A kormány - mint beruházó - éjféli gyorsrendeletekkel csavarja ki a jogérvényesítés eszközeit a civilek és az önkormányzatok kezéből. Miután az azonnali jogvédelemhez való jogot is elvették azzal, hogy a Kelenföld-Ferencváros vasúti szakaszt honvédelmi rendszerelemmé nyilvánították, a civilek az Európai Bizottsághoz fordultak egy hivatalos panaszban. Jelenleg is per alatt van az új környezetvédelmi engedély, sőt, az Alkotmánybírósághoz és az Ombudsmanhoz is panaszt nyújtottunk be, de ezek az eljárások évekig is eltarthatnak, miközben a kormány - mindezt kihasználva - a budai oldalon is elkezdte a Déli Körvasút kivitelezését, visszafordíthatatlan károkat okozva a környezetben.
A Fővárosi Törvényszék már kétszer is megsemmisítette a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét, de a kormányhivatal mindig újra kiadja azt. Az Európai Bizottsághoz benyújtott panaszunk a hatodik, folyamatban lévő jogi eljárás a Déli Körvasúthoz kapcsolódó beruházói és kivitelezői jogsértések miatt, de lesz egy hetedik is.
Mi ez a hét eljárás?
1. Perfelülvizsgálati kérelmet nyújtottunk be a Kúriára. Ezt a Kúria Kfv.VII.37.467/2023/2. számon befogadta. Erről a Jász-Nagykun-Szolnok "vármegyei" főispánnak tudnia kellett, így meglátásunk szerint minimum aggályos, hogy az új környezetvédelmi engedély kiadásával nem várták meg a Kúria ítéletét.
2. Az új környezetvédelmi engedélyt mind Újbuda Önkormányzata, mind a POPÉK és a Védegylet egyesületek bíróságon támadtuk meg. A felpereseket újra magánszemélyként is erősíti Kreitler-Sas Máté újbudai önkormányzati képviselő. Az alperes most már a Jász-Nagykun-Szolnok "Vármegyei" Kormányhivatal. Keresetünkben is tájékoztattuk a kormányhivatalt arról, hogy a kúriai eljárás is folyamatban van még.
3. Az Alkotmánybírósághoz fordultunk a Kelenföld-Ferencváros vasútvonalat önkényesen és indokolatlanul katonai célúvá minősítő 381-2023-as rendelet miatt.
4. Az Ombudsmannak is beadványt küldtünk, és kértük, tegye meg ő is az észrevételeit az Alkotmánybíróság felé.
5. Újbuda Önkormányzata az Integritás Hatósághoz fordulva tiltakozik a projekt visszásságai miatt.
6. Panaszt nyújtottunk be az Európai Bizottsághoz és petíciót az Európai Parlamenthez, így a teljes eljárás a 381/2023-as rendelet meghozatalával együtt részévé válhat a jogállamisági eljárásnak. Újbuda Önkormányzata is él ezzel a panaszbenyújtási lehetőséggel. A panaszról levélben is tájékoztattuk a Bizottságot: POPEK_EU_C_2024jan15ENG.pdf
7. A társadalmi-gazdasági problémák miatt egy kártérítési (polgári) per elindítása is folyamatban van.
A kormányberuházó trükközései: Lex Újbuda, Lex Pázmány, Lex Hamzsabégi
Lex Újbuda
Miközben a beruházó idén nyáron elkészítette a harmadik környezeti hatástanulmányt (KHT), a kormány tagjai is dolgoztak. Hoztak egy „2000-es” rendeletet az ÉKM projektmegvalósítására való felszólításáról. Ez a rendelet nem került be közlölnybe, vagyis nem titkos, de elhallgatták a köznyilvánosság elől. Hoztak olyan kormányhatározat-módosítót is, ami módosítót módosított, így igen áltláthatatlanná vált. Ennek keretében a EU-finanszírozott keretekből kivették a Külső (Szuglói) Körvasút állomásait, illetve Újbudát érintően Albertfalva vasúti megálló Kelenvölgy felé eső peronjait. Ezt több sajtóorgánum félreértelmezte, és a Déli Körvasút halálhírét keltette, mintha nyugtatni akarták volna Újbuda lakosságát.
Lex Pázmány
A fentiek alapján meg vagyunk győződve róla, hogy ennek a beruházásnak ezzel a műszaki tartalommal nem szabad megépülnie. Ez országos érdek a kínálati menetrend miatt (EU Fehér Könyve szerint) és a megépítendő V0-vonalonon való fuvarozás gazdaságosabbá válása miatt, és egyben helyi érdek is a környezeti hatások miatt. Ezért bízunk benne, hogy az Alkotmánybíróság, a Kúria, a Fővárosi Törvényszék és az EB kedvezően döntenek.
Mivel az azonnali jogvédelem lehetőségét a kormány a 381/2023-as rendeletre hivatkozva elvette, kérünk mindenkit a riadólánc támogatásában.
Korábbi cikkeink a témában:
- RIADÓKÉSZÜLTSÉG! - Felhívás a sétányvédők felé
- Újabb jogi eljárások a Déli Körvasút körüli jogsértések miatt
- Nyílt levél a döntéshozóknak a Déli Körvasútról
- Hadi körvasút lett a Déli Körvasút - a kormányberuházó újabb jogtiprása
- Alternatíva javaslat a Déli Körvasút beruházáshoz
- Méregraktárat is kiszolgálna a Déli Körvasút a Budapest-Belgrád tehervonal folytatásaként
- Újra bukta az engedélyét a Déli Körvasút, de a beruházó semmibe veszi a bírói döntést
- Újbuda támogatta a civileket, a Főváros pedig elárulta őket
- Tényleg zöld a Déli Körvasút?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése