A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK NÉHÁNY MONDATBAN:

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik! Céljainkról, történetünkről és javaslatainkról bővebben a BEMUTATKOZÁSban és az ONLINE PETÍCIÓban olvashatnak. (a jobb oldalon)

2024. február 25., vasárnap

Már több mint 100 tagja van a pertársaságnak! Információk & további csatlakozási lehetőség

Nagyon köszönjük annak a több mint 100 tulajdonosnak és bérlőnek, akik az elmúlt napokban csatlakoztak a pertársasághoz, valamint mindenkinek, aki a vasútbővítést a jelenlegi tervek szerint (!) ellenzők tiltakozó listáját aláírta!

A segítségükkel sikerült tömeget demonstrálnunk a pert megelőző ideiglenes intézkedési kérelemhez, melyet a további fakivágások megakadályozása érdekében február 22-én beadtunk.


Hogy a tagok számára követhetőek legyenek a további lépések, és mivel szerencsére még többen szeretnének csatlakozni a társasághoz, az alábbiakban még egyszer részletesen leírjuk a kártérítési per várható lépcsőit és lehetséges kimeneteleit. Aki szeretné megismeni a polgári jogi társasági szerződést, írjon nekünk a popek.egyesulet@gmail.com e-mail címre!
A tagoknak hamarosan az ingatlanok értékvesztésének megbecsléséhez is küldünk támpontokat.

 


Összefoglaló tájékoztató a Polgári jogi társaság (Pjt) alakításával kapcsolatban 

Polgári jogi társaságot alakítunk, amiben vállaljuk, hogy közös célunk érdekében a Kelenföld-Ferencváros vasútbővítéssel okozott károk megelőzésében, ill. megtéríttetésében együttműködünk.

A társaság tagjai a vasútbővítéssel érintett ingatlanok[1] tulajdonosai, vagy használói (pl. bérlők).

Az együttműködés elsődlegesen a bírói út vállalásával, a kártérítési per során valósul meg.

A Pjt szerződést február 20-áig több mint 100-an írták alá, és a bírósági beadványhoz csatoltuk. Csatlakozásra még a kártérítési per benyújtása előtt lesz lehetőség, az időpontot időben megírjuk.

A bírói út 3 lépcsője

1.      Pert megelőző ideiglenes intézkedés kérése a további fakivágások megakadályozásában. A kérelmet február 22-én beadtuk. Kértük, hogy a Hamzsabégi út szakaszán a vasúti töltés mentén, a Hamzsabégi park területén lévő fák, cserjék irtását a bíróság tiltsa meg.

 

2.      Perindítás keresettelamennyiben a pert megelőzően a bíróság nem intézkedik, akkor a felperesek (a társaság 3 tagja és a POPÉK) kérik a bíróságtól a fenyegető kárveszélytől való eltiltást az egész beruházással szemben. A keresetet a bíróság által előírt határidőben kell benyújtani (1-1.5 hónap). Ebben arra kérjük a bíróságot, hogy a fenyegető kárveszély megszüntetése érdekében soron kívül, ideiglenes intézkedéssel

·        a beruházót tiltsa el a további környezeti károkozástól, Hamzsabégi park bármilyen további károsításától. A perben a „Hamzsabégi park” alatt a vasúti pálya mentén a Budafoki útig terjedő parkos területet értjük, a Hamzsabégi utat is beleértve.

Az immár mintegy 100 fős Pjt demonstrálja a per támogatását, és jelzi a tagok kártérítési igényét.

3.      Kártérítési per: a károk megtérítésére per indítása a beruházás korai szakaszában 3 tag részvételével és megjelölt kárigényével, amennyiben az első per, azaz a beruházó eltiltása a vágánybővítéssel keletkező további környezeti károkozástól nem, vagy csak részben sikeres.

Az elkészült ingatlanszakértői vizsgálat alapján felbecsüli mindenki az ingatlana értékvesztését. A kár azonos az ingatlan értékvesztésével, forintban meghatározva. A beruházás okozta kár az ingatlanokban bekövetkezett értékvesztés, amely a szakértői vizsgálat alapján - átlagosan 24.7 %.

A vizsgálati anyag mintaként bemutat 12 ingatlant a vasúti pálya mindkét oldaláról, és azok jelenlegi értékét, és értékvesztését. E mintát alapul véve a társaság tagjai maguk becsülik meg a reális kárigényüket forintban meghatározva, amelyet a szerződés mellékletéhez csatolva a keresettel együtt benyújtunk a bíróságnak.

Pernyertesség esetén valamennyi (várhatóan 150 fő) társasági tag kárának megtérítése a három személy részére megítélt kártérítés összegéhez igazodóan, peren kívül történik: a POPÉK ügyvédi és szakértői segítséggel peren kívüli megegyezést kezdeményez a beruházóval és a kivitelezővel szemben a tagok kárának behajtása érdekében. Az ügyvédi gyakorlat szerint nagy eséllyel megegyezésre lehet számítani, hiszen az alperes érdeke is, hogy elkerülje a tagok által indított, egyenkénti pereskedést, amely a már megnyert per alapján számukra vesztést ígér. Ily módon a tagok pereskedés és a velejáró perköltség megfizetése nélkül hozzájuthatnak a többmilliós kárukhoz.

Pervesztés esetén a kártérítési per költségeit minden tag - a társaság döntése szerint - egységesen, ill. arányosan - megfizeti. A hozzávetőlegesen 4-5 milliós perköltséggel kalkulálva 100 fő esetén az egy főre eső összeg 40-50 ezer Ft, ami a POPÉK által kifizetett szakértői díj és ügyvédi költség levonásával csökkenhet akár 20-30 ezer forintra. Minél többen vagyunk, annál kisebb az összeg.

Várható perköltségekszakértői és ügyvédi költség, valamint a 3 felperes kára szerinti 6%-os illeték.

A kárt az ingatlan %-os értékvesztése alapján kell kiszámolni Ft-ban, ami a szakértői anyag alapján jelenleg átlagosan 24.7%. Az illeték 6%-ának számítása: ha pl. a kár 10 m Ft.-, az illeték 600 e Ft.-



[1] érintett ingatlanok:a vasúti pálya mentén a Hamzsabégi park, Sárbogárdi-, Dombóvári-, és a teljes Hamzsabégi út mentén a Budafoki útig 200 m-en-belüli-, az építkezést kiszolgáló utak közelében 300 m-en belüli ingatlanok. 

 





Nincsenek megjegyzések: