A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK NÉHÁNY MONDATBAN:

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik! Céljainkról, történetünkről és javaslatainkról bővebben a BEMUTATKOZÁSban és az ONLINE PETÍCIÓban olvashatnak. (a jobb oldalon)

2025. május 5., hétfő

Déli Körvasút: civil fellebbezés a hatóságnál

Kedves Barátaink, Támogatóink!

Szeretnénk tájékoztatni Titeket, hogy az előző hónapban benyújtottuk a Környezetvédelmi Hatósághoz a fellebbezésünket.

Ez tagtársainktól és az ügyvédünktől ember feletti munkát igényelt. Ezért szeretnénk motiválni Titeket, hogy lépjetek be az egyesületünkbe, és segítsétek a munkánkat.

A fellebbezésre ezért került sor:

A Hatóság nem vette figyelembe egyik érvünket se, amiket írásban a „köz nélküli közmeghallgatás”-on tettünk – többek között azt sem, hogy tavaly ősz óta totál illegálisan zajlik az építkezés.








A képen látható a szomorú aktuális állapot. Ahol most a kihalt, sivatagszerű sáv található, ott másfél éve még zöld liget volt.  A kormányberuházó engedély nélkül vágta ki a fákat költési időszakban. A betonfalat is engedély nélkül emelték, ráadásul olyan helyre, ami még az érvénytelenített engedélynek is ellentmond. Három méternyi sávot sietve leburkoltak és betonfallal választottak el. Csak ezután adták be Újbudának a kisajátítási ultimátumot, amit a hűtlen, lavírozó önkormányzat el is fogadott egymilliárd forint fejében. Úgy hallottuk, nagyon örülnek a pénznek, holott megtámadhatták volna peres úton a kisajátítást. A választások előtt még máshogy nyilatkoztak. (Tisztelet a kivételnek például Kreitler-Sas Máté alpolgármester személyében, aki nem szavazta meg a kisajátítás elfogadását és a kezdetektől mind a mai napig kiáll a sétányért.)

A fentiek miatt az eredeti állapot visszaállítását tartjuk megfelelő megoldásnak. Természetesen a realitások talaján állunk, és tudjuk, hogy a betontömbök elszállítása is jókora környezetterheléssel járna. Ezért tartunk egyeztetéseket a beruházóval.

Köztes céljaink az építkezésből és az üzemelésből származó környezetterhelések lecsökkentése és ezek számonkérhetősége a beruházón: havária-elhárítás, zajvédelem és zöldterület-rendezés.

Az alternatívavizsgálat továbbra se volt korrekt, vagyis a beruházónak és a hatóságnak továbbra is megfelel, hogy Európa teherforgalma az EU 8. legnagyobb városának a közepén halad át. Ezért fontos célunk a tehervonatok városon kívüli V0 teherforgalmi folyosóra terelése (ld. az alternatívajavaslatunkat). Szerintünk ez a lépés tudná a hazai vasutat fenntartható pályára terelni.

Annak érdekében, hogy ennek foganatja legyen, egyeztetünk a beruházóval a zajvédelem műszaki részleteiről (lehetőség szerint üvegcsőkígyó nélkül, XXI. századi zajvédelemmel), valamint az Európai Parlamenttel az TEN-T direktíva hazánkra vonatkozó mellékleteiről, hogy a V0 támogatható legyen CEF-forrásból, és ezzel elérhetők legyenek az EU Fehér Könyvének a céljai.

A Környezetvédelmi Hatóság kapcsán nincsenek illúzióink, hogy a fellebbezésünkben tett észrevételeinkre érdemben reagál-e. Ezért készülünk az újabb perre. A győzelmünk a kivágott fákat sajnos nem hozza vissza, és az illegálisan felhúzott betonfalakat se tünteti el, viszont örök tanulság lesz a kiemelt beruházások jogtisztasága kapcsán. Ezzel megmenthetők többek között a Galvani úton és az Andor u.-n élők, a Kelenföldi pályaudvar és a Wekerle-telepi Kiserdő, ami a napokban újra veszélybe került Vitézy Dávid környezetromboló ámokfutásának újabb célpontjaként.

A jogi eljárásoknak azonban költségeik vannak. Ezért kérünk Titeket, hogy adótok 1%-át ajánljátok fel a POPÉK Egyesületnek (adószámunk: 19296212-1-43), valamint támogassátok egyesületünk munkáját tagdíj és támogatói díj befizetésével (számlaszámunk: 16200151-18562154 (MagNet Bank).

Köszönjük

Nincsenek megjegyzések: