A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK NÉHÁNY MONDATBAN:

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik! Céljainkról, történetünkről és javaslatainkról bővebben a BEMUTATKOZÁSban és az ONLINE PETÍCIÓban olvashatnak. (a jobb oldalon)

2023. december 19., kedd

Nyílt levél a döntéshozóknak a Déli Körvasútról

A Déli Körvasút kormányberuházója újabb jogsértő lépéseket tett. Ennek ellenére sem mondtunk le arról, hogy továbbra is a józan ész hangján szólítsuk meg őket. Újbuda civiljei a Hamzsabégi park környékén élő polgárok hangját tolmácsolják ismét nyílt levelükben. Mindeközben ügyfélként vagyunk jelen a honvédelmi célú beruházássá minősítés miatt elindított új közigazgatási eljárásban. Az átminősítést alkotmánybírósági panaszban is kifogásoljuk.



 Tisztelt Döntéshozó!

A Déli Körvasút ügyében fordulok Önhöz, és együttérző támogatását kérem a POPÉK, a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület elnöksége megbízásából.

A Déli Körvasút jelenlegi tervek szerinti megépülése súlyosan veszélyeztetné Dél-Buda lakosságát, ökológiáját és Budapest teljes egészének kohézióját. Városrendezési szempontból is érthetetlen, miért létesülne belterületen, sűrűn lakott városrészben, kórház, iskola, óvoda, egyetem és sok vállalati székhely közvetlen-közelében a városrész közepén a látképet elcsúfító, zajos, káros rezgéseket keltő tehervasútvonal. Azt látjuk világszerte, hogy a teherforgalmat kivezetik a városokból, sok esetben a föld színe alá terelik. Mi itt éppen az ellenkezőjének vagyunk tanúi és elszenvedői.

A Dombóvári út, Sárbogárdi út, Hamzsabégi út épületei nem olyan zaj- és rezgésterhelés elviselésére épültek, amelyet az ide tervezett teherforgalom keltene. Már a jelenlegi forgalom is súlyos károkat okoz, a zajszint a megengedett értékeket már most is bőven és rendszeresen átlépi, a házak állapota pedig egyre romlik a folyamatos rezgésterhelés miatt.

A Kormány egyik prioritása a családok védelme, a gyermekek születésének támogatása, az emberek, különösen az idősek életkörülményeinek folyamatos javítása. A Déli Körvasútnak Dél-Budára kényszerítése által a Kormány elveszi az egyik kezével, amit a másikkal ad: ellehetetleníti a tervezett vasútvonal közvetlen és távolabbi környezetében élő több ezer család életét. Ingatlanaik biztonsága veszélybe kerül, nyugalmuk a teherforgalom keltette zaj és rezgés miatt elvész, és a jó levegő is eltűnik a környezetből a Hamzsabégi sétány több mint ezer fájának kiirtása miatt. Itt jegyezzük meg, hogy a kb. 2 km hosszú Hamzsabégi sétány a környék egyetlen parkja, amely az ugyancsak kormányprioritást jelentő környezetvédelem egyik eleméről, a levegő megszűréséről gondoskodik a vasút környezetében.

Támogatjuk a vasút fejlesztését, megértjük a teherforgalom gazdasági hasznát, de nem értjük, miért nem az észszerű és évek óta tervezett alternatív megoldást választja a Kormány: a V0 kiépítését. Ugyanakkor az elkészült hatástanulmány alapján beigazolódott, hogy az agglomerációból a vasútra szálló népesség miatt a tervezett személyforgalom 40 %-os emelkedése nem tenné szükségessé a 3. és 4. vágány megépítését, hanem maradhatna az eddigi 2 sínpár. Ezáltal sem a páratlan kincset érő zöld környezet, sem az emberek egészsége, és a házak biztonsága sem kerülne veszélybe.

Több kormányhatározat is döntött már a V0 megépítéséről. A már elfogadott nyomvonal többnyire lakatlan, és biztonságos távolságra kerülné el a teherforgalom a lakott területeket.

A POPÉK elnöksége nemrégiben, 2023. október 25-én Lázár János Miniszter úrnak levelet küldött a kínálati menetrend gazdasági vonatkozásairól. Ez is bizonyítja, nem csak kritizálunk, tiltakozunk, hanem konkrét, szakmai javaslatokkal igyekszünk megoldani az áldatlan helyzetet.

Az ügy legújabb fejleményeként, két megnyert közigazgatási peres eljárásunk után megdöbbenéssel vettük tudomásul, hogy a Kormány – veszélyhelyzetre hivatkozva - a honvédelmi és katonai célú építményekre vonatkozó jogszabályok alkalmazását írta elő, kizárólag a Kelenföld - Ferencváros vasúti vonalszakaszra így kivonva az ügyet a polgári törvénykezés hatálya alól, és elvéve a jogorvoslati lehetőséget a több ezer érintett polgártól.

Ezzel a döntéssel világossá vált, hogy a tervezett vasútbővítés nem a személyforgalom elvezetését szolgálná elsődlegesen, ahogy kezdetben indokolták és tették népszerűvé a vasútbővítés szükségességét, hanem a Kormány a közel 50 %-kal megemelkedő kelet-nyugati tranzit teherforgalom kiszolgálására szánja ezt a vonalat. Nyilvánvaló, hogy csupán a személyforgalom nem igényelne ilyen szintű katonai felügyeletet.

A Kormány ezzel a döntéssel egyben jóváhagyta azt is, hogy Dél-Budát kettévágja a vasút: a 4 vágányon folyamatosan dübörgő teherforgalom olyan mesterséges elválasztó sávot létesítene, amely ellehetetlenítené a vasúttól délre eső területek fejlesztését, mivel a vasút jelentősen lerontaná a terület értékét.

A Déli Körvasút tervezett üzembe állításával a Kormány a terület lakosságáról is lemond. Elveszi a kerület oázisát, a nyugodt, biztonságos otthonhoz, a jó levegőhöz, a méltó környezethez és életminőséghez való jogot, de az életveszély is felmerül, hiszen szélsőséges esetben, fegyveres konfliktus esetén ez a vonal lesz az első, amely bombatámadás áldozata lesz. Ezt az eshetőséget nem hagyhatjuk figyelmen kívül, így annál is érthetetlenebb, miért nem arra törekszik a Kormány, hogy a lakosság védelmében minél messzebbre telepítse a lakott területektől a veszélyeztetett tehervonalat és a szállítmányt. Itt szükséges elmondanunk, hogy, miután a Kormány döntése nyilvánossá vált, az emberekben egyre fokozódó aggodalom támadt a Déli Körvasút miatti veszélyhelyzet kapcsán.

Megértő támogatását kérjük ügyünk észszerű és lakosságbarát megoldásának elősegítésében, vagyis a V0 vasútvonal kiépítéséről szóló döntés mielőbbi megvalósításában.

Budapest, 2023. november 3.

 

Üdvözlettel:

Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület


Korábbi cikkeink a témában:

- Hadi körvasút lett a Déli Körvasút - a kormányberuházó újabb jogtiprása

Alternatíva javaslat a Déli Körvasút beruházáshoz

Méregraktárat is kiszolgálna a Déli Körvasút a Budapest-Belgrád tehervonal folytatásaként

 

Nincsenek megjegyzések: