Miután - a márciusi demonstráció eredményeként - az elmúlt hetekben a POPÉK és a Védegylet képviselői két alkalommal egyeztettek Lázár János építési és közlekedési miniszterrel és munkatársaival az ÉKM-ben, április 2-án bejárást is tartottunk velük a Hamzsbégi sétányon és a környező, a Déli körvasút beruházásban érintett utcákban.
A kép alatt a bejárásról szóló részletes beszámolónkat, valamint a múlt heti egyeztetés összefoglalóját olvashatják.
![]() |
Forrás: Lázár János hivatalos Facebook-oldala |
Egy időpontegyeztetési probléma miatt az egyesület részéről csak ketten tudtunk megjelenni, emiatt két helyi lakos és a Védegylet tagjai sajnos nem tudtak velünk tartani, de így is eredményes volt a találkozó.
Az egyik résztvevőnk ment a delegáció elé a Szerémi sorhoz. A séta elején miniszter úr meg tudta nézni az Erőmű utca sarkán álló ház repedéseit és elmozdulásait. A POPÉK-fánál (Fehérvári út - Hamzsabégi sétány sarján álló fenyő) meggyőződhetett a helyi lakosok összefogásáról.
A Fadrusz utcánál megnyitott átjárónál a munkatársaival meghallgatták az ottani zajt. Az átjárók kapcsán elmondták, hogy azok sorsa továbbra is Újbuda Önkormányzata előtt fekvő kérdés, mert a szabályozási terv részei. Mivel nehézgépjárművel járható átjárót építettek a Fadrusz utca és a Mohai út között, felmerült, hogy ezek a mélyépítés anyagszállításait szolgálják. Miniszter úrnak átadtuk a múlt heti találkozónk összefoglalóját - e szerint megfelelően tervezett zajvédelem esetén itt semmilyen mélyépítésre se lenne szükség. Megerősítették, hogy a lakók azon félelme alaptalan, hogy az átjárókban közutat építenének.
A másik résztvevőnk a Levendulás parknál tudott
csatlakozni. Miniszter úr ekkor értesült róla, hogy az előző heti egyeztetésen a
tervezők csak tervezői jogosultsággal rendelkező mérnök számára kívánják
alátámasztani az álláspontjaikat. Ennek kapcsán magyarázatot várt a
munkatársaitól, és azt mondta, ha kell, újratervezteti az egész beruházást.
Ezt mi üdvözölni tudjuk, mert a mellékletben és korábbi bejegyzéseinkben is
leírtuk, nem a vasút kapacitásbővítésével van problémánk – és nem ez ütközik
jogszabályokba –, hanem annak a műszaki sajátosságai bírósági ítéletekkel
alátámaszthatóan nem megfelelőek.
A Bartók Béla út felé sétálva együtt megnéztük a Mandarinkert lakópark problémáit és a játszótér/sportpálya természetközelibb elhelyezési lehetőségeit.
A Bartók Béla útnál említettük, hogy továbbhaladva
már térszintben haladó vasutat látnánk, ami burkolt (műgyantával
rezgésszigetelt) pálya esetén a katasztrófavédelemnek felhajtási lehetőséget
biztosít esetlegesen balesetes vonat mentése, oltása vagy kárelhárítása
céljából. Egy mérnök kolléga meghallgatta az érveinket, és ígéretet tett, hogy
megvizsgálják alternatívaként. Más kollégák azt mondták, hogy szabványok
szerint tervezték a rezgésvédelmet és a zajkibocsátás-csillapítást, tehát a
tervekben láthatók adott lehetőséget jelentenek. Miniszter úr nem állított
prekoncepciót, így a pálya zaj- és rezgésvédelme tekintetében is teljes
tervfelülvizsgálat mellett foglalt állást, és erre utasította a munkatársait.
A Sárbogárdi úton jöttünk vissza, ahol Lázár
miniszter úr szörnyülködött a zöldövezeti házak tehervasúti folyosóhoz való
közelségén. Egyetértett velünk a hőszigethatás problémája kapcsán. Úgy foglalt
állást, hogy megoldásra törekszik, nem önmegvalósításra, és mint önkormányzati
dolgozói és polgármesteri múlttal rendelkező vezető, tudatában van, hogy ezt
csak egyeztetésekkel lehet elérni. Egy munkatársa mondta, hogy ezek az
egyeztetések a BFK-s időkben elmaradtak, most igyekeznek ezeket pótolni. A
Dombóvári útnál a vasútra néző társasházakat és BME-s kollégiumot is megnézték
a delegációtagok.
Miniszter úr beszélt a dilemmáiról is.
Szerinte élhető környezet nélkül ez az ország nem működik. Közben muszáj az
ipar fejlődésének is teret adnia, mert egy autóipari munkás 800 ezer Ft-ot meg
tud keresni egy hónapban. Az autóipar pedig igényli a szállítást a Dunán át.
Itt ellentmondás van, és meg kell találni az elfogadható kompromisszumos
megoldást.
Közben egy kerttervező munkatárssal is beszélhettünk,
aki azt mondta, hogy jó módszerük van arra, hogy zöldfallal tüntessenek el
betontámfalat. Azt tudtuk reagálni, hogy törekvésünk szerint megmaradnak a
meglévő rézsüsíkok, és a zöldfal MÁV-karbantartása nagyon bajos lenne. Így
inkább a faültetés és a park fenntartható fejlesztése kapcsán szeretnénk vele
együttműködni.
Összességében azt láttuk, hogy Miniszter úr
igényli a konzultációt. A kritikákat elfogadta, és ami feladattal jár, azt
rögtön továbbította a munkatársainak. A levelünket örömmel fogadta, és átadott
példányokat a munkatársainak. Evidens volt, hogy a beruházást kell jogszerűvé
és élhető környezetbe illeszthetővé tenni.
Megfogadta azt a kérésünket is, hogy a V0
dunai szakaszának az előkészítését fel kell gyorsítani. Egyben örömét fejezte
ki, hogy a V0 tervezőcsapatával a múlt héten tartott megbeszélésünk eredményes
volt, és kihangsúlyozta, hogy annál már nem akarják elkövetni ugyanazokat a
hibákat, mint amik itt, a budapesti Déli Körvasútnál megtörténtek.
Olyan különlegesség nem került szóba, amiről
korábban nem beszéltünk volna. Ami fölmerült, abban Miniszter úr meglátta a
keresendő megoldást, és kompromisszumkészséget mutatott.
A korábbi BFK/NIF-kommunikáció miatt megkértük Miniszter urat, hangsúlyozza ki,
hogy nem vagyunk vasútellenesek. Azt mondta, hogy mi "életpártiak" vagyunk,
illetve "élhető környezetpártiak". Ezt megosztotta a Facebook-oldalán, amit nem
sokkal később lehozott az mno.hu.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése