeink 2023. január 22-ig akkor nem tudjuk megvalósítani EU-s forrásból. Ez a pénz el is veszne. Komolyan szeretnék a kérdéssel foglalkozni. Én egy kész helyzetet kaptam, ezt kell megoldani. A vasúti híd már 3 vágányos. Semmi értelme, ha a többi marad 2 vágányos. Nem sok választásunk van. Ezt nem most kellett volna mérlegelni, hanem a beruházás tervezésénél. Ha önök mindenképp meg akarják akadályozni a beruházást, akkor elveszíthetjük az EU-s forrást. Ez egy speciális alap, nem lehet akármire felhasználni (talán Debrecen-Nyíregyháza környékén lehet még valami)."
Lázár János kompromisszumot akar elérni Újbuda önkormányzata, a kormány és az EU között, ennek érdekében tárgyalást kezdeményezett László Imre polgármesterrel.
Abban, hogy ideáig eljutottunk, oroszlánrésze van képviselőnknek, Kreitler-Sas Máténak, a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesületnek és a helyi lakóknak, akik kiharcolták az első pert, ahol a Fővárosi Törvényszék megsemmisítette a környezetvédelmi engedélyt. Szervezetünk anyagilag is segítette a pert. Ezzel értékes időt nyertünk és ez ad most mozgásteret az önkormányzatnak a projekt elutasítása vagy a helyi érdekek mentén történő átterveztetése tekintetében - írja posztjában Meleg Dániel, környezetvédő lokálpatrióta.
A PoPÉK javasolni fogja László Imrének, hogy ne egyezzen bele a harmadik vágányba (nyilván tudja, hogy abba sem a civilek, sem a lakók nem mennének bele), és ne álljon el a pertől. Ha ott lehetne a megbeszélésen valaki a PoPÉK-tól, talán el tudná magyarázni neki az alternatíva javaslatunkat. Lehetne a CEF2-t egy másik fontos beruházásra fordítani, a Déli Körvasutat jegelni és átgondolni, az eddig kidobott pénzekből keletkezett papírokat, méréseket valahogy újra felhasználni. Hangsúlyozzuk, hogy nem az egyesületünk, sem nem Orosz Anna hibája az, ha "elúszik a pénz", hanem a Déli Körvasút hibás koncepciójának kigondolóié. Orosz Annának köszönjük a közbenjárást és Lázár János miniszter úrnak a válaszokat. Az LMP környezetvédőinek pedig azt, hogy kezdettől az ügy mellett és a civilek mellett állnak.