A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK NÉHÁNY MONDATBAN:

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik! Céljainkról, történetünkről és javaslatainkról bővebben a BEMUTATKOZÁSban és az ONLINE PETÍCIÓban olvashatnak. (a jobb oldalon)

2024. április 8., hétfő

A Sétány bejárása az ÉKM delegációjával - 2024. április 2.

Miután - a márciusi demonstráció eredményeként - az elmúlt hetekben a POPÉK és a Védegylet képviselői két alkalommal egyeztettek Lázár János építési és közlekedési miniszterrel és munkatársaival az ÉKM-ben, április 2-án bejárást is tartottunk velük a Hamzsbégi sétányon és a környező, a Déli körvasút beruházásban érintett utcákban. 

A kép alatt a bejárásról szóló részletes beszámolónkat, valamint a múlt heti egyeztetés összefoglalóját olvashatják.

Forrás: Lázár János hivatalos Facebook-oldala

Egy időpontegyeztetési probléma miatt az egyesület részéről csak ketten tudtunk megjelenni, emiatt két helyi lakos és a Védegylet tagjai sajnos nem tudtak velünk tartani, de így is eredményes volt a találkozó.

Az egyik résztvevőnk ment a delegáció elé a Szerémi sorhoz. A séta elején miniszter úr meg tudta nézni az Erőmű utca sarkán álló ház repedéseit és elmozdulásait. A POPÉK-fánál (Fehérvári út - Hamzsabégi sétány sarján álló fenyő) meggyőződhetett a helyi lakosok összefogásáról. 

A Fadrusz utcánál megnyitott átjárónál a munkatársaival meghallgatták az ottani zajt. Az átjárók kapcsán elmondták, hogy azok sorsa továbbra is Újbuda Önkormányzata előtt fekvő kérdés, mert a szabályozási terv részei. Mivel nehézgépjárművel járható átjárót építettek a Fadrusz utca és a Mohai út között, felmerült, hogy ezek a mélyépítés anyagszállításait szolgálják. Miniszter úrnak átadtuk a múlt heti találkozónk összefoglalóját - e szerint megfelelően tervezett zajvédelem esetén itt semmilyen mélyépítésre se lenne szükség. Megerősítették, hogy a lakók azon félelme alaptalan, hogy az átjárókban közutat építenének.

A másik résztvevőnk a Levendulás parknál tudott csatlakozni. Miniszter úr ekkor értesült róla, hogy az előző heti egyeztetésen a tervezők csak tervezői jogosultsággal rendelkező mérnök számára kívánják alátámasztani az álláspontjaikat. Ennek kapcsán magyarázatot várt a munkatársaitól, és azt mondta, ha kell, újratervezteti az egész beruházást. Ezt mi üdvözölni tudjuk, mert a mellékletben és korábbi bejegyzéseinkben is leírtuk, nem a vasút kapacitásbővítésével van problémánk – és nem ez ütközik jogszabályokba –, hanem annak a műszaki sajátosságai bírósági ítéletekkel alátámaszthatóan nem megfelelőek.

A Bartók Béla út felé sétálva együtt megnéztük a Mandarinkert lakópark problémáit és a játszótér/sportpálya természetközelibb elhelyezési lehetőségeit

A Bartók Béla útnál említettük, hogy továbbhaladva már térszintben haladó vasutat látnánk, ami burkolt (műgyantával rezgésszigetelt) pálya esetén a katasztrófavédelemnek felhajtási lehetőséget biztosít esetlegesen balesetes vonat mentése, oltása vagy kárelhárítása céljából. Egy mérnök kolléga meghallgatta az érveinket, és ígéretet tett, hogy megvizsgálják alternatívaként. Más kollégák azt mondták, hogy szabványok szerint tervezték a rezgésvédelmet és a zajkibocsátás-csillapítást, tehát a tervekben láthatók adott lehetőséget jelentenek. Miniszter úr nem állított prekoncepciót, így a pálya zaj- és rezgésvédelme tekintetében is teljes tervfelülvizsgálat mellett foglalt állást, és erre utasította a munkatársait.

A Sárbogárdi úton jöttünk vissza, ahol Lázár miniszter úr szörnyülködött a zöldövezeti házak tehervasúti folyosóhoz való közelségén. Egyetértett velünk a hőszigethatás problémája kapcsán. Úgy foglalt állást, hogy megoldásra törekszik, nem önmegvalósításra, és mint önkormányzati dolgozói és polgármesteri múlttal rendelkező vezető, tudatában van, hogy ezt csak egyeztetésekkel lehet elérni. Egy munkatársa mondta, hogy ezek az egyeztetések a BFK-s időkben elmaradtak, most igyekeznek ezeket pótolni. A Dombóvári útnál a vasútra néző társasházakat és BME-s kollégiumot is megnézték a delegációtagok.

Miniszter úr beszélt a dilemmáiról is. Szerinte élhető környezet nélkül ez az ország nem működik. Közben muszáj az ipar fejlődésének is teret adnia, mert egy autóipari munkás 800 ezer Ft-ot meg tud keresni egy hónapban. Az autóipar pedig igényli a szállítást a Dunán át. Itt ellentmondás van, és meg kell találni az elfogadható kompromisszumos megoldást.

Közben egy kerttervező munkatárssal is beszélhettünk, aki azt mondta, hogy jó módszerük van arra, hogy zöldfallal tüntessenek el betontámfalat. Azt tudtuk reagálni, hogy törekvésünk szerint megmaradnak a meglévő rézsüsíkok, és a zöldfal MÁV-karbantartása nagyon bajos lenne. Így inkább a faültetés és a park fenntartható fejlesztése kapcsán szeretnénk vele együttműködni.


Összességében azt láttuk, hogy Miniszter úr igényli a konzultációt. A kritikákat elfogadta, és ami feladattal jár, azt rögtön továbbította a munkatársainak. A levelünket örömmel fogadta, és átadott példányokat a munkatársainak. Evidens volt, hogy a beruházást kell jogszerűvé és élhető környezetbe illeszthetővé tenni.

Megfogadta azt a kérésünket is, hogy a V0 dunai szakaszának az előkészítését fel kell gyorsítani. Egyben örömét fejezte ki, hogy a V0 tervezőcsapatával a múlt héten tartott megbeszélésünk eredményes volt, és kihangsúlyozta, hogy annál már nem akarják elkövetni ugyanazokat a hibákat, mint amik itt, a budapesti Déli Körvasútnál megtörténtek.

Olyan különlegesség nem került szóba, amiről korábban nem beszéltünk volna. Ami fölmerült, abban Miniszter úr meglátta a keresendő megoldást, és kompromisszumkészséget mutatott.
A korábbi BFK/NIF-kommunikáció miatt megkértük Miniszter urat, hangsúlyozza ki, hogy nem vagyunk vasútellenesek. Azt mondta, hogy mi "életpártiak" vagyunk, illetve "élhető környezetpártiak". Ezt megosztotta a Facebook-oldalán, amit nem sokkal később lehozott az mno.hu.

 

Nincsenek megjegyzések: